Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutbildning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas.T

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag undrar lite om vad det finns för alternativ om man skulle vilja sadla om till fotograf på äldre dar. Vad finns det egentligen för utbildningar och vilka vägar kan man gå? Kan man plugga på kvällar, distans, ja allt det där..

Diskutera gärna fritt, men bespara tråden från korta inlägg med bara en länk till moderskeppet.se eller liknande. Jag söker inte google-sökhjälp.

Mvh

Finns en mindre uppsjö med folkhöghögskolor som undervisar foto.
Men de flesta lämpar sig kanske inte till en som planerar att jobba samtidigt.
Fotoskolan sthlm har en kurs som sker på halvtid i två terminer.
Kanske kan det vara någonting?

(dyrt som skam är det dock)

Finns en mindre uppsjö med folkhöghögskolor som undervisar foto.
Men de flesta lämpar sig kanske inte till en som planerar att jobba samtidigt.
Fotoskolan sthlm har en kurs som sker på halvtid i två terminer.
Kanske kan det vara någonting?

(dyrt som skam är det dock)

Ja jag hittade den också. Grisdyrt är det som du säger. Frågan är vad som är skillnaden på den utbildningen och exempelvis 2 åriga utbildningen i Gamlebyn? Vad är det som tar så mycket längre tid i Gamlebyn?

Ja jag hittade den också. Grisdyrt är det som du säger. Frågan är vad som är skillnaden på den utbildningen och exempelvis 2 åriga utbildningen i Gamlebyn? Vad är det som tar så mycket längre tid i Gamlebyn?

Den ettåriga utbildningen i Stockholm är en grundläggande kurs.
Kan tänka mig att den tvååriga i Gamleby är mer fördjupad.

Hej på er.

Jag undrar lite om vad det finns för alternativ om man skulle vilja sadla om till fotograf på äldre dar. Vad finns det egentligen för utbildningar och vilka vägar kan man gå? Kan man plugga på kvällar, distans, ja allt det där..

Diskutera gärna fritt, men bespara tråden från korta inlägg med bara en länk till moderskeppet.se eller liknande. Jag söker inte google-sökhjälp.

Mvh
Förlåt lite OT men "äldre dar"? Du ser ut att vara 28 enligt din profil. Oj va gammal jag kände mig helt plötsligt ;-)

Har tyvärr inget konstruktivt att komma med men lyssnar gärna av tråden själv i eget intresse

Förlåt lite OT men "äldre dar"? Du ser ut att vara 28 enligt din profil. Oj va gammal jag kände mig helt plötsligt ;-)

Har tyvärr inget konstruktivt att komma med men lyssnar gärna av tråden själv i eget intresse

I termer om ålder så är 28 ingenting, så klart.
Men jag kan ha förståelse för att man ogärna ger sig på allt vad det innebär att studera om man redan hunnit 'etablera sig' här i livet, men stadig inkomst, boende osv.
Då kan det tyckas vara ett snöpligt avbrott i den stabila vardagen, och det är nog många som räds att ta det steget.
Men är det någonting man verkligen vill göra så är det naturligtvis aldrig försent, och finns viljan där så kan man alltid lösa det på något vis.
Hellre det än att sitta och beklaga sig att man aldrig gav sig på det när man var yngre.

Det finns några fristående kurser på olika högskolor. Exempelvis bedrivs en distanskurs i fotografi - visuell kommunikation från Högskolan i Jönköping. Kursen är dock bara på 7,5hp (fem veckors heltidsstudier, utslagna på upp till ett år). Det är ingen fotoutbildning, utan snarare en kurs för att göra oss amatörfotografer mer medvetna om fotografiets visuella och kommunikativa förmåga. Men, det kan kanske vara en bra början, som ett test. Testa kursen och se om du trivs med att studera fotografi.

Jag har hört många kreativa fotografer som tappade "suget" när de började studera foto. Det blev helt enkelt för mycket. Därför kan det kanske vara bra att testa en högskolekurs (som ju i princip är gratis) innan du ger dig på de dyra folkhögskolekurserna.

Hehe, Jag är en 28 år "gammal" säljare men skulle vilja bli en 28 år "ung" fotograf! =)

Tack för alla bra poster ovan. Hur står sig de kortare kurserna när man sen kommer till jobbsökandet?

Som jag ser det så behöver man inte någon utbildning för att kalla sig fotograf. Det rent tekniska kan man ju tillgodogöra sig genom litteratur i ämnet, men det man får på utbildningarna är ju hjälp att utveckla sin kreativitet. Tänka i nya banor, och inte minst studera andra fotografer.

/ Nicklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar