Annons

Fotouppdrag till hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

imm0rtelle

Medlem
Jag fick förfrågan av min svägerska om jag kunde hjälpa henne med en grej- nämligen fota henne och hennes kollegor till deras hemsida. De är frisörer och kommer vara sminkade och fixade inför detta.

Vad jag förstått så vill de ha porträtt foton, samt nåt gruppfoto och ej helkroppsbilder.

Jag känner mig väldigt nervös inför detta, ställer stora krav och som jag sagt till de så är jag i vanliga fall stressad av såna här "uppdrag". Det måste ju bli bra!

Min svägerska är bara glad att jag vill ställa upp, annars hade de fått göra det själva och ingen är direkt fotokunnig. Hon vet även om att jag inte har några tex reflexskärmar, stativ eller annat.

Men jag skulle tacksamt ta emot tips på inställningar m.m. Om vädret behagar kommer vi hålla till utomhus vid en mur. Regnar det blir det troligen i svägerskans lägenhet.

Jag kommer troligtvis använda mitt 30mm objektiv från Sigma 1,4 DC ART.. Har även det billiga 50mm 1,8 från Canon.. men det förstnämnda är mycket mer ljusstarkt.

Kom med alla tips ni har till mitt "första" uppdrag.

Jag hade tagit 50:an och satt bländaren på 2.0 och sedan kört en klassisk fönsterljusbild. Det objektivet motsvara ca 85 mm på fullformat vilket är en utmärkt bildvinkel för porträtt. Med vit eller neutral bakgrund kan det bli jättefint. En klassisk setup kan se ut så här http://blog.sigmaphoto.com/wp-content/uploads/2010/08/setup1.jpg

Går även bra utan reflexskärm. Men hitta någon vit skiva av något slag och be någon av kollegerna att rikta den så som i bilden. Inte så svårt. Se dock till att slutartiden inte går under, ca 1/100 så att du sliper rörelseoskärpa. Annars kan stativ vara på sin plats.

Fönsterljus och canons billigaste kitobjektiv:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3186423.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3135519.htm?set=mp

"Klassisk fönsterljusbild" betyder alltså mulet eller norrfönster, inget hårt ljus. Du sitter uppklämd i fönstrets ena kant och personen sitter vid den andra kanten fast en lagom bit in i rummet, och med huvudet vridet så att ljuset träffar även det bortre ögat.

"Klassisk fönsterljusbild" betyder alltså mulet eller norrfönster, inget hårt ljus. Du sitter uppklämd i fönstrets ena kant och personen sitter vid den andra kanten fast en lagom bit in i rummet, och med huvudet vridet så att ljuset träffar även det bortre ögat.

Iofs sant! Men jag har märkt att det funkar rätt bra med den setup jag länkade till ovan också. Dock kan det hjälpa med reflektor för att lätta upp skuggsidan lite.

Varför tycker ni egentligen att jag ska använda mig av mitt 50mm och inte mitt mycket ljusstarkare 30mm? Bara pga närgränsen? :)

Pga att skärpedjupet blir för kort för att täcka in hela frisyren.
Pga att slippa konstiga proportioner, tex onaturligt stora näsor.

Pga att slippa konstiga proportioner, tex onaturligt stora näsor.

Folk har en tendens att se ut som reflektioner i julgranskulor om man går för nära med ett vidvinkligt objektiv. Jag hade nog velat ha ännu längre brännvidd än 50mm, men man tager vad man haver, 50 före 30 iaf.

(Sedan finns det ju de som använder förvrängningen avsiktligt för att uppnå vissa effekter, men det är förmodligen överkurs för ursprungspostarens del just nu.)

Senast ändrad:

Man kan nå liknande effekt inomhus på natten om man ställer personen i ett mörkt rum i ljuset av en dörröppning där ljuset är på i det angränsande rummet. Slutartiden brukar skena dock, så det kan vara värt att ha stativ eller i alla fall ta ordentligt stöd mot något när man tar bilderna.

Se upp för bakgrunden, en stökig bokhylla tex blir ofta inte så snyggt på bild, men har man assistenter kan de ju hålla upp ett lakan eller något så det blir lite jämnare. Ha gärna avstånd mellan modellen och bakgrunden.

Folk har en tendens att se ut som reflektioner i julgranskulor om man går för nära med ett vidvinkligt objektiv. Jag hade nog velat ha ännu längre brännvidd än 50mm, men man tager vad man haver...
50 mm på en cropkamera ger en bildvinkel som är så nära man kan komma det klassiska porträttobjektivet 85 mm. 50 mm är alltså en alldeles utmärkt brännvidd.

Även 30 mm (som ger en bildvinkel motsvarande 48 mm) skulle funka bra, men eftersom TS har tillgång till 50/1,8 är det inte mycket att fundera på.

Att 30/1,4 har lite högre ljusstyrka är inte speciellt viktigt.

Okej då kör jag på mitt 50mm :) Funkar 30mm bättre till gruppbilden då? Har även ett 17-50mm från Tamron.. men kanske bättre med ett fast objektiv till porträttfoton?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar