Annons

Fotoutrustning på segling, vad ska man ta med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Ska åka till Turkiet och segla 52-fotare en vecka. Flyger ner så vikten är av betydelse. Jag har aldrig seglat annat än optimist, så jag skulle vilja veta vad ni storseglare brukar ta med er? Blir nog lite av den officiella fotografen är jag rädd för!

Vad jag har att tillgå är:
En Nikon F4 och ett par 801s
Fuji Sensia, Reala, Superia 800 och NPH
Kodak Portra 400 UC
MF 24mm f/2,0
MF 35mm f/1,4
AF 35-70
MF Tamron SP 90mm f/2,5 med 2x-konverter (180/5)
MF Tokina AT-X 100-300mm f/4
MF 400mm f/3,5
Konvertrar TC-14B, TC-16A, TC-201, TC-300
Kolfiberstativ med lätt kulled
Polfilter, fjärrutlösare
SB-24 blixt

Lite overkill att ta med ett 400/3,5 när huvudsyftet med resan inte är fotografering. Frågan är om man istället ska ta med 100-300:an eller makron (180/5)? Telezoomen väger ton, makron är lättare, men tänk om man ser en fågel? 35:an åker garanterat med och körs nog på F4:an med polfilter. 24:an kanske kan vara användbar på en båt, både under däck med blixt och ovan utan? Skulle ni ta med stativ? Det kanske är klurigt att använda på däck, men skulle vara bra att ha när man går iland. Film beror lite på objektivval, men jag tror det blir mest Reala och 400 UC. Synpunkter?

/Pontus
 
Hej!
Jag var i Grekland i somras och seglade. I min väska då fanns:
F5
20-35/2,8
50/1,8
180/2,8
2X Konverter
Filter + Film

Av ditt urval skulle jag ta:
F4
24mm
35-70
90/2,5 + konverter
Filter mm

Stativet kan man ofta improvisera tillräckligt bra på plats.

Efter detta skulle jag ha valt ett tele framför blixten (men det är jag). Jag är dessutom svag för vidvinkeln varför jag skulle plocka med 24:an.

/Tobias
 
Tack för synpunkterna!
Jag är också svagare för tele än för blixt. Blixten tänkte jag bara ta med för 24mm bilder under däck och för upplättningsblixt vid motljus. Nackdelen med makron är att jag aldrig kan få mer än 180mm. Hur ofta använde du 180mm med 2x-konverter? Telezoomen är tillräckligt skarp för att köra med TC-14B och i nödfall TC-201. Åker den med tar jag nog också med ett 801s-hus med Superia 800 eller 400 UC. Normalzoomen är den ljussvaga, plastiga sorten, inte 35-70/2,8. Känner mig mera hemma med 35/1,4, men det är klart, AF KAN ju vara bra någon gång! Vad körde du för film?

/Pontus
 
Jag tror att konvertern var på ett tiotal ggr på 4-500 bilder, så inte så ofta. Över lag kan man väl säga att det är vidvinkligt eller korta brännvidder som gäller när man är på båten. Därav 35-70 valet. Om du känner att du kan leva med delförstoringar från 35 så är det ett alternativ. Det är svårt till nästan omöjligt att fota med tele när det gungar. Så tele är för landaktivteter

Filmen i det här fallet var Kodak Portra 160 NC. Men det har nog inte så stor betydelse vilken film det är. Använd en som du är van med och gillar färgerna på. Jag gillar kodaks lite varmare nyanser än Fujis lite kallare, då det lätt blir mycket blått i bilderna när man seglar ;)
 
Senast ändrad:
Hej.

Åk absolut inte utan MF 24mm f/2,0.

Helst skulle du haft med något ännu mer vidvinkligare.

/Jacob vP
 
Mina tips:)!

Jag hade först sett till att köpa en typ "Ortlieb" vattentät säck att förvara sakerna i, då slipper man oroa sig på däck för vattenstänk osv när man inte håller i grejerna,,

Jag hade tagit med mig min:
-Mätsökarkamera med 35 o 50mm.
-Systemaren med normalzoom runt 28-105 och ett stort tele runt 500mm.

Tar LITe plats gör det också.

Om jag tar detta i min phototreckerAW så har jag fin plats för dagens tevatten, solglasögon och andra saker att ha på däck.

Mvh Niclas.

Ps, Viktigt är att inte låta utrustningen ligga blottat i solen på däck,, och den 100% täta påsen hade jag tagit med oavsett om sakerna ligger i fotobagen,,ds.
 
