Annons

Fråga ang "sökaren" i mörk studio? på A2

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har en A2´a som jag börjat leka lite studiofoto med. (givetvis uppmätt med blixtljusmätare)

Problemet är att efterssom jag har tex bländare 5.6 och slutartid 1/125 så blir sökaren/skärmen i princip kolsvart då den anser bilden är för mörk.

Dock blir bilden bra som efterssom blixtarna fyras av, men jag ser som sagt inget på skärmen.
Ser allt hyfsat tills kameran fokuserat klart och "bekräftat" allt genom att pipa till, då jag tryckt ner avtryckaren halvvägs.
Då övergår kameran till ngt man skulle kunna kalla "bild tagnings inställningarna", o då blir det svart..

Har kollat runt med en massa olika inställningar, "displaypriority" finns det ngt som heter...problemet är då bara att ska jag använda det o på så sätt se ngt på sökaren/skärmen så måste den inbyggda blixten fällas upp....så fort den fälls ner blir skärmen/sökaren mörk igen =(


Hoppas på ngn lösning på detta problem från andra som klurat sig förbi det.....eller i värsta fall e det ngt man får leva med.

/Tobbe
 
Min A2 fungerar helt OK med inbyggda blixten. Har just provat. Har du justerat ljusstyrkan på bildskärmen? Jag har ställt upp den lite.
När jag kör porträtt har jag Minoltas minsta blixt 2500(d) riktad upp i taket och då blir det bra porträtt.
Du har väl tagit hem den svenska användarmanualen på 180 sidor i datorn.
 
Tobbe.T skrev:
Har en A2´a som jag börjat leka lite studiofoto med. (givetvis uppmätt med blixtljusmätare)

Problemet är att efterssom jag har tex bländare 5.6 och slutartid 1/125 så blir sökaren/skärmen i princip kolsvart då den anser bilden är för mörk.

Dock blir bilden bra som efterssom blixtarna fyras av, men jag ser som sagt inget på skärmen.
Ser allt hyfsat tills kameran fokuserat klart och "bekräftat" allt genom att pipa till, då jag tryckt ner avtryckaren halvvägs.
Då övergår kameran till ngt man skulle kunna kalla "bild tagnings inställningarna", o då blir det svart..

Har kollat runt med en massa olika inställningar, "displaypriority" finns det ngt som heter...problemet är då bara att ska jag använda det o på så sätt se ngt på sökaren/skärmen så måste den inbyggda blixten fällas upp....så fort den fälls ner blir skärmen/sökaren mörk igen =(


Hoppas på ngn lösning på detta problem från andra som klurat sig förbi det.....eller i värsta fall e det ngt man får leva med.

/Tobbe

Jag har samma problem med en Minolta 7i. Men den har fungerat bra tills för ett tag sen. Då slog den om och man kunde se som vanligt när man hade i blixtsynk-kabeln. Säg till om du hittar problemet. Jag har köpt en ny kamera :)
 
for mig funkar det med
"menu" ->
flik 3 ->
Manual exp. ->
Disp. priority

utan att behova falla ut blixten...
sjalvklart kan man inte se nagot om det ar
riktigt morkt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.