Annons

Fråga ang. upplösning och format på korten vid en afrikaresa?!

Produkter
(logga in för att koppla)

carlorjan

Aktiv medlem
Jag är en amatörfotograf som nyss köpt en Nikon D70. Är på väg på en tur till Afrika och vet inte vad för sorts inställningar jag skall använda mig av då jag sparar korten på minneskortet ( 1 Gb).

Det finns flera olika alternativ i fallande kvalitetsordning:

NEF (raw)
jpeg fine
jpeg normal
jpeg basic

Därtill de olika upplösningarna

3008x2000
2240x1488
1504x1000

Som sagt vet jag inte vilka av dessa inställningar jag ska använda mig av..

Jag funderar på att använda jpeg fine och 3008x2000 (det ger ca 294 kort).

Skulle ju vara kul att ha möjligheten att ev. förstora något kort, därav min fråga..

Att tilläggas är att jag kommer att ha lite problem tömma kameran på kort...

Mvh Örjan

Åka på fotosafari i Afrika gör man nog inte många ggr i livet. Personligen hade jag hellre köpt fler minneskort än att snåla på bildkvaliteten. Gillar inte tanken att ta pangbilden a'la wow-där-satt-den bara för att upptäcka att kameran var inställd på minsta JPEG.

Köp mer minne och växla mellan RAW och högsta JPEG är mitt tips.

3008x2000 Normal ger dig bra nog kvalitet, skillnaden mellan Normal och Fine är minimal men filstorleken skiljer rejält. Pruta inte på upplösningen. Du bör få över 500 bilder, om det räcker kan bara du avgöra.

Om du nu inte får chansen att ladda ner bilderna bör du helt enkelt se över hur mycket du konsumerat av kortet efter tex 1/3 av resan och anpassa upplösningen därefter. MEN, du kommer garanterat att ångra dig efteråt att du inte tog fler bilder/bilder med högre upplösning.

Köp ett eller flera kort till eller hellre en enhet för att ladda ner kort till hårddisk. Det finns flera märken, titta gärna vad det finns för hårddisk MP3 spelare. Det kostar några tusen men som sagt, du kommer inte att göra samma resa igen.