ANNONS
Annons

Fråga om bländare och slutartid.

Produkter
(logga in för att koppla)

JoXter

Medlem
Tjena!

Tänkte fråga en sak här som har gjort mig
lite förvirrad..

som jag förstår de (ny inom systemkamera och foto)
gör en större bländare i objektivet att de kommer
in mer ljus i kameran (objektivet?)

dvs ju högre bländarvärde (f/22), ju mörkare blir bilden om man pratar om ljus..

så om man då t.ex. jämför ett objektiv med
största bländare f/2,8 och orginal för canon eos400 med f/3,5. Borde man inte då kunna ställa ned bländaren till f/2,8 och ställa ned slutartiden? (kortare)
för att få en mindre skakeffekt..

säg om man tar kort med båda objektiven
och allt har samma värden för utom bländarvärdet
där man kör på f/2,8 och f/3,5 borde inte den bilden med bländarvärde 2,8 bli något ljusare då?

detta kanske blev lite luddigt men vill bara veta om jag fattat rätt eller om jag e helt ute och
cyklar..

Jo, (om jag förtod frågan rätt).

Edit: Större bländare ger mer ljus och då kan du ha kortare slutartid.

Jo du har förstått rätt. Det finns ett samband mellan stegen för ISO, tid och bländare.

Till exempel om du höjer ISO ett steg, säg 100 till 200, så kan du halvera tiden eller blända ner ett helt steg på objektivet.

Ofta kan man ställa in kameran så att den bara visar hela exponeringssteg. Det blir lite lättare att lära sig bländarstegen så i början.

okej.. tack för snabbt svar!
då vet jag iaf att jag tänkte rätt =)

så man kan säga att ska man fota i mörker
(utan blixt) är de bra med ett ljusstarkt
objektiv med stor bländare?

mvh
joakim

Korrekt.
Du får också ett kortare skärpedjup med större bländare. (lågt värde)
Detta är förstås något att tänka på.

Går ju alltid å finjustera bländarstegen på digitalkameror idag så här kommer en lite snabb tabell över hela bländarsteg

1.0 1.4 2.0 2.8 4 5.6 8 11 16 22 32

Snabbt ser man ett samband å man kan själv räkna vidare uppåt eller nedåt. Finns inte så många objektiv idag som har dom ljusstyrkorna dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar