Bjure
Aktiv medlem
Hej, jag har en fråga gällande stockphoto. Dvs istock, shutterstock mfl.
Hur gör man rent praktiskt vid deklarationen?
Exempel. Jag har sålt bilder via Shutterstock för några hundra kronor. Jag är privatperson och jag har inte några intentioner av att jobba med detta. Ska det redovisas som hobbyverksamhet?
I skatteverkets broschyr om Hobbyverksamhet står det följande: " Om
du t.ex. har sålt ett alster i slutet av år 1 men har fått betalning först i början av år 2 ska du deklarera inkomsten i
den deklaration som du lämnar år 3." Som exempel kan man ju som shutterstock contributor välja att pengar ska betalas ut först när det uppnår en viss nivå. Nivån har inte uppnåtts under 2018 och kommer därför betalas ut 2019 och ska redovisas vid nästa deklaration om jag förstått det hela rätt?
Vidare står det också "Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som
utvisar underskott. Även om du inte behöver deklarera
hobbyverksamheten ska du spara anteckningar, kvitton
m.m., se nedan." Om jag har köpt utrustning i form av kameror och objektiv och mina intäkter är solklart under detta, då behöver man inte deklarera detta?
Tacksamt för svar av någon annan som håller på med microstocking.
MVH
Peter
Hur gör man rent praktiskt vid deklarationen?
Exempel. Jag har sålt bilder via Shutterstock för några hundra kronor. Jag är privatperson och jag har inte några intentioner av att jobba med detta. Ska det redovisas som hobbyverksamhet?
I skatteverkets broschyr om Hobbyverksamhet står det följande: " Om
du t.ex. har sålt ett alster i slutet av år 1 men har fått betalning först i början av år 2 ska du deklarera inkomsten i
den deklaration som du lämnar år 3." Som exempel kan man ju som shutterstock contributor välja att pengar ska betalas ut först när det uppnår en viss nivå. Nivån har inte uppnåtts under 2018 och kommer därför betalas ut 2019 och ska redovisas vid nästa deklaration om jag förstått det hela rätt?
Vidare står det också "Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som
utvisar underskott. Även om du inte behöver deklarera
hobbyverksamheten ska du spara anteckningar, kvitton
m.m., se nedan." Om jag har köpt utrustning i form av kameror och objektiv och mina intäkter är solklart under detta, då behöver man inte deklarera detta?
Tacksamt för svar av någon annan som håller på med microstocking.
MVH
Peter