Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips Paris

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Det blev snabbt bestämt att jag och en fotointresserad bekant åker till Paris i 5 dagar i juli. Jag har inte hunnit göra efterforskningar så jag ber om tips.

Vi har varit i Paris förut, främst vill jag veta var man kan titta på fotografi och extra intressanta miljöer där vi kan plåta själva. Måndagen skall vi besöka den stora marknaden norr om Paris.

Jag tar med Canon 20D + sigma 18-200, ev en glugg till samt en liten kompakt, Minolta G400.

Lise-Lott
 
Hela Paris är väldigt fotogeniskt!!
Det finns intressanta saker precis överallt!!

Min favorit är Montmartre :) Underbara kvarter med mkt konstnärer :)

Det enda som är surt med Paris är att allt är så förbaskat dyrt!!! :(
 
Tour Montparnasse har en fantastisk utsikt från taket, mer än 56 våningar upp. Mitt andra tips är att skaffa "Första klass reseguider" om Paris. Mycket inspirerande reseguide med kartor och bilder.
Sedan är det kul att knata upp till "Galerie des Chimères" i Notre-Dame. Jardin des Plantes, Rue Mouffetard och gatorna omkring är ett charmigt marknadsområde. Hoppas att du får en trevlig resa !
 
Ute efter nåt annorlunda?
Katakomberna, kilometer efter kilometer av staplade skelett efter sex miljoner Parisare. Skeletten flyttades ner i de gamla gruvgångarna då kyrkogårdarna på 1700-talet var så överfulla att kyrkogårdsmyllan och dess innehåll trängde sig in i intilliggande bostadshus källare.
Gruvgångarna är flera mil långa. Ingen vet egentligen riktigt hur långa. Men åtminstone tillräckligt stora för att hysa både de tyska ockupanterna och de franska motståndsmännen i varsina hemliga krypin under andra världskriget, utan att de kände till varandras verksamheter.
Turistpromenaden under Paris gator är begränsade till ett fåtal kilometer.

/jer.
 

Bilagor

  • kata.jpg
    kata.jpg
    88.1 KB · Visningar: 500
Eller varför inte affärsstadsdelen LaDefense, med ganska spännande arkitektur. Grym utsikt i linje med Champs Elyssees från taket på Grand Arc (på bilden).
 

Bilagor

  • def.jpg
    def.jpg
    85.1 KB · Visningar: 492
Parisresan blev mycket lyckad och jag tänkte dela med mig några tips från min resa.

Jag köpte en ny Parisguide innan jag åkte som vi hade stor nytta av, aktuella öppettider, priser mm. lagom stor att ta med sig. Rough Guide Directions PARIS.

- Maison Europeenne de la Photographie (4 rue de Fourcy, i Marais kvartern)
Stort fotografiskt center i Paris med många utställningar
http://www.mep-fr.org/default_test_ok.htm

- Kyrkogården Père Lachaise (östra Paris, 20e, metro Pere Lachaise)
Stor kyrkogård där bland annat Edith Piaf, Jim Morrison och Oscar Wilde ligger begravna. Karta finns att köpa så man hittar till de kända gravarna.

- Promenade Plantée och Viaduc des Arts, (metro Bastille, nära Gare de Lyon, 12e)
Viadukten är fylld av intressant design, och ovanpå finns en grönskande promenadväg.

- Puces de St-Ouen, Världens största loppmarknad(?) (norra Paris, Metro Porte de Clignancourt, öppet lö-må)
Kul att se på folklivet, räkna inte med fynd. Mycket antikviteter.

- Canal St Martin (10e, österut)
Intressant promenadväg.

- Musée d´Orsay (mittemot Louvren vid Seine)
Impressionisterna finns här i en ombyggd järnvägsstation. Långa köer när vi var där, dick värt besväret. Tillåtet att fotografera inomhus.
http://www.musee-orsay.fr/en/home.html

- Jeu de Paume (Tulerierna, metro Concorde)
Relativt liten byggnad. Fotoutställningar. Centre National de la Photographie håller till här. Tidigare fanns impressionisterna här innan de flyttade till d'Orsay.
http://www.jeudepaume.org/


/Lise-Lott
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.