Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Blixt - Sony HVL-F42AM

Produkter
(logga in för att koppla)

outofsense

Aktiv medlem
Jag går i blixtköpartankar (har en Sony a300), och såg att många andra som har den kameran kör på Sony HVL-F42AM. Min fråga gäller fjärrfunktionen (jag är nybörjare deluxe):

Kan man ha blixten placerad någon annanstans i rummet och att kamera och blixt kommunicerar?

Vad betyder I-TTL?

Måste man köpa till något extra (sändare/mottagare)?

Är Sigma EF-530 DG Super Sony ett ännu bättre köp?

Vilken sida på nätet är bäst att beställa från?

Jättetacksam för hjälp! =)

Eftersom ingen svarat ännu så får jag väl förbarma mig! :)

Du behöver ingenting extra för att styra blixten trådlöst, du kan använda den inbyggda blixten i din kamera för detta.

Sigmablixten är mer kraftfull än Sonyn, men jag har haft en del problem med Sigmas blixtar då de inte alltid verkar vara 100% kompatibla utan skulle satsa på en Sony istället.

TTL står för "Through The Lens" och är ett sätt att mäta blixtexponering. I-TTL är Nikons variant på detta.

Kolla in där här sidan där du hittar i princip allt du behöver veta om Sonys blixtsystem: http://www.mhohner.de/sony-minolta/flashes.php

Från Sverige så skulle jag beställa från Cyberphoto och från England (lustigt nog bland de billigaste länderna att handla kameragrejor just nu) så skulle jag beställa från t ex http://www.warehouseexpress.com/Home/default.aspx

Hej Patrik! Tack så mycket för förbarmandet och förklaringarna. Nu är blixten inköpt och jag ska bara lära mig alla funktioner. =)

Lägg märkesspecifika frågor i respektive tekniktrådar så ökar dina chanser för (bra) svar väsentligt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar