Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga ang. blixt till Olympus e-500

Produkter
(logga in för att koppla)

mackanmedk

Medlem
Har en olympus e-500. Har sedan tidigare en blixt, som har använts till en analog systemkamera vid namn olympus om10. Blixten passar i fästet på min e-500, och blixten fungera som den ska. Nu till frågan, kan fästet skadas på ngt sätt, eller är det så att de flesta blixtar är kompatiabla med de flesta kameror?

Varning för hög triggspänning i vissa fall

Gamla blixtar kan knäcka elektroniken i nyare kameror. Det beror på att vissa av de gamla blixtarna kan ha en relativt hög triggspänning, i vissa fall hundratals volt. Även om man inte blåser kretsarna i kameran momentant, så kan det påverka livslängden menligt.

Jag har använt en T-20 och en T-32 på min Olympus E-300, innan jag skaffade en FL-36. Dock har ju moderna blixtar ett antal extra uttag (3-4st) för TTL mätning och AF-ljus. Jag har klippt till en papp-bit med bara ett hål för centrumstiftet, som passar min blixtsko, i de fall jag skulle behöva låna en blixt av en kompis med ett annat fabrikat, dock ej Minolta-kontakten. Pappbiten isolerar de extra kontaktstiftena och jag inbillar mig att jag skyddar både kollegans blixt och min kamera. Det brukar vara enklare att få låna någon annans pryl, med argumentet att man vidtagit denna säkerhetsåtgärd ;o)

Enda sättet att använda en gammal blixt är att använda en Hama 6977 blixtsko med fotocell/slav. Då ställer jag min E-300 i manuellt blixtläge, samt att den interna blixten kommer att trigga den externa. Det fungerar faktiskt bra, i väntan på att jag skaffar någonting radiostyrt såsom t.ex. den nyaste från MicroSync Digital - The smallest Wireless Strobe Sync System.

P.S: Jag har sett att på eBay finns en Opteka FL50AF-O for Olympus TTL Flash för en lite billigare penning, men hur den fungerar låter jag vara osagt. Jag instämmer hellre i rekommendationen, FL-36 är en kraftfull liten blixt, som lyser ut den extremaste vidvinkel. Den är dock inte avsedd att köras kontinuerligt, för då blir den för varm. Skaffa i så fall en Mecablitz 44 AF-4 O eller den större FL-50 från Olympus eller Panasonic. (Jag tror det är Panasonic som i själva verket tillverkar blixtarna åt Olympus). En annan fördel är hjälpljuset för Autofokusen i beckmörker, stroboljuset från E-300/E-500/E-400 gör ju annars omgivningen utsatt för epilepsi-risk. ;o)

Ref:

Fattar inte att tillverkarna snålar på denna skitsak. Alla moderna kameror borde tåla 200-300V eftersom det existerar massor med blixtar med dessa spänningar som passar i blixtskon.

Det finns adaptrar att sätta emellan (t ex Wein Safe-Sync ) som inte är så dyra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar