Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutskrift på canon multiskrivare/ HP eller Canon???

Produkter
(logga in för att koppla)

Arrandir

Avslutat medlemskap
jag köpte för en tid sedan en canon multiskrivare (canon MP510). Jag var inte nöjd med resultatet med utskrifterna så jag skickade tillbaka skrivaren.Utskrifterna blev grådassiga, saknade svärta (de blev en grå-svart ton i de partier som skulle vara helt svarta). Svartvita fotografier blev inte svartvita utan snarare grå-svart vita (de svarta partierna blev inte svarta, de gåa var gråa och de vita tenderade till grått också). Jag undrar nu om det är någon som har råkar ut för samma sak.

Jag måste ju ha en ny skrivare, och jag är mycket sugen på en canon multiskrivare (de har ju 4 separata patroner, vilket sparar bläck). Men jag har hört att canons multiskrivare i allmänhet har detta problem (dvs att främst svartvita utskrifter inte blir ricktigt svartvita utan snarare gråa) Är det fler därute som upplever samma problem med canons multifunktionella skrivare????? (skrivare scaner och kopiator i samma maskin)

Jag var i kontakt med canons support och de trodde att det bara var min maskin som var trasig (fel på det svarta bläckutblåset trodde de). Men på ett forum på nätet var det någon som tippsade mig om att canons multiskrivare har problem med att skriva ut rawbilder. Vad ska man tro????
Är det bättre att slå till och köpa en HP skrivare, eller hade jag bara otur och fick en dålig canon multiskrivare?????
Någon som har erfarenhet av canons multiskrivare och fotoutskrifter på dessa (främst svartvita fotografier....för "felet" på min skrivare syntes knappt när man skrev ut i färg)

PS: Jag kalibrerade skärmen och kolade drivrutiner, men det hjäpte inte.

Hoppas någon har några tipps inför mitt komande skrivarköp...
 
Jag har en Canon IP4500 och det är JÄTTEVIKTIGT att du har rätt profil och papper i. Har du haft det?

Så kalibrerad skärm och pappersprofil, sedan borde den skriva ut bättre än dåligt i alla fall.
 
Glöm inte heller att stänga av färghanteringen för skrivaren. Om du skriver ut från Photoshop så är det den som ska hantera färgerna. Som sagt, använd en kalibrerad skärm och rätt profiler också, så ska det inte vara något problem.

Har själv en IP 4300 som funkar utmärkt!

mvh
cf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.