Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutbildning/analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Jobbar på Biskops arnö folkhögskola och allmän kurs. Allmän kurs ger möjlighet till att läsa de kärnämnen som behövs för högskolestudier och dessa ämnen ska utgöra 50% av kursen den andra delen kan vara en profil. Nu så jobbar jag med Bild och form. Tidigare hade jag kursen det Fotografiska Hantverket som var en kurs som framför allt utgick från analog fototeknik där vi gjorde bilder i de olika ädelprocesserna. Kallitypi ( van dyke), Gummitryck, kopparfotogravyr mm Jag har skramlat i hop all utrustning som behövs för att jobba med jemsebymetoden o.s.v men har däremot inte satsat på den digitala sidan nämnvärt. Att hälla i gång skrivare och datorprogram slukar resurser som inte finns inom en folkhögskolas ekonomiska ramar.Däremot finns det ju tack vare Jemsebymetoden en möjlighet att med enkel utskriftsteknik arbeta med dessa andra processer.

Min fundering och frågeställning är finns det underlag att inom ramen för ALLMÄNKURS med 50% snickra i hop en utbildning motsvarande fotografiska hantverkskursen som vi hade tidigare som kan vara förberedande för vidare studier inom konst, lärarutbildningar mm.I dag är ju de fotoutbildningar som finns helt marknadsorienterade. Typ press och reklam

Vore fint att få lite synpunkter på denna frågeställning.

mvh Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar