Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga ang. Äldre Nikon 75-300 till D40

Produkter
(logga in för att koppla)

medin

Medlem
Hej!

Hyffsat ny i systemkameraträsket, iaf gällande objektiv.
Jag har kommit över ett hederligt gammalt 75-300 som ni kan läsa om här:
http://kenrockwell.com/nikon/75300.htm
Dvs. gamla modellen som slutade tillverkas 99 innan "plastobjektivet" kom som efterföljare.

Hur tror ni det kommer funka till min D40?
Att autofokusen inte kommer fungera är jag medveten om men resten?

Kommer det bli bra bilder på långt håll när man fotar soliga sommardagar utan stativ?

Långa utlägg om objektivets egenskaper uppskattas! :)

Vad kan ett sådant ligga på för pris begagnat i Sverige? Jag har handlat mitt begagnat i staterna och får det snart :)

Mvh
Medin

medin skrev:
Jag har handlat mitt begagnat i staterna och får det snart :)

Roger, det finns ett gammalt ordstäv som säger "skåda inte given häst i munnen", dvs har man köpt något som inte går att returnera, undersök det inte för mycket för då kan man hitta fel man inte uppskattar.

Därmed inte sagt att ditt objektiv är dåligt, eller så, jag har i själva verket ingen aning.

Mitt råd är att i stället vänta och pröva.

Per.

Nejdå det är ingen fara, min bror har bra koll och köpt det åt mig, det är provkört och i väldigt bra skick.
Så den biten behöver vi inte diskutera men tack för "omtanken".
Objektivet ÄR kompatibelt med kameran så den biten behöver jag inte oroa mig för heller.
Sedan så betyder ju inte att jag är dålig på att göra affärer och köper grisen i säcken bara för att jag inte är fullständigt insatt i olika objektivs kvalitéer.

Jag är mer intresserad av kommentarer om fotografer som provat samma recept på bilder som jag beskriver, det kanske sitter några med ett likadant objektiv till en D40.

Mvh
Medin

Senast ändrad:
medin skrev:
Hej!

Hur tror ni det kommer funka till min D40?
Att autofokusen inte kommer fungera är jag medveten om men resten?

Mvh
Medin

Det kommer att fungera som vilket manuellt objektiv som helst. Ingen ljusmätning och ingen autofokus så du får förlita dig på din egen syn och vrida på fokuseringsringen! Ställ kameran i läge M. Bildkvalitet ligger inte alltid i skärpan och med detta objektiv får du ju inte ha för höga förväntningar.
Skaffa ett rejält stativ är mitt bästa råd.

Max, tack för tipsen men ljusmätningen funkar som vanligt på AF-objektiven till D40 (på P,S,A,M), däremot på Pre-AL, AI, AI-s osv så funkar varken ljusmätningen eller AF´en.

Mvh
Medin

Problemet är att sökaren i D40 (eller någon digital systemkamera för den delen) inte är gjord för manuell fokusering. I D40 är sökaren dessutom pytteliten.

Finna en liten fokusindikator till vänster i sökaren vilket kan vara användbart...
För övrigt så kommer det att motsvara 450mm ist för angivna 300 men det visste du kanske? Kan ju vara bra att veta gällande minsta slutartid.

Hampus, jo men så är det väl. Har ju 18-55 nu med kitobjektivet och hade det varit en gammal hederlig filmkamera så hade väl man kunnat fota hela jordklotet med den vidvinkeln ;)

ANNONS