Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga ang värden från ljusmätare Gossen Digipro F

Produkter
(logga in för att koppla)

Bondra

Medlem
Hej på er!

Jag testade lite att fota med blixt och mätte då ljuset på läget för blixt med min Gossen Digipro F. Det man kan ställa in på detta läge verkar bara vara önskad slutartid. Jag sätter slutaren till 125 och knäpper bilden, blixten utlöses och mätaren ger mig värdet 1.4 för bländaren.

Detta värde är ju alldeles för lågt för mitt objektiv och säkerligen dom flesta, min går endast ner till 2,8. Men jag vill inte behöva ha kort skärpedjup utan vill lämpligtvis köra på 5,6 eller dyl.

Är det någon som har erfarenheter av Gossen Digipro F eller ljusmätare generellt som fungerar på liknande vis? Och hur får man alternativa värden när man satt ljusmätaren i blixtläget? Dvs triggas och ger ett värde när blixten utlöses?

f/1,4 indikerar svagt ljus. Det är inte så att du råkat trycka fram ett värde för det befintliga ljuset? (jag känner inte till den här ljusmätaren specifikt). Prova att ta en bild på f/2,8. Om värdet stämmer ska den bli ganska mörk (2 hela exponeringssteg mörkare).

Om blixtljuset verkligen är för svagt så finns det tre sätt att lösa problemet.
– Höja ISO. Prova att ställa in mätaren på högre ISO.
– Öka effekten på blixten.
– Minska avståndet mellan blixt och motiv.

Slutartiden anges för att mätaren ska kunna avgöra hur mycket det befintliga ljuset inverkar på exponeringen.

Det är ovanligt att få ett så lågt värde som f/1,4 för bländaren när man fyrar av en blixt, men du berättar inte vad du har för blixt, vilket avstånd du använder den på, hur du eventuellt modifierar ljuset, eller hur du mäter. Om blixten är svag och avståndet långt, kan man få ett så lägt värde. Om det inte handlar om svag blixt eller stort avstånd eller att den dämpas på något sätt, så är någonting fel, och det kan du kontrollera genom att helt enkelt ta provbilder.

Det vanliga sättet att mäta blixten är att placera mätaren där motivet är, med kupolen riktad mot kameran och bränna av blixten. Man kan också använda den när man har flera blixtar, och då fyrar man av flera gånger och riktar kupolen mot respektive ljuskälla, för att se förhållandet mellan dem.

En blixtljusmätare visar inte något annat än ett bländarvärde, det finns inga alternativa värden. Man reglerar ljusstyrkan genom att ändra styrkan på blixten eller avståndet mellan blixt och motiv.

Vid blixtljusmätning mäter man normalt det påfallande ljuset, dvs man håller mätaren med "domen" riktad mot ljuskällan, precis som IngNer säger ovan.

Det är inte så att du står vid kameran och mäter det reflekterade blixtljuset med domen framför mätcellen? I så fall får du alldeles för låga mätvärden, vilket kan förklara de mätresultat du fått.

Ifall man inte ställer in någonting alls så har de blixtmätare jag sett haft ISO 100 samt 1/125 sek exponeringstid som "default".

På min Minolta Autometer VF kan man välja mellan Ambient, Cord eller Non-Cord. Det kan vara så på din också, och då får du välja det som är tillämpligt i ditt fall (ett av de två senare lägena).

Har en Gossen Mastersix också som antagligen är mera lik din, men kommer inte ihåg exakt hur man använder den (kan inte kolla utan att köpa nytt batteri till den).

Tack allesammans för era svar!

Testet jag gjorde var att fota vardagsrummet. Grundtanken var att endast ha blixten som komplement till lite längre slutartid (för att få varmare ton av rummet). På bilden ser det ut som blixten krämar på ordentligt och mätaren ger trots det 1,4 i värde.

Se bifogad illustration hur jag står.

Man borde kanske tänka helt annorlunda när man ska använda blixten som komplement då mätningen inte blir helt rätt oavsett? Jag tänker om man fotograferar bilden så som man vill ha den utan blixt hur bör jag tänka beräkna ljuset när jag sedan vill komplettera med blixt i bilden?

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    14.5 KB · Visningar: 52
Förblixt?

Kan det vara så att du använder TTL för att utlösa blixten?

En tanke som jag inte provat, men kan det i så fall vara förblixten som du mäter? Prova att sätta blixten (och kamerans blixt) i manuellt läge och mät igen ;)

Jag tror inte detta då blixten jag använde vid tillfället var en Cactus som inte har TTL, dom trådlösa modulerna har inte heller möjlighet att överföra information.

Det framgår inte vad det är för slags blixt du använder, om det är en studioblixt eller extern kamerablixt samt vad den har för effekt i Ws om det är en studioblixt eller ledtal vid Iso 100 om det är en kamerablixt. Om det är en kamerablixt, har den någon form av egen exponeringsautomatik som kan ställa till det och dra ner effekten?
Blixten är ju riktad i taket enligt skissen och då inställer sej också genast frågan om takhöjd och färg på taket samt i viss mån om taket har kraftig gräng som suger ljus.

Klantigt av mig, det är portabel blixt (Cactus KF36 - http://www.gadgetinfinity.com/cactus-kf36-full-manual-adjustable-flash.html) driven av vanliga AA batterier. Det går att göra manuella inställningar på själva blixten, den brukar jag ha på ganska högt och reglera slutare/bländare utefter det många gånger. Men just i det här fallet vill jag snarare korrigera blixt efter önskad slutare som ska vara en aning längre i och med att jag vill få en varmare ton. Ledtalet är jag osäker på.

Takhöjden tillhör väl en av dom vanligare 2,40m.

Det framgår inte vad det är för slags blixt du använder, om det är en studioblixt eller extern kamerablixt samt vad den har för effekt i Ws om det är en studioblixt eller ledtal vid Iso 100 om det är en kamerablixt. Om det är en kamerablixt, har den någon form av egen exponeringsautomatik som kan ställa till det och dra ner effekten?
Blixten är ju riktad i taket enligt skissen och då inställer sej också genast frågan om takhöjd och färg på taket samt i viss mån om taket har kraftig gräng som suger ljus.

Jag tror inte detta då blixten jag använde vid tillfället var en Cactus som inte har TTL, dom trådlösa modulerna har inte heller möjlighet att överföra information.

Är du säker på att blixten är helmanuell? Som jag läser på länken du hänvisar till så står det följande:

"This Cactus KF36 Electronic Flash has a Vari Sensor Module that measures the light reflected from the subject, as well as other reflective surfaces near the subject. This information is interpreted by sensor’s computer which programs the flash to automatically provide just the right among of light required for correct exposure. "

Finns det något helmanuellt läge på blixten?
Hur utlöser du blixten? Gör du det med inbyggd TTL blixt i kameran?

Var länge sedan kikade manualen men antog att den var helmanuell med tanke på dess reglage. I förhållande till min SB-800 som känns är "smart". Jag är ingen höjdare på det här med blixtar utan har väl mest bara tutat och kört, anpassat inställningar tills jag varit nöjd. Det jag nu vill är att jobba effektivare och på ett smartare sätt.

- Det finns ett helmanuellt läge på blixten.
- Blixten utlöser jag med två st Cactus Wireless V5 - http://www.gadgetinfinity.com/cactus-wireless-flash-transceiver-v5-duo.html. En som sitter på kameran och en på blixten.

Prova mäta med SB-800

Jag tycker din blixt påminner om AA-läget på SB-800, där den använder förblixtar för att mäta hur mycket blixtljus den sedan ska avge. Försökte läsa manualen till din Cactus blixt och som jag tolkade den så fanns det bara ett helmanuellt läge och det gav alltid full effekt.

Tycker du skall prova att mäta blixtljuset från din SB-800 i helmanuellt läge för att se hur Gossen ljusmätaren hanterar det. Gör ju inget om du har blixten monterad på kameran för ett sådant test.

Prova sedan att koppla över SB-800 till AA-läget och se hur Gossen uppfattar de förblixtar som det avger.

Jag tittade på länken och den liknar i sin funktion de Sunpak med liknade ledtal från 80-talet som jag själv använder .

Vill du ha en "normalt" exponerad bild med den uppställning du visar så ställer du blixten i auto, rätt ISO och kameran manuelt på 125/5,6, blir det för mörkt öka till bl 4. Det brukar funka i normalt vardagsrum om man slår blixten i taket. Blixtens inbyggda automatik kommer att sköta doseringen av ljuset under förutsättning att dess ljusmätningssensor är riktat mot motivet.

Vill du ha lite mer sofistikerat ljus så får du skaffa ett vitt paraply och en hållare som kan hålla blixten och paraplyet och montera på ett stativ och övergå till manuell styrning av blixten. Funkar utmärkt. Det svåraste brukar vara att justera in så att man fyller så mycket av paraplyet med ljus utan att det läcker för mycket ströljus på sidorna om det. Själv har jag gjort egna hållare så att jag kan montera blixtarna inverterat så att blixthuvudet hamnar nära paraplyskaftet.

Med så här enkel ljusuppsättning och en digitalkamera brukar det inte behövas någon mätning med extern exponeringsmätare (ja, jag har en och kan använda den) utan det går att se resultatet på kamerans histogram.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar