ANNONS
Annons

Fotouppdrag ca 20 bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag ska fotografera ett gym med lite bilder på gymmet, folk som gymmar, känslobilder typ inredningsmiljöbilder som ska resultera i en tryckt broschyr med ca 20 bilder.

Är det så att alla bilder jag tar under fotouppdraget ingår i timpriset? Exvis, om jag fakturerar 700 kr/timmen och uppdraget tar en timme så så får de originalbilderna för 700 kr? Då kan de sedan göra vad de vill med bilderna?till vad de vill? Vill de dra upp en superstor affisch eller annonsera i tidningen, göra broschyrer etc så kostar det inte dom mer än de 700 kr de betalat för den timmen det tog för mig att ta dem?

Har jag förstått rätt?

Det beror på vad ni kommit överens om. Du och din kund kan göra vilket avtal ni vill om detta. Men det är bra att reda ut saken innan du gör jobbet!

Det beror på vad ni kommit överens om. Du och din kund kan göra vilket avtal ni vill om detta. Men det är bra att reda ut saken innan du gör jobbet!

Tack för ditt snabba svar Erland. Jag har inte pratat pengar med kunden än utan vill - som du säger - göra klart det innan så det inte blir några problem sen

För övrigt så låter väl en timme som väldigt lite för det jobbet? Du lär väl behöva reka, ställa upp ljus, plåta, packa ner, redigera bilder i datorn osv. Minst en heldag, skulle jag säga.

Ja, en timme är för lite. Om jag inte förbereder mig med att reka etc, så räknar jag grovt att det är en timme resa, en timme foto och en timme efterbehandling, men det är alltid i underkant. Gör klart för dem hur lång tid du uppskattar att det tar totalt, det är inte alla som förstår, och sedan kanske ni kan komma överens om ett fast pris.

Du kan själv avtala hur du vill. Skriver du i avtalet att bildern endast är för trycksaken så är det väl så kunden kan nyttja bilderna.

Runt 4000 kr + moms lär du väl kunna ta för jobb och färdiga bilder till kund - för DU skall väl inte göra trycksaken? Då handlar det om helt andra pengar....

Tack för era svar. Jag har varit och rekat när det gäller ljus och så så en timme var alldeles för lite tid. Vet inte vad jag tänkte på;)

Jag har tänkt att även göra en offert på broschyren eftersom jag även är grafisk formgivare men vet inte om jag ska klumpa ihop priset eller om jag ska fakturera fotouppdraget separat.
//Bee

Jag ska fotografera ett gym med lite bilder på gymmet, folk som gymmar, känslobilder typ inredningsmiljöbilder som ska resultera i en tryckt broschyr med ca 20 bilder.

Är det så att alla bilder jag tar under fotouppdraget ingår i timpriset? Exvis, om jag fakturerar 700 kr/timmen och uppdraget tar en timme så så får de originalbilderna för 700 kr? Då kan de sedan göra vad de vill med bilderna?till vad de vill? Vill de dra upp en superstor affisch eller annonsera i tidningen, göra broschyrer etc så kostar det inte dom mer än de 700 kr de betalat för den timmen det tog för mig att ta dem?

Har jag förstått rätt?

Hej!
Du har fått ett antal bra svar på din fråga.Men jag tycker att du skall kontakta BLF (Blidleveratörenas Förening) www.blf.se/ och köpa deras prislista.Den är utarbetad efter vad som är rimlig nivå på fotouppdrag. Den är också detaljerad. Det är nog viktigt för dig att inte bli känd som "lågprisfotografen".Vi utgår ifran att ditt uppdrag blir en bra referens.Nästa kund kontaktar gymet och dom säger att "hon var bra och BILLIG också". Jag vill påstå att då får du "stämpeln" som bra men...billig!Du kommer,tro mig, ha svårt att i framtiden ta ut ett riktigt pris.
Jag borde inte ha synpunkter på ditt pris till gymet.Men ingår moms? resa? m.m. Det är inte troligt att du kan ta 20-talet bra bilder på en timme. Det är nog som andra säger att en halv till en dag går det åt. Om du väljer att låta dom få ensamrätten till dina bilder väljer du själv.Men personligen skulle jag inte göra det. Men du har möjligen glömnt en sak. Det är en regel utan undantag att man har modellavtal/-release med var person som finns på bilden.Denna innehåller ett godkännade från modellen och avtalar också evenuell ersättning och hur/var bilden skall publiceras.
Vad gäller klump eller spec av faktura så skulle jag speca den. Det ger ett mer seriöst intryck- "du har tänk igenom".Kunden ser vad den får för pengarna. Så ett bra avtal innan är nog det bästa.
Tyvärr så finns det otaligt antal med "trådar" här på FS som behandlar just denna fråga om ersättning och avtal.Och tyvärr så skriver många efter och inte som du innan. Gör man som många skriver efter, det är då som problemen kommer.
God fortstättning på 2010 alla fotovänner.

Speca alltid fakturorna/offerten och låt kunden också veta att ev rabatt kanske finns vid helhetslösningar.
Prisbilden handlar till stor del om hur inarbetad du är.
Ibland blir valet att ta uppdraget för en mindre summa eller avstå då offerten är för dyr för kunden.
Blir alltid en avvägning.
BLF ger en uppfattning om nivåerna, men att följa dem blint går inte alltid.
Det är alltid lätt för någon "känd/erkänd" inom yrket att salta på och hävda att lågtpris är förödande. Men så enkelt är det inte alla gånger.

Viktigt är att alltid ha avtal mm klart innan jobbet påbörjas.

Jag har tänkt att även göra en offert på broschyren eftersom jag även är grafisk formgivare men vet inte om jag ska klumpa ihop priset eller om jag ska fakturera fotouppdraget separat.
//Bee
Om vi förutsätter att köparen kan plus och minus spelar det nog inte så stor roll.

Tack för era svar. Resan ingår då jag bara bor 5 min från gymmet. Moms tillkommer. Jag har BLFs prislista men den är från 2006. Jag pratade med BLF och fick då timpriset 1015 (inkl alla originalbilder). Det var just det att alla originalbilder ingick som jag undrade över när jag skrev inlägget.

När det gäller modellavtal så finns det ett sådant exempel i prislistan som jag kan använda. Tack för tipset!

Jag gör nog så att jag ger en offert på 5000 kr exkl moms och specar vad de får för pengarna. Sedan får de ca 20 bilder för engångspublicering i en broschyr. Bilderna får även publiceras på deras hemsida. Vill de använda dem i andra sammanhang så får de betala för det.

Vad tror ni om det?

Tack för era svar. Resan ingår då jag bara bor 5 min från gymmet. Moms tillkommer. Jag har BLFs prislista men den är från 2006. Jag pratade med BLF och fick då timpriset 1015 (inkl alla originalbilder). Det var just det att alla originalbilder ingick som jag undrade över när jag skrev inlägget.

När det gäller modellavtal så finns det ett sådant exempel i prislistan som jag kan använda. Tack för tipset!

Jag gör nog så att jag ger en offert på 5000 kr exkl moms och specar vad de får för pengarna. Sedan får de ca 20 bilder för engångspublicering i en broschyr. Bilderna får även publiceras på deras hemsida. Vill de använda dem i andra sammanhang så får de betala för det.

Vad tror ni om det?

Hej!
Du är på rätt väg.Trevligt att du fick kontakt med BLF som kunde ge dig vägledning om tim pris.Det var det jag syftade på när jag skrev om "lågprisfotograf", och jag hoppas att du inte tog illa upp.Av din profil så framgår det att du driver ett företag. Därmed så är det ju ett antal kostnader som du skall täcka in i det du tar in :
- moms
- egenavgift
- lokalhyta
- kosnader för telefon m.m
- kostnader för bil
- avsättning till ny utrustning
och säker lite mer.
Så lycka till och till dom som tycker att mina funderingar omkring "lågprisfotograf" vet inte vad dom talar om. Eller så har dom ett annat arbete som finansierar tillvaron.
Vad gäller modellrelese,om du är intresserad av hur ett sådan kan se ut så gå in på denna länk www.sfoto.se/pdf/avtal/sff_avtal_ModellRelUppdr_w1.pdf. Den är hämntad från Svenska Fotografers Förbund (www.sfoto.se)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar