ANNONS
Annons

Fråga angående dpi (scanners)

Produkter
(logga in för att koppla)

Minnert

Aktiv medlem
Hej,
jag behöver er hjälp...

Jag letar efter en billig scanner och har spanat in Epson V300 och Epson v500.
Jag har hakat upp mig på dpi'n, jag förstår inte riktigt vad det betyder, vad det är för skillnad mellan dem.
Jag förstår av V500 är bättre... men på vilket sätt?

v300 har optisk upplösning: 4800x9600
och Interpolerad upplösning: 12800dpi

v500 har motsvarande: Optisk upplösning 6400 x 9600 dpi
Interpolerad upplösning 12800 dpi

Tanken med min inscanning är främst att ha bilderna digitialt och ev. skriva ut till ca A4a. Tänkte främst scanna svartvita gamla negativ och ev. lite dia.

Hoppas att någon har tid att hjälpa mig,
/Minna

Glöm det!

Hej,
jag behöver er hjälp...

Jag letar efter en billig scanner och har spanat in Epson V300 och Epson v500.
Jag har hakat upp mig på dpi'n, jag förstår inte riktigt vad det betyder, vad det är för skillnad mellan dem.
Jag förstår av V500 är bättre... men på vilket sätt?

v300 har optisk upplösning: 4800x9600
och Interpolerad upplösning: 12800dpi

v500 har motsvarande: Optisk upplösning 6400 x 9600 dpi
Interpolerad upplösning 12800 dpi

Tanken med min inscanning är främst att ha bilderna digitialt och ev. skriva ut till ca A4a. Tänkte främst scanna svartvita gamla negativ och ev. lite dia.

Hoppas att någon har tid att hjälpa mig,
/Minna
Fixat! Jag ser inte hur man kan ta bort inlägget...

Båda klarar utan vidare av att leverera underlag för utskrifter i A4.

Förenklat kan man säga att att du får 8 - 10 cm utskriven bildsida per 1000 pixlar.

Jag har i övrigt ingen kunskap om Epsons scanners, men det kan vara andra skillnader mellan de två modellerna än enbart upplösningen. Som det framgått i en annan tråd som handlar om bl.a. negativskanning så är tex filmhållarna något som har stor betydelse för bra resultat.

Båda klarar utan vidare av att leverera underlag för utskrifter i A4.

Förenklat kan man säga att att du får 8 - 10 cm utskriven bildsida per 1000 pixlar.

Jag har i övrigt ingen kunskap om Epsons scanners, men det kan vara andra skillnader mellan de två modellerna än enbart upplösningen. Som det framgått i en annan tråd som handlar om bl.a. negativskanning så är tex filmhållarna något som har stor betydelse för bra resultat.

Tack för svaret!
Jag köpte den billigare. Jag ska bara ha den i rent amatörmässigt syfte och nu kändes det som om att köpa en "dyr" scanner inte låg högst på priolistan. jag tror att den duger ett tag för mig! Ska bli kul i alla fall!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar