Annons

Fotouppdrag - betalning

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Jag har ev. ett uppdrag där jag ska föreviga instruktörer på ett gym. De ska fotas en och en (10-15 st) i "action". D v s jag får följa ett gympass (Boxing, pump etc) och försöka ta bra bilder.

Nu till frågan: Hur mycket ska jag ta betalt? Ska jag ta betalt per pass?
Är 300:- per timme rimligt?

Jag har tänkt leverera bilder på CD och vill de ha bilderna i tryck får de själva ombesörja det.

Jag har reg. enskild firma men det är inte min huvudsakliga försörjning.

Jag är ansluten till en bildbyrå och en annan lösning kan ju vara att de ej får ensamrätt på bilderna så jag även kan (eventuellt) leverera bilderna till bildbyrån. Ska jag då endast ta en symbolisk summa av gymmet?

Gymmet ska använda bilderna på egen anslagstavla (presentation) och förmodligen i utskick och reklam.

Tjenar Thomas!
Jag har ingen koll på priser men för min del hade jag tagit en symbolisk summa och som sann träningsnarkoman hade jag förhandlat fram ett rejält träningskort för en längre tid. För gymet hade det inte blivit så stor kostnad men för mig hade det varit värdefullt.
Ett årskort kostar några tusen.
Eftersom det inte kostar gymet någon större summa så hade jag förhandlat fram ett kort för några år

Ok, då kan jag inte hjälpa dig.
Jag har själv fotograferat instruktörer på ett gym men då tog jag inget betalt. Eftersom jag är ganska grön så såg jag det som ett utbildningssyfte. Jag passade dock på att framkalla några egna stora och små bilder som gymmet betalde för.
Till saken hör också att jag är anställd som intruktör på det gymmet så jag kunde inte begära ett årskort för gratis träning har jag redan där.
Lycka till med prissättningen!

Alfons2 skrev:

Nej, det är faktiskt för lågt. Redan femhundra i timmen är riktigt, riktigt billigt.

Fast sen det beror ju på situationen i sin helhet. Du kanske är kompis med gymägaren?

Alfons2 skrev:
D v s jag får följa ett gympass (Boxing, pump etc) och försöka ta bra bilder.

Det låter som om de vill att bilderna blir tagna utan att den ordinarie verksamheten störs?

Det kan bli bra om du är en duktig reportagefotograf, men var medveten om att det är mycket svårare att klara ett sånt här jobb om du inte får möjlighet stanna upp skeendet och vara med och styra vad som ska hända.

Just den här typen av jobb är lätta att misslyckas med om man inte som fotograf förhandlar sig till bra arbetsvillkor, som till exempel att varje instruktör ska sätta av minst en kvart enkom för fotografering om du känner att det behövs.

Förväntningarna är så höga och förutsättningarna så dåliga.

Alfons2 skrev:

Ja, om du vill dumpa priserna på en redan hårt konkurensutsatt marknad.

Ska du följa BLFs riktlinjer är lägsta taxa för ett dylikt uppdrag en bit över tusenlappen per timme och minimidebitering 2 timmar. Exklusive moms.

Jag har tänkt leverera bilder på CD och vill de ha bilderna i tryck får de själva ombesörja det.

Lägg på någon hundring per cd-skiva.

Jag är ansluten till en bildbyrå och en annan lösning kan ju vara att de ej får ensamrätt på bilderna så jag även kan (eventuellt) leverera bilderna till bildbyrån. Ska jag då endast ta en symbolisk summa av gymmet?

Det är en riktigt dum idé att låta kunden friköpa bilderna. De betalar för den användning ni avtalar om. Vill de friköpa bilder pratar vi om helt andra priser. En variant är sk delad fotoanvändning där kunden får fri disponeringsrätt över de bilder de använder (de övriga bilderna från sessionen behåller naturligtvis du) mot en dubblad eller tredubblad ersättning.

Notera också att kunden _bara_ får använda dina bilder i de sammanhang ni avtalat om. De äger inte bilderna efter att de betalt. Bara rätten att använda dem i vissa sammanhang. Bilden är alltid din.

Tack även du Göran! Såg ditt inlägg lite senare...

Jag känner inte gymägaren. Men jag är en grön avseende reportagefoto. Känns som en liten utbildning.

Exempelvis har jag ingen ljussättning att tala om.
(iso 400 och ordinarie lysrör i taket...)

Tänkte erbjuda ett testpass och därefter utvärdera resultatet.

Jag kan säkert få instruktörerna att stanna en stund efter passet. (så att jag får fri vinklar...)

Alfons2 skrev:
Jag känner inte gymägaren. Men jag är en grön avseende reportagefoto. Känns som en liten utbildning.

Vi har alla gjort utbildningsjobb. Och jag tror att de flesta inser att alla inte kan debitera lika mycket eftersom det skiljer en hel del i erfarenhet. Dessutom tror jag att en del kunder, till exempel en gymföreståndare, aldrig kommer att acceptera tusen kronor i timmen utan leta tills han hittar någon som behöver erfarenhet. Det är så det fungerar i praktiken.

Alfons2 skrev:
Exempelvis har jag ingen ljussättning att tala om.
(iso 400 och ordinarie lysrör i taket...)

Mmmm... jag kollade in dina bilder. Jättefina, men inte mycket action. Om du inte är van vid de här förhållandena så kommer det att bli lite marigt för dig. Vid ISO 400 kan man kanske tippa på 1/200 vid 2,8 i bästa fall. Det räcker inte riktigt.

Alltså, för att fotografera miljön på gymmet behövs inget extra ljus. Tvärtom är lysrör en del av gym-sverige. För reportage funkar det befintliga ljuset kanon.

Men nu är det inte frågan om reportage, utan om porträtt av människor i rörelse. Jag kan tänka mig att kunden förväntar sig att bilderna ska vara skarpa, att man tydligt ska se hur folk ser ut samtidigt som de rör sig.

För det behöver du faktiskt blixt, det går inte att komma ifrån. Och du behöver något att slå blixten i. En stor reflektor av något slag. Helst ska blixten inte sitta fast på kameran, det ger dig större rörelsefrihet.

Men gör som du tänkt - provplåta. Det kan mycket väl tänkas att det här jobbet går att utföra på ett mycket enklare sätt än vad jag skissat upp. Man vet inte så mycket innan man varit på plats.

Lycka till.

Tänk även på att det sannolikt inte är ett alternativ, som du föreslog inledningsvis, att även försöka sälja samma bilder genom din bildbyrå just därför att bilderna föreställer enskilda personer och det därför kan vara besvärligt att använda bilderna utan deras uttryckliga medgivande.

Och precis som bl.a. Daniel Alsén påpekar så säljer man vanligtvis inte fria användningsrättigheter utan det är du som fotograf som äger alla rättigheter utom de som avtalats inför själva fotograferingen. Nya användningsrättigheter kan naturligtvis avtalas även senare, exempelvis om kunden kommer på att man vill använda bilderna i sin marknadsföring, och då alltid mot ny ersättning.

Gäller det sedan bilder som primärt bara ska hamna på en anslagstavla och du dessutom känner att du är ganska grön, saknar ordentlig utrustning och dessutom inte lever på att ta bilder, anser jag nog att det eventuellt kan vara värt att hålla ersättningen på en relativt låg nivå. Blir bilderna sedan bra och kunden nöjd så kan du hoppas på merförsäljning.

Alfons2 skrev:

300:-/tim är åt h..e för lite. Du fördärvar både för dej själv och andra. Absolut min. är 500:- + moms.
Nervärdera inte dej själv!!!!

Göran: precis som du säger - jag är ingen "action" fotograf. Jag kommer nog erbjuda gymägaren en testsession. Så får vi se hur det ser ut. Blir det väldigt bra så lovar jag att jag ska sälja mig dyrt! Blir det inte bra så drar jag mig ur det hela....

Johan: jag hade tänkt att upprätta en mall för ett tillstånd som var och en av instruktörerna får skriva på. Dels att om jag får lov att fota och vidardistrubuera till bildbyrå och dels ett tillstånd för ev. användning i reklamsyfte (min bildbyrå kräver det...)

Alfons2 skrev:
Johan: jag hade tänkt att upprätta en mall för ett tillstånd som var och en av instruktörerna får skriva på. Dels att om jag får lov att fota och vidardistrubuera till bildbyrå och dels ett tillstånd för ev. användning i reklamsyfte (min bildbyrå kräver det...)

Det enda som stör mig med upplägget att gymet betalar i form av sagda avtal är att det blir de enskilda instruktörerna som betalar med sina ansikten och kroppar, om du förstår hur jag menar.

Om jag vore anställd på ett gym skulle jag absolut inte tycka att det var okey att firman betalade en reklamfotografering genom att låta mig skriva under ett kontrakt som innebär att jag kan komma att ofrivilligt göra reklam för i stort sett vad som helst.

Ta hellre betalt i reda pengar.

Har gjort något liknande fotade instruktörerna på ett gym som jag själv är instruktör på. Det var himla kul och lärorikt. Jag har inte tillgång till studioblixtar el likn så jag använde bygghalogen....Då kompisen är delägare i gymmet så hade jag inte begärt någon ersättning, såg det mer som gratisträning. Dock blev de nöjda och jag fick viss betalning på annat sätt. Kan hoppas att det iaf gett mig lite erfarenhet och kanske en inkörsport till nya små "jobb". Kolla gärna in bilderna på www.studioaktiv.se klicka på "om studioaktiv"/"om personalen". De är inte perfekta på något sätt men fyller sitt syfte.

Är du inte bekant med ägaren så kan det nog vara bra som du säger att köra en liten testsession med ex en instruktör för kanske 300/h och sedan avgöra om/hur ni skall gå vidare.

//jns

Tack för tipset Jens!

Såg dina bilder. Bra prestation med enkla medel!

Jag misstänker att gymägaren vill ha snarlika bilder på sin personal.

Nu har jag bokat upp en testfotosession!

Därefter ska vi utvärdera resultatet och ev. gå vidare.

Jag tror att det blir svårt att få till bra bilder under ett ordinarie pass så jag har bokat upp en instruktör i anslutning till ett pass.

Men, det kanske inte är någon hit att fota en genomsvettig instruktör? Lite väl autentiskt?

Alfons2 skrev:

Personligen skulle jag aldrig någonsin skriva på ett ospecificerat avtal som gav helt fria rättigheter att använda bilder där jag medverkade (eller t o m porträtterades), i synnerhet inte för användning i reklam. Och av samma anledning skulle jag i egenskap av fotograf passa mig väldigt noga för att utforma ett liknande avtal för mina modeller.

Vilken bildbyrå talar vi om?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar