Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fototips i New York
- Trådstartare Kodiak
- Start datum
Så sant som det är sagt. Sen behöver jag väl inte tillägga att man ska undvika att flasha med sin fina kamera på bakgator och sådär. Visst är NY, och speciellt Manhattan, en ganska säker stad numera, men trots allt en stor-stad.HenningE skrev:
oj... gatorna, människorna, livet... tror inte det finns någon specifik plats bättre än någon annan för att fånga New Yorks själ...
Strutsen
Aktiv medlem
Mitt tips är att ge dig ut tidigt på mornarna. Fullt av sköna snubbar, varuleveranser och mystisk rök ur gatorna.
Sen är Manhattan relativt säkert. Va inte allt för rädd att ge dig ut på promenad på sidogatorna.
Överallt finns vackra byggnader, fula byggnader, små byggnader, stora byggnader. Fula människor, vackra människor, spännande människor
Men va helst tillbaka ute på stora gatorna när mörkret faller. Det förekommer en hel del otrevliga hot och rån. Och har man sen en dyr kamera runt halsen...
Välkänd silluet av Manhattan får du om du tar dig över Brooklyn Bridge.
En häftig (men lite dyrare) vy får man genom att åka helikoptertur. Lite skakigt men vad gör det?
Tribeca bjuder oxå på en del sköna miljöer med sina gamla packhusområden. (dock ej nattetid!)
Sen är Manhattan relativt säkert. Va inte allt för rädd att ge dig ut på promenad på sidogatorna.
Överallt finns vackra byggnader, fula byggnader, små byggnader, stora byggnader. Fula människor, vackra människor, spännande människor
Men va helst tillbaka ute på stora gatorna när mörkret faller. Det förekommer en hel del otrevliga hot och rån. Och har man sen en dyr kamera runt halsen...
Välkänd silluet av Manhattan får du om du tar dig över Brooklyn Bridge.
En häftig (men lite dyrare) vy får man genom att åka helikoptertur. Lite skakigt men vad gör det?
Tribeca bjuder oxå på en del sköna miljöer med sina gamla packhusområden. (dock ej nattetid!)
Senast ändrad:
Ja, jag skulle kanske tillägga att man bör vara försiktig på kvällen. Men jag kände mig aldrig osäker i NY, inte ens när jag var i Bedford Sty på Brooklyn som är, ska vi säga, ett svart område. Folk brydde sig inte, trots att jag var den enda vita där.Strutsen skrev:
Linmajon
Aktiv medlem
Beror lite på vad du menar. Missa för allt i världen inte B&H. Världens största, bästa och billigaste fotoaffär. www.bhphoto.comKodiak skrev:
Hej!
Vad är det självklara besöksmålet i New York för en fotointresserad?
/Svante
Köper du ett par dyra objektiv där 'sparar' du in hela resan. Sätt inte din fot på de "billiga" elektronik butiker som det kryllar av. Där kan man bli rejält lurad.
En promenad i Central park är inte fel, och Times square förstås. Gärna på kvällen.
Tidsomställningen gör att man är >väldigt< morgonpigg de första dagarna. Gå ut tidigt och njut av morgonrusningen med kameran i högsta hugg.
Helikopterturerna är dyra men otroliga. Värt pengarna. Gjorde en i Juni, men tyvärr får man icke ta med någon kamera...
Senast ändrad:
Strutsen
Aktiv medlem
Re: Re: Fototips i New York
Kolla det där med kamera. Jag hade min. Men vår resa var nog specialchartrad.
Linmajon skrev:
Helikopterturerna är dyra men otroliga. Värt pengarna. Gjorde en i Juni, men tyvärr får man icke ta med någon kamera...
Kolla det där med kamera. Jag hade min. Men vår resa var nog specialchartrad.
MickeS
Aktiv medlem
China Town är ett fantastiskt område med massor av fantastiska hus och färger. Dit kommer jag att gå nästa gång jag är i New York.
TIPS! Ta med kameran överallt.. även när du har bestämt att absolut inte plåta en dag. Den tabben gjorde jag, då dök det upp massor av motiv
/micke
TIPS! Ta med kameran överallt.. även när du har bestämt att absolut inte plåta en dag. Den tabben gjorde jag, då dök det upp massor av motiv
/micke
Kodiak
Aktiv medlem
Tack för alla tips!!
Har nog haft den tanken att kameran alltid skall med...
Provia 400 pressad till 800 och 50 mm f1,4 borde räcka för lite kvällsbilder på stan. Neon och så.
Min tanke har också varit att ta lite bilder på spännande miljöer.
Ska bli skitspännande att komma till en ny miljö med massor av möjliga motiv.
bhphoto är också ett givet resmål även om fotobudgeten är rejält överansträngd.
Fler tips?
Svante
Har nog haft den tanken att kameran alltid skall med...
Provia 400 pressad till 800 och 50 mm f1,4 borde räcka för lite kvällsbilder på stan. Neon och så.
Min tanke har också varit att ta lite bilder på spännande miljöer.
Ska bli skitspännande att komma till en ny miljö med massor av möjliga motiv.
bhphoto är också ett givet resmål även om fotobudgeten är rejält överansträngd.
Fler tips?
Svante
LasseL
Aktiv medlem
tips!
Så här gjorde jag... Det var visserligen i Los Angeles men går lika bra i New York.
Istället för att åka guidade turer (ifall du nu tänkte göra det), så ta kontakt med en taxichaufför som verkar trevlig. Prata med honom om vad det är du vill, vad du är intresserad av för fotoobjekt och be sedan honom köra dig till dessa platser. Han kommer bergis (nästan bergis) tycka att idén är jätterolig och tar dig till platser många i europa förmodligen inte ens visste fanns. Passa då också på att prata lite med honom om hur det är att leva i USA. Grejen är att han då också blir inspirerad av vad du gör och då kommer du att komma hem igen, med en massa bra bilder i bagaget.
Har du tur, vilket jag hade, kommer du även kunna fotografera honom och få riktigt bra bilder på en tvättäkta amerikansk taxichaffis.
Å det där med morgonpiggheten... Jag vaknade klockan halvfyra på morgonen förra gången jag var i NY. Varför inte passa på att fotografera så tidigt?
Sen är det ju förstås lite känsligt att fotografera i NY, både att fota människor och att stöldrisken är tämligen stor. Fast är man bara försiktig så går det alldeles utmärkt.
Är du intresserad av lite mer "sakrala" bilder finns det gott om munkkloster i NY, buddistiska, kristna you name it, de finns alla i NY. Du får rätt fräcka bilder. De har ofta hand om utskänkning av matpaket till uteliggare och andra, och kontrasten mellan munkarna i sina dräkter och de som kommer till utskänkningen är total.
Lycka till och ha en väldigt trevlig resa till "the big apple"
...å jo förresten. kom överens om priset redan innan du åker med den där chaffisen!
Så här gjorde jag... Det var visserligen i Los Angeles men går lika bra i New York.
Istället för att åka guidade turer (ifall du nu tänkte göra det), så ta kontakt med en taxichaufför som verkar trevlig. Prata med honom om vad det är du vill, vad du är intresserad av för fotoobjekt och be sedan honom köra dig till dessa platser. Han kommer bergis (nästan bergis) tycka att idén är jätterolig och tar dig till platser många i europa förmodligen inte ens visste fanns. Passa då också på att prata lite med honom om hur det är att leva i USA. Grejen är att han då också blir inspirerad av vad du gör och då kommer du att komma hem igen, med en massa bra bilder i bagaget.
Har du tur, vilket jag hade, kommer du även kunna fotografera honom och få riktigt bra bilder på en tvättäkta amerikansk taxichaffis.
Å det där med morgonpiggheten... Jag vaknade klockan halvfyra på morgonen förra gången jag var i NY. Varför inte passa på att fotografera så tidigt?
Sen är det ju förstås lite känsligt att fotografera i NY, både att fota människor och att stöldrisken är tämligen stor. Fast är man bara försiktig så går det alldeles utmärkt.
Är du intresserad av lite mer "sakrala" bilder finns det gott om munkkloster i NY, buddistiska, kristna you name it, de finns alla i NY. Du får rätt fräcka bilder. De har ofta hand om utskänkning av matpaket till uteliggare och andra, och kontrasten mellan munkarna i sina dräkter och de som kommer till utskänkningen är total.
Lycka till och ha en väldigt trevlig resa till "the big apple"
...å jo förresten. kom överens om priset redan innan du åker med den där chaffisen!
jpx
Aktiv medlem
Manhattan erbjuder hur mycket som helst, såväl dag som natt. Shoot...
Just det, även om motivet är uttjatat så är det förstås värt att ta sig över Brooklyn Bridge och fota Manhattan från den lilla parken vid foten av bron på Brooklynsidan. Promenera över, eller ta A eller C train till High Street.
När du dessutom är där rekommenderar jag ett besök i Brooklyn Heights. Ett trevligt område med lite butiker och residential areas. Prospect Park längre in i Brooklyn är också värd en promenad, åtminstone på våren.
Nere i centrala Brooklyn är det väl sådär kul, dock.
Sedan är det förmodligen dags att ta sig tillbaka mot Manhattan. Missa inte South Street Seaport alldeles vid fotan av (återigen) Brooklyn Bridge, fast på Manhattansidan den här gången. Kanske inte att fotografera, men kontrasten med det gamla skeppet mot glasfasaderna är kul. Dessutom, gillar du choklad ligger Godivas på vägen in mot downtown.... men nu svävar jag ju ut fullständigt...
*suckar till minnena*
Just det, även om motivet är uttjatat så är det förstås värt att ta sig över Brooklyn Bridge och fota Manhattan från den lilla parken vid foten av bron på Brooklynsidan. Promenera över, eller ta A eller C train till High Street.
När du dessutom är där rekommenderar jag ett besök i Brooklyn Heights. Ett trevligt område med lite butiker och residential areas. Prospect Park längre in i Brooklyn är också värd en promenad, åtminstone på våren.
Nere i centrala Brooklyn är det väl sådär kul, dock.
Sedan är det förmodligen dags att ta sig tillbaka mot Manhattan. Missa inte South Street Seaport alldeles vid fotan av (återigen) Brooklyn Bridge, fast på Manhattansidan den här gången. Kanske inte att fotografera, men kontrasten med det gamla skeppet mot glasfasaderna är kul. Dessutom, gillar du choklad ligger Godivas på vägen in mot downtown.... men nu svävar jag ju ut fullständigt...
*suckar till minnena*