Annons

Fräscha upp gammal Pentax ME?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Har kommit över en gammal Pentax ME som jag tänkte börja leka lite med. Jag har aldrig fotat film seriöst men nu har jag chansen. Dock är tätningen runt luckan på baksidan nästan helt borta så den läcker en del. Plus att mattskivan är ganska kladdig. Ska jag försöka fixa den själv och i så fall hur? Eller är den värd att lämna in på service?

Har själv aldrig gjort det men läst om de som beställt en renoveringssats på t.ex e-bay och renoverat själv. Så länge slutare mm är helt är det nog inte så svårt, men troligen pilligt.
Ett vanligt fel på ME är ju annars att spegeldämpningen är sliten och att spegeln ibland fastnar i uppfällt läge.

Tack för svaret. Största problemet är tätningen - hur kan jag göra med den förutom att tejpa efter varje ny rulle? Mattskivan kan jag leva med, jag ser ändå vad som syns i sökaren även om det stör en smula.

Jag renoverade en kamera för några sedan med en sats packningar jag köpte på ebay. Det var pilligt och kladdigt men inte svårt vad jag minns.

Japp, var precis en sån sats med färdiskurna packningar jag menade, även om jag var lite otydlig.

Lycka till...

Pentax ME är billiga, du kan få sådana kastade på dig vid rätt tillfälle. Tvivlar på att det är värt att kasta ut pengar på. Köp en för hundralappen på Ebay eller Tradera. Optiken är huvudsaken. ME var så pass massproducerad att den finns i princip överallt.

Här har du tex en ME Super med en 135mm och winder för 150.- än så länge.

http://www.tradera.com/PENTAX-ME-super-auktion_1408_139117588

PS. Ingen blir gladare än jag om du trots allt renoverar den ordentligt och använder. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar