Annons

Fotoutbildning eller kurs i Umeå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Jag har på senare tid börjat att bli väldigt intresserad av digital fotografering och tänkte att det kanske fanns någon typ av utbildning eller kurser där man är ett gäng och får lära sig olika knep och knåp... inställningar osv..

Kanske att man får olika projekt eller uppgifter att hitta olika objekt att fota eller nåt sånt.

Jag vill lära mig mer.. visst har jag vänner o bekanta som kan allt o lite till men jag tycker nog det skulle vara roligare att lära sig under skolmiljö i grupp.

Finns det några kurser eller utbildningar i Umeå eller i närområdet? Antingen distans eller på orten? Någon som har gått nåt? Eller finns det någon i närheten som skulle kunna lära mig?

Det är just detta med systemkamera som jag är ny på.. med objektiv och alla siffror och bokstäver.. förkortningar.. inställningar osv..

Kan rekommendera Medborgarskolans kurser med Arne Olovsson som lärare.
Se: http://www.medborgarskolan.se/Search.aspx?lid=2480&sgid=4&sid=48

Har själv gått Foto 1 samt Porträttfoto, och det var mycket givande och lärorikt.

Ah, satt just o kollade in Medborgarskolans fotokurser!
Hittade när jag skrev inlägget.

Vet inte riktigt vilken eller vilka som skulle passa mig?
Den som kanske är nåt för mig är väl.. "Fotografering med digital systemkamera" till den finns en kursbeskrivning som lyder såhär.

"En kortare fotokurs anpassad för dig som skaffat digital systemkamera. Grundläggande fotografering, kamerans möjligheter och inställningar, bildarkivet i datorn, grundläggande bildbehandling, anpassning av bilderna till olika användningsområden t ex utskrifter och webben."

Det stämmer ju in på mig.. jag har ju nyss skaffat systemkamera.

Kollade också in "Foto ett" och "Foto två" jag tyckte det lät kul med "ett eget litet projekt" :)

Kan du lite kortare berätta vad du och ni gjort under "foto ett" kursen? användes din egen utrustning eller använde man skolans.. osv eller var det bara teori?

Foto 1 innehöll både teori samt praktik genom att testa lite olika på sin egen kamera. Några "hemläxor" också där man fick i uppdrag att fota något speciellt och vid nästa träff gick man igenom eventuella fel som man gjort.

Porträttfoto var mycket teori i hur ljuset fungerar och avslutades med att koppla upp en enklare studioblixt-utrustning att testa lite med.

Om jag vore Dig skulle jag nog överväga att gå Foto 1 (och kanske sedan Foto 2)

ah, får ta och kolla upp det där. Det står ju ingenting om någon kursstart. Får ringa o kolla. Någon typ av kurs skulle jag vilja gå iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar