Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga ang. närgräns och makro

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
För att ta närbilder av något så vill man ju ha så liten närgräns som möjligt, rätt?

Och för att få så liten närgräns som möjligt så är det makro-objektiv som gäller, rätt?

Vill kunna trycka upp kameran i en blomma för att fota en fluga hellre än att stå på ett par meters avstånd och fota samma fluga.

Tänker jag helt fel?

Har idag bl.a ett FA50/1.4 men närgränsen är ju inte så bra...

/Karin

För brännvidden 50mm har Pentax tagit fram K Auto Extension Tube 50mm, det är ett "objektivrör" - mellanring - som sätts mellan objektivet och kameran och effekten blir en förkortning av objektivets närgräns. En billig väg till macro. Du förlorar ett par bländarsteg av ljus och då röret saknar elektriska kopplingar, den har bara mekaniska, måste du ställa om kameran till att använda mekanisk bländarring. Du får ingen autofokus heller.
Men det är billigare än vanligt macro. :)
Ett nytt ligger på runt 1 200 - 1 600 SEK tror jag, kan variera lite, men kolla gärna begagnade. Det är ett rör som är tomt på optik, kan inte hända så mycket med det så begagnat är bra.
Finns även lösningar från andra tillverkare, Kenko är erkänt duktiga och har ett stort utbud.

Ett ytterligare alternativ är ju förstoringsglas till kameran, så kallad närlins. "close up lens". Finns med olika styrkor.

Jag personligen föredrar mellanring, för jag tycker det blir bättre rent optiskt. Fördelen med förstoringslins är att du behåller objektivets elektriska kontakt med kameran. (vilket jag ser som i detta fall som inget som spelar roll).
Fsat jag har en kompis som gillar sina förstoringslinser, så det är mycket tycke och smak... :)

Hälsar
R

Reverserad lins

Du kan ta din 50/1.4 och sätta den bak och fram på kameran.
Det blir ingen automatik över huvud taget, varken bländare eller AF, och fokuseringen fungerar inte heller utan du får "gunga" dig till fokus alltså flytta hela kameran tills det blir skarpt.
Lite pyssel alltså men det funkar och blir svårslaget prismässigt. En reverseringsring kan du köpa på Photax för ett par hundringar.
Du kan till och med sätta två objektiv (om du har) front mot front med speciell monteringsring eller snålvarianten med hjälp av eltejp.
Jag har testat och det kan bli såna här bilder.
Dock vet jag inte om det går med zoomar, har bara fasta objektiv i min Pentaxväska.

Re: Reverserad lins

Bryggarn skrev:
Du kan ta din 50/1.4 och sätta den bak och fram på kameran.
Det blir ingen automatik över huvud taget, varken bländare eller AF, och fokuseringen fungerar inte heller utan du får "gunga" dig till fokus alltså flytta hela kameran tills det blir skarpt.
Lite pyssel alltså men det funkar och blir svårslaget prismässigt. En reverseringsring kan du köpa på Photax för ett par hundringar.
Du kan till och med sätta två objektiv (om du har) front mot front med speciell monteringsring eller snålvarianten med hjälp av eltejp.
Jag har testat och det kan bli såna här bilder.
Dock vet jag inte om det går med zoomar, har bara fasta objektiv i min Pentaxväska.

Jag har tyvärr inga bilder tillgängliga, men jag har använt omvändningsrig till min 50/1.4 funkar bra. En gång för länge sedan testade jag också att montera ett omvänt 50mm på mitt 400mm. Jag har för mig det blir en förstoring på 8 ggr på negativet.... fotade rom från scalare från mitt akvarium. Blev nästan ok bilder, men skärpedjupet är nära noll, och det är inte mycket ljus som kommer igenom en sådan kombination så det blir långa slutartider. Men som ett experiment var det kul.

Ja, det borde bli rejäl förstoring av en 400 med reverserad 50 mm. Jag har för mig att skillnaden i brännvidd mellan objektiven spelar in på förstoringsgraden. Ju större skillnad, dess större förstoring. Det viktiga är att objektivet med längst brännvidd sitter på kameran och det med kortast frampå, om man har objektiv med olika brännvidd.
Jag provade en gång med reverserad 24 mm framme på 300 mm och det blev vanvettig förstoring. Tre-fyra trådar i bredd i ett vanligt jeanstyg fyllde hela bildytan. Och som du säger, i stort sett ingen djupskärpa alls.

Bryggarn skrev:
Ja, det borde bli rejäl förstoring av en 400 med reverserad 50 mm. Jag har för mig att skillnaden i brännvidd mellan objektiven spelar in på förstoringsgraden. Ju större skillnad, dess större förstoring. Det viktiga är att objektivet med längst brännvidd sitter på kameran och det med kortast frampå, om man har objektiv med olika brännvidd.
Jag provade en gång med reverserad 24 mm framme på 300 mm och det blev vanvettig förstoring. Tre-fyra trådar i bredd i ett vanligt jeanstyg fyllde hela bildytan. Och som du säger, i stort sett ingen djupskärpa alls.

Ja jag har för mig man tar 400mm/50mm = 8 ggr förstoring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar