Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips i Rom

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
Jag har fått en förlängd weekendresa till Rom i 40-årsprecent av mina nära och kära! Givetvis började det klia i avtryckarfingret och jag såg för mitt inre alla bilder jag kommer att ta :)

Men för att inte fastna framför alla turistfällor så vill jag höra mig för om det finns något speciellt jag absolut inte får missa! Stadsdelen Trastevere har jag läst mig till att man inte bör missa om man vill se det genuina Rom, likaså marknaden vid Piazza...någonting(kommer inte ihåg vad torget hette, men det är marknad där varje morgon/förmiddag).

Finns det andra marknader värda att besöka? Alla tips tas tacksamt emot :)

Jag har tänkt mig att plåta en rulle per dag, svartvitt. Vi har en digitalkamera också, för färgbilder.

Vi kommer att vara där mellan den 27:e till den 31:a oktober.

mvh
Christer

Det finns böcker på biblioteket som är till för turister. De brukar ha jättebra beskrivning av staden och även foton på intressanta objekt eller museer. Det finns säkert en specifik för Rom.

Jag lånade själv en sådan när jag åkte till Paris. Det fanns tips på promenadvägar genom staden för att få en så rik upplevelse som möjligt. Jag kommer tyvärr inte ihåg förlaget men någon annan kanske känner till den. Då kan man lätt se själv vad som är intressant.. men du får säkert en näve tips här med snart :)

Trevlig resa.

Grattis till en kanonpresent!

Rom är bra ur fotosynpunkt, eftersom citykärnan är ganska liten för att vara en huvudstad. Man promenerar från ena sidan till den andra på några timmar. Det finns motiv överallt!

Gatulivet och husen är mycket mera intressanta än "turistfällorna" rent fotografiskt. Sedan får du ju inte missa t ex Peterskyrkan och Sixtinska kapellet som sevärdheter, men de bästa bilderna tar man "ute på stan" tycker jag.

En rulle om dagen låter i underkant vad gäller svartvit film, tycker jag... ;-)

Trevlig resa!

Grattis får man väl börja med;)
Rom är en fantastisk stad på många sätt och vis. Fotomotiven hittar man i princip runt om i hela staden. Arkitekturen är spännande liksom de smala gränderna och mysiga marknaderna.

Mitt enda egentliga konkreta tips är att vara "uppe med tuppen" i alla fall då du skall besöka "turistfällorna". Folktomt och ett spännande morgonljus är en "lovande" kombination för fotografen.

Här hittar du lite exempelbilder

Trevlig resa!

Tack för tipsen! Några böcker har jag tittat i, men det har mest varit de vanliga tipsen i dessa. Det jag tänkte var om någon hade hittat ett eget smultronställe :)
Som exempel så hittade jag av en slump, när jag var på Sicilien för några år sedan, en fiskmarknad som var mycket spännande! Folk skrek, köpte fisk och det var så där typiskt sydländskt levande :) Jag tog några bilder, men jag skulle kunnat vara där flera timmar! Det var ändå bara en liten marknad i en liten by nedanför vulkannen Etnas sluttning.
Det är typ ett sådant lite hemligt ställe jag är ute efter ;-)

Gustav: Dina bilder är fina! Jag hittade dom redan igår när jag först sökte i forumet :)

Fredrik: Jag ska nog köpa på mig fler rullar film för säkerhets skull. En rulle per dag är ju faktiskt inte så mycket om man kommer igång med fotograferandet ;-)

mvh

Marknaden du syftar på är nog den på Campo de' Fiori. Inte mycket till marknad kanske men ändå värd att besöka om inte annat för att området runt är trevligt. Paralellt med Tibern alldeles intill går Via Giulia, min absoluta favoritgata i Rom. Mycket vacker. Missa inte skylten som visar att italienska polisens huvudkontor för Maffiabekämpning ligger här. Annars tycker jag att ströva upp och ned för tibern inte skall underskattas. I och med dess slingrande så uppstår hela tiden nya vinklar. Bästa utsiktsplatsen är annars Piazzale Guiseppe Garibaldi på andra sidan Tibern. Har du tid över så pallra dig ner till Piramide och ta tåget ut till Ostia.

Sist men inte minst, gå och se en fotbollsmatch, det är en upplevelse vare sig man gillar fotboll eller inte. Biljetter köper man enklast på Roma-affären på Piazza Colonna. Fototillfällen saknas inte på och runt stadio olimpico.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar