Annons

fråga ang 3 kameror jag väljer mellan

Produkter
(logga in för att koppla)

davidsson.henrik

Aktiv medlem
Har tittat på Panasonic Fz5 nu ett tag men även fått upp ögonen för Minolta Z6.
Vad jag förstår har bägge bildstabilisator. Hur viktig är slutartiden Fz5 har 8 sek och Z6 har 4sek DSC-H1 har 30sek . Bägge använder SD kort vilket verka vara bra med tanke på priset. Var en som rekommenderade Sony DSC-H1 men denna har vist ett annat minneskort som verka vara dyrare.

Fz5 (ca 3500 ;- )
Använder special batteri är detta ett minus? Hur länge batteriet?
Det ingår motljus adapter (eller vad det heter).
Starta på 6 sek.

Z6 (ca 3900;- )
Använder ”vanliga” batterier.
Starta på ca 2 sek

Sony DSC-H1 (ca 4000;- )
Verka ha ”vanliga” batterier.
Starta på ca 1sek


Jag har fotat ett tag med en vanlig titta och tryck digitalkamera och vill ”avanserna” lite. Tycker min gamla tar för lång tid att starta och mellan korten. Fotografera lite av varje just nu.

Mvh
Henrik D.
 
Hej! jag har själv Sony H1:an jag tycker att det är en utmärkt kamera att "växa" i. Dock batteritiden är inte den bästa, jag har haft den i bara fåtal månader och har redan tagit över 7000 kort...
 
Jag tycker du skall titta på Panaconic FZ20. Den är
vassare än FZ5. Har själv en FZ20 som jag tycker fungerar alldeles utmärkt. Kolla in Cyberfoto och läs testerna samt övrigt om denna kamera.
Priset ligger strax under 5.000 kr
 
Hej!
Jag har en panasonic fz5 och är väldigt nöjd med den. Innan hade jag en minolta dimage Z1:a men var inte riktigt nöjd med den. Det blir mycket bättre bildkvalitet på min FZ5:a. Närbildsgränsen är väl iofs lägre på minoltan, det är väl det enda jag kan sakna. Angående batteriet på FZ5:an så varar det ganska länge. Jag zoomar ganska mycket, sätter på och av kameran flera gånger under en fototur och kollar på tagna bilder rätt mycket. Mao jag sliter på batteriet ganska mycket och då räcker det till ung 160 bilder om det är nyladdat. Jag köpte ett extra batteri på Tradera för runt 300 kr och det var ett bra köp då jag har haft nytta av det.
Titta gärna på mina bilder, de flesta är tagna med FZ5.

mvh Sandra
 
davidsson.henrik skrev:
Tycker min gamla tar för lång tid att starta mellan korten. Fotografera lite av varje just nu.
Du får en Canon IXUS 55 för strax över 3000 kr. Det är en underbar kamera och den har en "kreativ sida" där du kan lära dig fotografera "på riktigt" och är jättesnabb. Cirka 0,5 sek att starta och cirka 2-3 bilder/sek. Dessutom följer mycket bra programvara med alla Canonkameror som gör att du får ett lättarbetat fotosystem integrerat med din dator.
Detta glömmer de flesta bort att undersöka vid kameraköp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.