Hej.
Tror nog att grejjerna kan hålla sej riktigt torra uppe på däcket på en 52-fotare. Det är ju en bit ner till vattnet på en sån båt. Men man vet ju aldrig... Kan ju vara värt att ha med något vattentätt ifall ni seglar ut i busväder.

Om man får komma med ett litet bildidé tips...

Häng kameran+vidvinkel runt halsen. Se sen till att två starka hissar upp dej i mast toppen. Plåta rätt ner. Blir garanterat en schysst gruppbild på gänget där nere.
Seglade själv med IntrumJustitia en sväng för en del år sen. Då var vi några stycken som turades om att hissas upp i masttoppen. OJ Oj oj.

/Jacob vP
 
Jacob vP skrev:
Hej.
Tror nog att grejjerna kan hålla sej riktigt torra uppe på däcket på en 52-fotare. Det är ju en bit ner till vattnet på en sån båt. Men man vet ju aldrig... Kan ju vara värt att ha med något vattentätt ifall ni seglar ut i busväder.

Om man får komma med ett litet bildidé tips...

Häng kameran+vidvinkel runt halsen. Se sen till att två starka hissar upp dej i mast toppen. Plåta rätt ner. Blir garanterat en schysst gruppbild på gänget där nere.
Seglade själv med IntrumJustitia en sväng för en del år sen. Då var vi några stycken som turades om att hissas upp i masttoppen. OJ Oj oj.

Tackar för förslagen!

Jag är inte särdeles rädd för utrustningen eftersom det är en stor båt och kameraväskan förvaras under däck. Vädret brukar dessutom vara rätt fint på medelhavet!

Förlaget med upphissning i masttoppen låter som en lysande idé! 24mm borde vara helt lagom brännvidd om man kommer upp en bit. Den åker garanterat med. Kanske struntar i att ta med 35:an ändå, och kör normalzoomen istället. Den sista fråga blir då om man ska släpa med sig teleobjektivet (Niclas 500mm är ju större!), eller nöja sig med telezoomen.

Hur mycket användning för makro har man på en segling? 24:an har bra närgräns och borde duga för båtdetaljer och annat tycker jag.

Hur många av er hade tagit med stativ? (Kolfiberstativ och Acratech-kulled)

/Pontus
 
Jacob vP skrev:
Hej.
Tror nog att grejjerna kan hålla sej riktigt torra uppe på däcket på en 52-fotare. Det är ju en bit ner till vattnet på en sån båt. Men man vet ju aldrig... Kan ju vara värt att ha med något vattentätt ifall ni seglar ut i busväder.

Om man får komma med ett litet bildidé tips...

Häng kameran+vidvinkel runt halsen. Se sen till att två starka hissar upp dej i mast toppen. Plåta rätt ner. Blir garanterat en schysst gruppbild på gänget där nere.
Seglade själv med IntrumJustitia en sväng för en del år sen. Då var vi några stycken som turades om att hissas upp i masttoppen. OJ Oj oj.

/Jacob vP

Väska: Lowpro Dryzone 200
Övrigt: Ewa-marine undervattenspåse (kolla annons)

Till gruppbilden behöver du ju bara ta två bilder för hela gruppen!
En bild där du hissas upp och en bild där en annan tar kort på hela gruppen där du står på den tidigare tomma ytan sen scana och klipp och klistra i bild programmet så *hepp* ett gruppfoto med alla med =)
 
121an skrev:
Till gruppbilden behöver du ju bara ta två bilder för hela gruppen!
En bild där du hissas upp och en bild där en annan tar kort på hela gruppen där du står på den tidigare tomma ytan sen scana och klipp och klistra i bild programmet så *hepp* ett gruppfoto med alla med =)

Bra idé! Förutom att jag inte tycker om mig själv på mina egna bilder... ;-)

/Pontus
 
OK, har funderat lite och det blir nog följande:

Nikon F4 med Reala och en 801s med 400UC
MF 24mm f/2,0
AF 35-70mm f/3,3-4,5
MF Tokina AT-X 100-300mm f/4 med TC-201 (nödfall)
Polfilter för blå himmel och mindre reflexer
SB-24 blixt för inomhusbilder och motljus
Några svarta sopsäckar för att skydda utrustningen

Struntar nog i stativet och tar med en påse istället, som man kan fylla med något lämpligt och ha som stöd.

/Pontus
 
Segelresan är nu över och jag hoppas att det blev några bra bilder. Körde normalzoomen med upplättningblixt rätt ofta, men mest 24mm. Det blev några rullar Reala och en rulle 400 UC med telezoomen.

Tack för masttipset förresten! Här finns en bild från ovan!

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.