Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fräscha upp en gammal Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag har en gammal Rolleiflex Automat som behöver en rengöring, och eftersom det i så fall blir av mig själv så antar jag att det här är det lämpligaste forumet.

1. Linserna är smutsiga, kanske rent av täckta med något fettliknande. Bilderna jag tar blir dassiga och saknar kontraster. Jag har försökt rengöra linserna med linsduk och liknande, utan att sett något märkbart resultat. Något som har en bra tips på hur det här kan tänkas lösas?

2. En hel damm ligger på spegeln innanför mattskivan och på sökarlinsen och jag undrar hur man smidigast (och säkrast) tar sig in här.

Det smidigaste hade givetvis varit att lämna in kameran men det är i det här fallet uteslutet. Kameran köptes för 600:- och den är sliten (men den fungerar felfritt bortsett från ovanstående punkter) och jag tänker inte slänga ut mer pengar på den.

Hej

Jag har själv renoverat ett par Rolleicorder/yashicamater. Damm mellan linserna åtgärdas enklast genom att man skruvar av yttersta/innersta linselementet, så att man kommer åt mellan linserna(lite olika beroende på om man har planat/tessar/triotar etc...). För detta behöver man ett specialverktyg, "lins-tång" eller ngt tror jag det heter. Jag köpte en sådan för 200kr på tradera för ett tag sedan(värd varenda krona) jag har funderat på att tillverka ett liknande med fasta avstånd för ändamålet.

Dam/mögel är det vanligaste på linserna, jag tog bort mitt mögel med tändarbensin, fungerade jättebra. Ibland kan man få ett problem som innebär att något av linselementen separerar från varandra, lite svårare att åtgärda(jag har dock inte råkat ut för det någon gång). Kan förövrigt rekomentera en mikrofiberduk, finns billigt(10kr) på ica/coop.

Vad det gäller spegeln så är det lätt åtgärdat. Jag har för mig att man kan skruva av hela "huven", så att man får av mattskiva och liknande, sitter nog med 4st skruvar som vätter uppåt på kamerans översta del. Sen har man fritt tillträde till att rengjöra spegeln/mattskivans baksida. Jag passade dessutom på att köpa en ngt ljusare mattskiva till min Rolleicord(ebay, har suttit på en seagull tror jag).

I övrigt så passade jag på att klä om min rollei, klädseln var lite sliten. Beställde nytt från Cameraleather, kostade typ 15usd, och jätteenkelt att monter(klister på baksidan).

Om du vill så kan jag kanske kränga ihop en liten bildserie där jag visar hur man gör ingreppen i kameran(fast på rolleicord då).

//Alexander

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar