Annons

Fråga om drop shadow i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Har via FS lärt mig att skapa skugga på mina bilder, detta genom att:

1. Göra ett nytt lager av bakgrunden.

2. Ändra canvas size så att skuggan får plats.

3. Högerklicka på det nya lagret och välja drop shadow.

Problemet är bara att det "extra lagret" alltid får en färg. Finns det något sätt att få det färglöst sas ? Jag vill således endast att bild + skugga skall synas, ej ramen. Går detta att fixa och isf hur?

/PP

Hmm, kan ju inte programmet utan o innan, men kan du då inte bara gömma bakgrundslagret och sen lägga ihop bägge lagren. Iom att det ena lagret är dolt så får du frågan om du vill kasta bort det. Svar ja, och du får ett nytt bakgrundslager som då har sin skugga...

Jag tror att det ska funka.

/Sonja

Jag är inte hundra på att jag förstått vad du vill göra. Kolla på den bifogade bilden: menar du att du vill ha det vita området runt bilden transparent istället för vitt?

Edit: tänkte inte på att FS-bakgrunden är vit, men bilden har alltså en vit ram runt sig.

Bilagor

• datorbord3.jpg
    datorbord3.jpg
    9.9 KB · Visningar: 850
Jag skapar ett nytt lager som jag förstorar och
kör sedan 'Drop Shadow' på själva motivbilden.

:: Susanne ::

Om jag inte är alldeles ute på isen och snurrar utan skridskor så kan du inte få transparens i jpg-filer. Hur du än gör kommer "ramen" att få en färg.
Alternativet för dig är att spara bilden som en gif (vilket väl i sammanhanget är av föga nytta med tanke på formatets färgbegränsning) eller som en png-fil.

Testa med att lägga till följande två punkter till din ursprungliga beskrivning:

4. Släck bakgrundslagret (så att du får fram Photoshops schackrutebakgrund runt din bild)

5. (jag kör med en engelskspråkig version av Photoshop 7, men du klarar säkert av att översätta) Save for web -->> PNG-24 med "Transparency" förbockad.

Filen kommer att innehålla din bild + skuggning, men utan ram runt. Detta ser du direkt om du exempelvis laddar ned bilden jag bifogar och kopierar in den i en jpg-fil.

Bilagor

• datorbord2.png
    datorbord2.png
    34.6 KB · Visningar: 733
Hej,

Intessant. Men på en webbsida med tex blå bakgrund kommer det inte att bli transparent runt om eller hur?

Patrik

lastrand skrev:
Om jag inte är alldeles ute på isen och snurrar utan skridskor så kan du inte få transparens i jpg-filer. Hur du än gör kommer "ramen" att få en färg.
Alternativet för dig är att spara bilden som en gif (vilket väl i sammanhanget är av föga nytta med tanke på formatets färgbegränsning) eller som en png-fil.

Testa med att lägga till följande två punkter till din ursprungliga beskrivning:

4. Släck bakgrundslagret (så att du får fram Photoshops schackrutebakgrund runt din bild)

5. (jag kör med en engelskspråkig version av Photoshop 7, men du klarar säkert av att översätta) Save for web -->> PNG-24 med "Transparency" förbockad.

Filen kommer att innehålla din bild + skuggning, men utan ram runt. Detta ser du direkt om du exempelvis laddar ned bilden jag bifogar och kopierar in den i en jpg-fil.

Patrik: pratar vi en webbsida så är det rätt uppfattat. Vägen runt det är att lägga in ett speciellt javascript som löser det. Är du intresserad så kan jag lägga ut ett exempel.

Edit: tilläggas bör kanske att det beror på vilken browser som används. Sitter man som jag med IE6 så måste nämnda script användas.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar