ANNONS
Annons

Fotoutrustning i natur flera dygn

Produkter
(logga in för att koppla)

ELKONGO

Medlem
Det är såhär att nu i sista ring skall jag och några kompisar utföra ett projektarbete och vi har valt att göra ett överlevnadsprojekt, vi skall vandra och leva i naturen i 4 dagar. Detta skall såklart dokumenteras, tänkte först ta en kompaktkamera, men är lite inne på att ta med mitt digitala system. Men är självklart rädd att det skall bli förstört. Är inne i december nu och det börjar bli kallt och fuktigt, temperaturen ligger på runt +4-0. Har en kameraväska men misstänker att den inte räcker till. Vi kommer inte att bo i tält, skall bygga vindskydd. Kommer jag behöva ha speciell väska för att klara kylan och fukten?
 
Om du skyddar din utrustning på normalt sätt (t ex inte utsätter den för ihållande ösregn under längre perioder) ska den nog klara sig. Det största problemet blir förmodligen batterier, beroende på hur mycket du använder kameran förstås.

Ta med en kompaktkamera också, och bär den innanför kläderna!
 
Om du skyddar din utrustning på normalt sätt (t ex inte utsätter den för ihållande ösregn under längre perioder) ska den nog klara sig. Det största problemet blir förmodligen batterier, beroende på hur mycket du använder kameran förstås.

Ta med en kompaktkamera också, och bär den innanför kläderna!

Okej, tack! Vill ha bra bilder då detta skall nynna ut i ett informationshäfte.

Någon annan som har erfarenheter? Finns ju otroligt mycket naturfotografer här.
 
Beträffande kompaktkamera innanför kläderna har jag haft problem med det. Var i skotska högländerna i oktober och hade en Nikon P5000 i jackans innerficka och i slutet av dagen var det rejält med kondens i den. Det gick att ta bilder men det såg ut som om det var ett diffusionsfilter framför linsen.
 
Om det är en 400D du har så tror ja inte det är några större problem. Min förra 400D va me om lite ditt å datt å mycke temperaturväxlingar. Du lär inte ha några större temperaturväxlingar. Tänk dock på att som ovan skrev så lär du få batteriproblem så ha me dig extra batteri och tänk på att använda blixt,skärm så lite som möjligt.. undvik även om du kan att använda autofocus så bör det klara sig mer än bra.

Man kan ju aldrig garantera elektronikgrejer i såna väder och omgivningar men om du bara skyddar den mot yttre påverkan eld,regn osvosv så bör det inte vara några problem.

En vanlig liten lowepro väska me regnskydd t.ex borde klara jobbet fint..kostar ju inte många kronor ifall du inte har nåt annat.

Du kan ju ifall du känner för det jaga efter några såna fuktslukare som brukar ligga i kartonger,skor å sånt sköj.. Kommer inte ihåg va d heter nu men är små påsar me kulor/kristaller i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.