Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om handkolorering (analogt)

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Är det någon som vet om detta setet från Photax innehåller allt jag behöver för handcolorering?

Tetenal handcolouring pens group 1
ART.NR: T101920
Pennor för handkolorering. Innehåller 8 handkoloreringspennor i olika kulörer, korrekturstift, svamp mm.

Andra förslag på vart jag investerar ett helt set?

Visst borde hankolorering funka på fotokemika fineprint? eller måste jag köra med fiberpapper tro?

Har du någon bra bok i ämnet? Frågar för jag har en som verkar toppen men har inte provat själv.
Har den hemma så jag kan kolla vad den heter om du vill.

jfahlstrom skrev:
Har du någon bra bok i ämnet?
njae, skäms nästan när du frågar. Jag har "Konsten att fotografera" av John Hedgecoe där det står lite om handkolorering också. Den köpte jag för 25:- på Myrorna, i övrigt har jag alltid litat till fotosidans medlemmar..

Du får jättegärna kolla iaf, så kanske jag besöker ett bibliotek innan jag börjar kludda.

Lotta,
Här kan du hitta lite info om handkollorering plus lite fina bilder.
Jag har arbetat med handkollorering vid några tillfällen och då kört med både matt och halvmatt fiberpapper och med pennor och flytande färger. Dr Martin hette de flytande, fast det var ju några år sedan och jag vet inte om det märket finn kvar. Det kan också bli fint om man sepiatonar bilderna lite.

http://www.brigittecarnochan.com/articles/pages/cameraarts.html
http://www.brigittecarnochan.com/Flowers/flowers.htm

Tack Anna, den missade jag på sökningen. Kanske testar med vanliga oljefärgerna och ser vad som händer..

Bernt. Det var verkligen fantastiska bilder! Inspirationen steg till max, nu kan jag inte hålla mig länge, ska undersöka om det märket finns direkt efter jag testat min vanliga olja (som redan finns hemma;))

Här ska koloreras:)

Samma här. Jag fick inspiration av min bok om handkolorering och labbade fram bra resultat i PS med hjälp av tomma layers som färgades, suddigummit och opacity %.

Återkommer om vad boken heter och av vem.

Lotta å Fredde,
Det där med "hemska tanke" var ju naturligtvis menat lite ironiskt från min sida. Om ni varit å kollat lite på mina bilder så har ni säkert sett att jag arbetar rätt hårt med digital redigering.

Kan det här vara den bok du menar Fredde, jag köpte min i London i början på 90-talet. Behandlar de flesta material och tekniker på ca 160 sidor. Mycket bra, rekommenderas!!

Handtinting Photographs
av Judy Martin & Annie Colbeck
Macdonald & Co Publishers Ltd
ISBN 0-356-17544-8

Bilagor

• handtinting.jpg
    handtinting.jpg
    20.4 KB · Visningar: 250
Lotta, hallå!
Bor inte du i närheten av Karlstad? Jag har handkolorerat i några år, främst med oljefärger - alltså inte Marshall's Oils, som är svåra att få tag på, utan Windsor & Newton konstnärsoljefärg.

Dom där länkarna visade en del jättefina grejer, och jag blir också sugen på att sätta igång NU! Jag har några bilder jag ska tona (nu ikväll faktiskt), och som jag tänkte kolorera. Det ska väl bli en utställning så småningom...

Ska vi samla ihop några stycken för en helgkurs/workshop här i stan? Jag vet i alla fall några till som skulle vilja vara med.

anneli_lundberg skrev:
Lotta, hallå!
Bor inte du i närheten av Karlstad? Jag har handkolorerat i några år, främst med oljefärger - alltså inte Marshall's Oils, som är svåra att få tag på, utan Windsor & Newton konstnärsoljefärg.

Dom där länkarna visade en del jättefina grejer, och jag blir också sugen på att sätta igång NU! Jag har några bilder jag ska tona (nu ikväll faktiskt), och som jag tänkte kolorera. Det ska väl bli en utställning så småningom...

Ska vi samla ihop några stycken för en helgkurs/workshop här i stan? Jag vet i alla fall några till som skulle vilja vara med.
Jaaa, det skulle vara skitkul. Som ensam med barn vete sjutton hur jag ska få ihop att vara borta på kvällstid förstås, men det kanske kan lösa sig. Jag hör av mig på mail senare.

Digital tinting

Hej igen,
Jag blev så sugen när jag tittade på Brigitte C:s bilder och boken jag plockade fram. Och eftersom jag just nu bara har mitt digitala mörkrum så fick det bli där.

Bilagor

• nude 2 color.jpg
    nude 2 color.jpg
    23.9 KB · Visningar: 229
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar