Annons

Fråga ang: MTF och bländare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Niikon

Avslutat medlemskap
Hallå,

Kanske inte i rätt rum men en fundering,,

Har börjat att försöka förstå sådana där MTF kurvor/diagram,
såg tex på mitt Tokina 12-24mm ATX Pro II att det presterade som
bäst på bländare f/5,6 , då både i center och hörn MEN,,

Det jag undrar är, att om det presterar som bäst vid f/5.6 på fullformat
är det likadant på crop format?

Eller finns det någon regel som säger ex att man då på crop
måste blända ner ytterligare ex 2 steg el liknande?

Hoppas ni förstår funderingen, tycker detta är intressant för dom
flesta kurvor jag sett så har objektivet testats med en fullformatare (jag kör DX)

Mvh

Ja
MTF är en fysikalisk mätning av parametrar. Det är alltså egenskaper som objektivet har.
Vad du sedan gör (när/var/hur) med objektivet påverkar inte dess egenskaper.

Däremot använder ett mindre format den bästa delen av objektivet, alltså mitten.

Om jag har förstått sådana där MTF-grafer rätt så ignorerar man bara den sista fjärdedelen av grafen för att få ut prestandan på crop-sensor.

Intressant, kul att det kom respons!

Satt å klurade i helgen på detta och kom fram till i mitt huvud iaf
att oavsett så är ju objektivet det första i ledet för ljuset och sen
är det väl bara att samma mängd ljus från objektivet träffar olika
stor yta i kameran bara, men kanske att det ändå spelade roll.

Men som sagt kul med pespons på detta och jävligt kul
att man kan se dessa grafer när objektivet presterar som bäst!

Grymt!

Ja
MTF är en fysikalisk mätning av parametrar. Det är alltså egenskaper som objektivet har.
Vad du sedan gör (när/var/hur) med objektivet påverkar inte dess egenskaper.

Däremot använder ett mindre format den bästa delen av objektivet, alltså mitten.

Visst är det rätt, men det finns en hake och det är att objektiv som är konstruerade för att teckna ut större bildcirklar som dem till småbild (ff) är svårare att göra lika högupplösta som dem med en mindre bildcirkel. Detta innebär att man istället för att visa kontrasten vid 10, 20 och 40 linjepar/mm vilket man brukar göra för småbildsoptik skulle behöva motsvarande värden vid 15, 30, 60 linjepar/mm för en asp-c sensor för att upplösningen skall vara jämförbar.

Det är sant att man i vissa eller t o m många fall med objektiv konstruerade för FF kan behöva blända ner ett steg till för det formatet än crop. Detta hänger ihop med att de tätt packade pixlarna på det mindre formatet leder till diffraktionsbegränsning tidigare så att man tappar upplösning tidigare på crop än FF (vid ungefär samma pixeltal) samt att kantskärpan kan behöva höjas ytterligare med nedbländning på FF med samma objektiv då crop skär bort de sämre kanterna.

Visst är det rätt, men det finns en hake och det är att objektiv som är konstruerade för att teckna ut större bildcirklar som dem till småbild (ff) är svårare att göra lika högupplösta som dem med en mindre bildcirkel. Detta innebär att man istället för att visa kontrasten vid 10, 20 och 40 linjepar/mm vilket man brukar göra för småbildsoptik skulle behöva motsvarande värden vid 15, 30, 60 linjepar/mm för en asp-c sensor för att upplösningen skall vara jämförbar.
Jo
Fast det förändrar inte objektivet s fysiska parametrar.

Hallå,

Kanske inte i rätt rum men en fundering,,

Har börjat att försöka förstå sådana där MTF kurvor/diagram,
såg tex på mitt Tokina 12-24mm ATX Pro II att det presterade som
bäst på bländare f/5,6 , då både i center och hörn MEN,,

Eller finns det någon regel som säger ex att man då på crop
måste blända ner ytterligare ex 2 steg el liknande?

Hoppas ni förstår funderingen, tycker detta är intressant för dom
flesta kurvor jag sett så har objektivet testats med en fullformatare (jag kör DX)

Mvh

Kanske. Beror lite på objektivet. Vissa objektiv med stor öppning vinjetterar på dom största öppningarna och kan därmed göra att objektivet är skarpast på en större öppning på DX än vad det är på FX.
Centervärdet borde vara lika på DX och FX, men hörnvärdet behöver inte vara det.

/Karl

Jo
Fast det förändrar inte objektivet s fysiska parametrar.

Nej som sagt det gör det inte, men icke desto mindre verkar det vara ganska många som inte har kläm på detta så det kan vara värt att påpeka. Jag vet till och med dem som skaffat adaptrar för att köra Hasselblad Zeiss gluggar på sina småbildskameror i tron att dessa skulle vara så fantastiska, och det är de ju, på mellanformat. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar