Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om fotoväska vid lång cykelresa

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanN

Aktiv medlem
Hej,

Om någon månad åker jag till Nya Zeeland för en sex veckors semester. En plan jag har är att ge mig ut på en, eller flera, längre cykelturer i omgivningarna. Oklart ännu hur långa turer, men det kommer troligen handla om 1-2 veckor i stöten och kanske 10 mil om dagen.

För detta ändamål skulle jag såklart vilja ha en bekväm väska för kamera + lite objektiv. Just vilka objektiv jag ska släpa med är fortfarande en öppen fråga (argh, nackdelen med att vara ett prime-fan), men det lutar åt att väskan ska behöva klara:
EOS 350D + batterigrepp
EF-S 17-55/2.8 IS
EF 70-300/4-5.6 IS
(EX 30/1.4)
Blixt 580EX

Jag har funderat på att köpa mig en SlingShot (storlek beroende på vad som får plats..kommer utprovas innan resan) men jag är lite osäker på hur bekväm den är att ha när man ska cykla så länge. En riktig rygga vore säkert bäst, men jag gillar principen med SlingShots att kunna komma åt utrustningen lite enklare.

Några kommentarer på SlingShotens bekvämlighet under längre tid eller tips på andra ryggor att kolla närmare på?
 
Om du menar att du skall ha väskan på ryggen så skulle jag köpa en rygga för cykling och sen packa i den. Camelback har massor med bra varianter som sitter på ordentligt.
 
Hejsan,

Jag och en kompis cykelsemestrade 10 veckor på Nya Zealand för några år sedan. Vi hade inte så mycket extra till våra kameror som du tänker ha men jag tror ändå att du ska strunta i ryggsäck etc.
Det är jobbigt att cykla med ryggsäck!
Vi packade en vanlig fotoväska i cykelväskor och hade kameran i en styrväska. Bara att stanna cykeln och ta upp kameran. Ska du gå av och byta objektiv eller ta fram blixt så kan du kosta på dig att öppna en packväska och ta fram sakerna.
Vi hade fyra vattentäta cykelväskor var, tillräckligt för att viga överdelen på en packväska till objektiv etc.
Om du åker till Auckland kan du kolla hyrpriser för cykel och väskor på Hedgehog Bikes. Vi fick otroligt bra pris där.
Länk finns på:
http://hem.bredband.net/travelstory/NZindex.html
 
Jag stödjer Mattias' råd om styrväska. Den är perfekt för ändamålet om du inte har alltför stor fotoutrustning. Jag hade min Pentax ME plus 28 och 80-200 i den vid ett flertal rundor på kontinenten för några decennier sedan. Det är mycket bekvämt att göra ett snabbt fotostopp vid vägkanten: bara att bromsa in, ställa sig grensle över hojen och ta upp kameran! Vill du vara extra finurlig gör du specialinredning till styrväskan, så kan optiken ligga i den utan extra skydd.

Styrväskan kan du oftast enkelt ta av och slänga över axeln för en kvällspromenad.

Varning: ej testat med digital kamerautrustning! :)

Per

PS. Jo, som sagt: ryggsäck är för vandring, inte för cykelfärd! DS
 
Tack för alla synpunkter! Och jo, en styrväska låter ju inte alls fel. Tack för länken också Mattias, ska kolla in den för lite reseinspiration =)
 
ANNONS