Annons

fotovideo kan inte hålla vad dom lovar.

Produkter
(logga in för att koppla)

xantangummi

Aktiv medlem
Jag la en order på ett objektiv som dom hade i lager i fredags, canon 135L eftersom yfo och scandphoto inte hade något inne.

När jag la ordern i fredags så skrev jag i meddelande rutan att de skulle höra av sig om de inte kunde skicka senast månd 14/5.

Jonas Elmquist - vd fotovideo ab hörde då av sig via mail och skrev att det inte var några hinder med att skicka på måndagen.

I morse upptäckte jag att det inte hade blivit skickat som utlovat, då mailade jag Jonas och bad han se till så att det blev skickat senast idag. Jag fick inget svar på det mailet, nu så ringde jag fotovideo och frågade killen om min order hade blivit skickad, det hade den inte och killen som skötte skickandet hade gått hem.

Jag blev tvingad till att mackulera min order då jag inte kan gå runt och vänta på saker som inte leveras som utlovat.

Iaf. håll er undan från fotovideo om ni vill ha det ni beställer inom rimlig tid.

Kan rekommendera Dustin. Dom har ansträngt sig för att hålla vad dom lovat. Blev imponerad av sista ordern.

Ringde Jonas, problemet delvis löst, kan bara säga att någon så tillmötesgående person är svår att hitta.

Får svar imorgon ang. ev. leverans. får hoppas på det bästa. men jag kommer att missa minst ett jobb pga detta.

xantangummi skrev:
Jag blev tvingad till att mackulera min order då jag inte kan gå runt och vänta på saker som inte leveras som utlovat.

Iaf. håll er undan från fotovideo om ni vill ha det ni beställer inom rimlig tid.

Ringde Jonas, problemet delvis löst, kan bara säga att någon så tillmötesgående person är svår att hitta.

Får svar imorgon ang. ev. leverans. får hoppas på det bästa. men jag kommer att missa minst ett jobb pga detta.

Du kan inte gå ut med två helt olika åsikter inom en timme!
Det är mycket oseriöst!

/Erik

xantangummi skrev:
men jag kommer att missa minst ett jobb pga detta.

Ja, för ditt 100/2.8 är helt värdelöst...eller?

Förlåt, men jag har ingen förståelse för detta. Vad är det som gör att du inte kan utföra jobbet och varför tog du det på dig om du visste att du saknade utrustning (vilket du knappast gör).

Att sedan leverantören inte kan hålla utlovad leverans hör inte hit.

Jeppe skrev:
Ja, för ditt 100/2.8 är helt värdelöst...eller?

Förlåt, men jag har ingen förståelse för detta. Vad är det som gör att du inte kan utföra jobbet och varför tog du det på dig om du visste att du saknade utrustning (vilket du knappast gör).

Att sedan leverantören inte kan hålla utlovad leverans hör inte hit.

Nej, det hoppas jag verkligen inte, då skulle den nya ägaren bli väldigt missnöjd.

Jag var dum och sålde det efter jag hade fått det bekräftat att de kunde skicka på måndag.

Jag räknade kallt med att leverantören kunde hålla vad som lovades.

Jag kommer att söka inom min bekantskaps krets efter ett objektiv att låna, i värsta fall får jag köpa ett 100/2.0 och sälja det till förlust när jag är klar.

Senast ändrad:
Varför aviserar man storm när man sedan talar om att det är lugnt. Fattar inte detta tjafsande här på fotosidan så fort man har en liten motgång. Lös motgångarna med de det berör. OTROLIGT KLUMPIGT ATT PRATA SKIT OM ETT FÖRETAG MED FÖR LITE PÅ FÖTTERNA!

Jag beställde en liten skitsak (Manfrotto kameraplatta) från FotoVideo. Det stod att den var aviserad till ett visst datum några dagar i framtiden. Några minuter efter beställningen blev jag uppringd och fick veta att FotoVideo inte var 100 procent säkra på att deras leverantör skulle kunna hålla det utsatta datumet. Det tyckte jag var väldigt renhårigt gjort. Och nu är kameraplattan på väg efter ganska lång väntan, men en väntan som jag var förvarnad om.

Däremot är jag jäligt sur på AlfaDigi som uppger ett pris på Pricerunner och påstår sig ha varan i lager. När man sedan beställer blir man varse att det pris de uppger bara gäller importversionen med utländsk manual. Sedan sitter man och väntar och när man ringer och undrar var ens beställning håller hus får man veta att importversionen inte fanns i lager.

Min favoritleverantör är utan tvekan (och utan att ha testat alla) Komplett.se. De har i lager vad de lovar (med undantag om de säger sig ha 1 exemplar och någon annan beställer i samtidigt), är väldigt snabba att leverera, håller en ständigt uppdaterad om vad som händer med beställningen och är man missnöjd med den kamera man beställt går det bra att lämna tillbaka.

Fläsk-Tarzan skrev:
. OTROLIGT KLUMPIGT ATT PRATA SKIT OM ETT FÖRETAG MED FÖR LITE PÅ FÖTTERNA!

Våddå förlite på fötterna, dom bröt sitt löfte, för tredje gången idag.

Nu är det tydligen så att dom inte hade något hemma från början utan dom är tvugna att beställa från amsterdam och det tar ca 2 arbetsdagar.

Jag har ringt tre gånger och dom har sagt att det inte var några problem och lovat att skicka, jag har bett dom ringa mig utifall de inte kan skicka som utlovat, dom har inte ringt, dom har inte skickat.

Nu när jag snackade med nån där så tyckte han först 135 var lite långt på x1.6, så jag kanske inte behövde det egentligen, sedan bad han mig kolla med mediamarkt.

Lite motvikt.

Jag var i akut behov av en blixt den här veckan efter en olyckshändelse med en jag hade.

Fotovideo var dom enda som hade Canon blixtar hemma som jag hittade, leverarade helt enligt plan.

Herrejesus människa! Varför inte vänta ett tag och sedan dra hela historien så att den blir begriplig?

Att baktala ett företag eller en person under pågående förhandling är det mest förvirrande som finns.

fick den i fredags, och dom skickade med ett uv filter på köpet.

slutasts: jag kommer antagligen inte handla där något mera eftersom jag har tappat förtroendet för dem.

Tycker FotoVideo är väldigt bra faktiskt..

Har alltid fått gott och trevligt bemötande då jag varit inne i deras butik. Kunniga, sjyssta och låter en prova alla deras saker för att man ska vara så säker på sitt köp som möjligt.

Sen när man beställer saker får man väl alltid räkna med att det kan uppstå nån krock nånstans, även om datum är utlovat. Det är alldeles för lätt att klaga.

XaZe skrev:

Sen när man beställer saker får man väl alltid räkna med att det kan uppstå nån krock nånstans, även om datum är utlovat. Det är alldeles för lätt att klaga.

Det är alldeles för lätt acceptera tycker jag. Köp för flera tusen hos oss, vi fixar det och så blir det inget.
Tycker det är fräckt att man inte kan ställa krav på att affärerna inte borde få sälja det som de inte äger. Inte sätter jag ut annonser på blocket på saker jag inte har. Finns det fler branscher som gör så?

Det var igentligen en fortsättning på en annan tråd men jag var fortfarande upprörd :)

Jag har handlat av Fotovideo tre gånger och alla tre gånger har dom varit väldigt hjälpsamma och ringt upp för att fråga om det är jag som har skickat beställningen och kollat så jag inte skulle komplettera med något mer. Senast beställde jag en Crumpler väska som leveransdatumet var osäkert på det tog någon vecka men det var det värt då dom låg 500 kronor under priset som närmsta konkurent har.

Så jag kan varmt rekommendera Fotovideo bra priser snabba leveranser och en trevlig personal.

etmj skrev:
Tycker det är fräckt att man inte kan ställa krav på att affärerna inte borde få sälja det som de inte äger. Inte sätter jag ut annonser på blocket på saker jag inte har. Finns det fler branscher som gör så?

Finns väl många bransher som är liknande. Köp en soffa och du får vänta 2-10 veckor. Ny bil är samma sak. För att inte tala om ett nytt hus. Där kan du få vänta något år...
Andra typer av butiker är tex flugfiske, där det finns tusentals flugor, och inte allt i lager heller. Finns väl inte heller många datorbutiker på nätet som har allt i lager.

Problemet är nog att det är extremt små marginaler på vissa fotoartiklar. Ta ett exempel på Canons objektiv. Eftersom leveranstid från Canon (eller annan ÅF som affären har) kan vara någon eller några veckor (ibland mer) får man väl räkna med att i snitt ha minst 4 objektiv i lager för att inte stå med tomt lager på något enskillt objektiv.

Men vi räknar snålt på 3 objektiv, och hoppas att det inte kommer in fler orders än 3 på ett enskillt objektiv inom loppet av några veckor.

Totalt inköpspris ungefär 2.100.000. Då gäller det att sälja några objektiv i veckan, bara för att kompensera för räntan. Och då har vi bara räknat på Canonobjektiv, ingen lageryta, försäkring, risken att Canon plötsligt sänker priset på ett objektiv, kommer ut med en ny modell, som gör den gamla svårsåld/minskar i värde mm.

Däremot kan jag hålla med om att butikerna borde kunna ha dom mest sålda objektiven i lager.

Tobias N skrev:
Jag har handlat av Fotovideo tre gånger och alla tre gånger har dom varit väldigt hjälpsamma och ringt upp för att fråga om det är jag som har skickat beställningen och kollat så jag inte skulle komplettera med något mer.

Jag skulle bli vansinnig om CP gjorde så varje gång jag beställt. Låter mer som om de vill bekräfta att det är en riktigt sälj, och samtidigt passa på att prångla iväg lite mer grejjer?

/Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar