Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Hexar AF-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

jens_a

Aktiv medlem
Hejsan!

Går i tankar om att anskaffa en "riktig" mätsökare, typ Leica (begagnad) eller en Bessa. Hadde en gång en Hexar AF och solgte den till fördel för digitala prylar (dumt!). I alla fall den besta optiken jag haft. Tycker också att min D50 är lite stor att ständigt ha med i veskan. Lite för ömtålig med.

Min fråga är; hvilken optik har tillsvarande kvalité (tyvärr är nog en Leica 35/2 lite i dyraste laget) Är det någon som har ärfaring av tillsvarande Cosina Voigländer optik? Har för mig att dom gör en 35/2,5. Är den bra?

Grunden till att jag inte skaffar en ny Hexar är att dom sista två jag köpt begagnade lämnade jag åter då avtrycket var kasst. 50% av gångerna jag tryckte av funkade inte slutaren. Teknikarna på Konica säjer att det är vanlig att avtrycket efter ett tag blit slitet och måste bytast.

Då jag har en del fasta Nikon AF optik; 50/1,4, 35/2 kanske skulle jag satsa på en analog n75. Någon som vet hur Nikkor 35:an står sig mot 35/2 på Hexaren?

Tacksam för svar!

mvh Jens
 
Jag tror att i de flesta fall är Voigtländer ungefär lika bra som Lecia. I min erfarenhet är det sällan optiken som gör bilden. Voigtländer har ju en 35/1.7 som är jättebra, men tung. 35/2.5 är mycket smidig och ger säkert fina resultat.

Det är ganska stor skillnad att plåta med SLR (Nikon) och mätsökare och jag tycker det är svårt att jämföra. Om du vill komma billigt undan är ju ett litet Nikonhus ett bra val. Kanske en F90X? Mycket bra kamera.

Tror din Nikkor 35/2 står sig bra mot Hexanonen. Stora skillnaden är spegeln i Nikonhuset.
 
Varför inte ett likadant objektiv som i din gamla Konica Hexar 35 AF?
Det här citatet, "Konica resumed making Leica thread-mount lenses in small runs in 1996, as they had in the 1950s. They started with the 35/2 lens (which was redesigned in 2001) that was in the Hexar autofocus model and then made a 60/1.2 and a 50/2.4 collapsible." hittar du i den här länken: http://www.dantestella.com/technical/hexarrf.html

Olle
 
Tack för svaren!

Har kollat upp lite på Cameraquest om Bessan och det bliver väl en sådan - så småning om. Vet inte med optiken, den är säkert bra (Voigtländer). Tänkte inte att man kunne få Hexaren som fast glugg. Bessa R värkar mest aktuell då man kan använda otroligt mycket olika optik; skruv-Leica, M (med adaptor), Konica Hexar etc.

Har faktiskt en Konica Auto S3 som jag lånat ut till en kompis. Användte inte den så mycket då jag hadde (för) många kamror. Plåtade en del med en Yashica cc i sommras och för mig passar mätsökarfotande utmärkt

Först vill jag nog se efter en beg F75 och sen Bessan och ev optik.

/Jens
 
En Leica CL kan säkert vara ett alternativ också. Den verkar rätt smidig tycker jag, och de är väl inte så dyra längre.
 
Leica CL med 40mm är nog fin. Med reservation för att mätaren behöver servas ibland.

Jag har haft Minolta CLE med 28, 40 och 90mm. Den är ju elektronisk och redan idag så är det svårt att hitta reservdelar till kameran tyvärr.

Minolta och Leica hade ett intressant samarbete med dessa kameror när det begav sig.
 
Jag passar på att slänga in en fråga när det finns en aktiv hexar af tråd. Jag har precis köpt en sådan men behöver ett skylightfilter till den. Det verkar dock som om man inte kan använda vilket som helst eftersom optiken kan gå i filtret när man fokuserar. Är det någon som vet vilka filter som passar?

undrar
markus
 
Har bara använt ett vanlig UV filter på min Hexar och det funkade, därimot har jag sett att andra har filat av ca 1-2mm av filteret så att original linslocket skulle passe. Har hört det där med att optiken kan slå i vissa filter men vet inte hvilka. Finns en mycket bra sida om
Hexarn på photo.net. Där finns troligtvis info om detta med

Lycka till!
 
Jag har ett vanligt Hoya UV-filter. Funkar bra!

Jens: synd att du har haft strul med dina hexarer, för de är verkligen utmärkta kameror när man vill ha något litet, smidigt, skarpt och vidvinkligt. Jag använder min hela tiden.
 
Skulle mycket vel haft en igen, men - men.. Intill jag får råd med en Bessa och lite optik klarar jag mig nog bra med kompaktarna (Konica S3 och Yashica CC) & digitala prylar. Kommer nog anskaffa en Hexar igen om jag får chansen. Den tecknar otroligt bra. Båda skarpt och mjukt samtidigt.

mvh Jens
 
Hadde forresten tur i dag. Hittade en Konica Auto S3 till 200 spenn. Ljustätningen måste nog bytast på ett tidspunkt men annars funkade slutaren och bländaren och den ser ganska så ny ut.
Men Ljusmätaren visar en stopp under. När min D70 och min andra Konica S3 visar f2.8 föreslår den nya f.1.8. Någon som vet??
Så klart funkar det att köra ISO 100 film på 200. Spännande och se hvad som kommer ut av den.
 
Vilken tur! Jag har också en Auto S3 -- en riktigt hygglig kamera faktiskt. Vad använder du för batteri i kamerorna? De är gjorda för 1,35V vilket är svårt att hitta numera, så om man kör med ett modernare batteri istället, måste man kompensera med ASA-inställningen. Så gör jag och det funkar bra.
 
Fick med på köpet ett LR 44 (1.55V..?). Normalt har jag användt Zink-luft 1.4V (675) och det funkade helt fint i min första S3. Lite spooky; när jag tar ut batteriet fortsätter ljusmätarn att funka. Kan det vara möjligt att det fins ström kvar i kretserna i kameran. Låter konstigt. Bara forsöker att tänka ut varför mätaren visar för lita ljus.
Tycker att det är en smidig kamera att använda. Liten och mycket enkel (när allt funkar)
 
jens_a skrev:

Grunden till att jag inte skaffar en ny Hexar är att dom sista två jag köpt begagnade lämnade jag åter då avtrycket var kasst. 50% av gångerna jag tryckte av funkade inte slutaren. Teknikarna på Konica säjer att det är vanlig att avtrycket efter ett tag blit slitet och måste bytast.
Jag har fått samma problem på min Hexar, men det ska gå att fixa själv enligt instruktioner på http://wiki.silvergrain.org/wiki/in...utter_release_.28erratic_pre-focus.29_problem. Har inte hunnit prova själv än.
 
Ifall man inte har mod att byta utlösaren själv (dom rekomenderar inte at prova om man inte har erfarenhet med att mekka med andra kamror) so menar jag att Konica-Minolta serviceverkstad kan ordna det. Ev skickar dom kamran vidare till Tyskland. Kostar ca 1000 kr.
Anders: Tack för infon!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.