Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om ef 40mm f/2.8 stm

Produkter
(logga in för att koppla)

VHQ

Ny medlem
Hej!

Jag är en glad amatör som just köpt min första digitala systemkamera (har haft systemkamera för film tidigare). Valet föll på eos 100d-kittet med EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS stm. Jag köpte också till ef 40mm f/2.8 stm som fast objektiv.

Jag har aldrig haft autofokus förut och blev lite förvånad över hur högljutt 40mm-objektivet var, men har förstått från recensioner att så är det. Vad jag däremot undrar över är att när jag testat med MF så finns det ett visst "skavande" motstånd när jag vrider på fokusringen. Antar att det är stm-motorn, men det känns lite...fel. Jag har som sagt aldrig använt objektiv med AF förut, så jag vet inte om det är normal att är så på en del objektiv. Vad säger ni?

18-55mm-objektivet som följde med kameran är dock knäpptyst och jag känner inget motstånd i MF-läget.

Märkligt att du tycker 40mm STM-objektivet låter mer än normalzoomen. För STM i beteckningen betyder att objektivet är utrustat med en STepper Motor som är framtagen för att vara tyst. Särskilt användbart vid filmning.

Det låter inte riktigt rätt att det ska vara högljuddare än ditt andra objektiv. Jag skulle kolla upp det om jag var du. Kan ju vara ett fabrikationsfel.

EDIT: Nu läser jag att din normalzoom också har STM. Så att 40mm låter lite mer än det kanske inte är en avvikelse. De kanske båda är tystare än andra objektiv utan STM, men at 40:an låter mer än normalen.

Lite motstånd får man också när man drar runt fokusringen, på de flesta objektiv som har AF. Oavsett AF/MF-omkopplaren är det en del mekanik som ska dras runt ändå.

Märkligt att du tycker 40mm STM-objektivet låter mer än normalzoomen. För STM i beteckningen betyder att objektivet är utrustat med en STepper Motor som är framtagen för att vara tyst. Särskilt användbart vid filmning.

Det låter inte riktigt rätt att det ska vara högljuddare än ditt andra objektiv. Jag skulle kolla upp det om jag var du. Kan ju vara ett fabrikationsfel.

EDIT: Nu läser jag att din normalzoom också har STM. Så att 40mm låter lite mer än det kanske inte är en avvikelse. De kanske båda är tystare än andra objektiv utan STM, men at 40:an låter mer än normalen.

40/2,8 STM har en annan sorts STM-motor än zoomarna. 40:an har en kompaktare motor som låter med. Det primära syftet med STM-motorerna är att ge mjuka fokusrörelser vid videofilmning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar