gorse
Aktiv medlem
Nu har jag fått tummen ur och köpt ett rödfilter. Jag tänkte använda det på en gammal bälgkamera med 120-film helt enkelt genom att hålla den framför linsen. Hur många steg behöver jag kompensera för att jag har rödfilter? Bälgkamran saknar ljusmätare, men jag har tidigare lyckats bra med en gratisapp till min iphone för att mäta ljuset. Film verkar ju rätt förlåtande för mindre felexponering även om de få rullar jag hittils fotat suttit rätt allihop. Blir det bra, tänkte jag även prova med min diana, men där finns bara sol, moln och regn som symboler.
Om ni inte vet, funderade jag på att sätta filtret på min digitalkamera, kolla vad kameran föreslår för inställningar och kopiera inställningarna. Borde funka? Eller är det bättre att prova både med och utan filter och se vad det blir för skillnad och kopiera skillnaden?
Jo, vad är det för märke på filtret? Inte en aning, kostade 105 spänn på tradera så det är kanske inte värsta klassen direkt.
Om ni inte vet, funderade jag på att sätta filtret på min digitalkamera, kolla vad kameran föreslår för inställningar och kopiera inställningarna. Borde funka? Eller är det bättre att prova både med och utan filter och se vad det blir för skillnad och kopiera skillnaden?
Jo, vad är det för märke på filtret? Inte en aning, kostade 105 spänn på tradera så det är kanske inte värsta klassen direkt.