Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fototips D300

Produkter
(logga in för att koppla)

dokido

Aktiv medlem
Jag har lite frågor, kanske mer fotomässiga än D300 men jag testar att lägga upp här eftersom jag använder en D300.

1. Jag plåtade duvor 1/200s, f5.6, iso 450 med en 70-300 nikon vr. vingarna blev suddiga tror ni det var rörelseoskärpa av mig eller att tiden är för långsam?

2. Vitbalans i ett rum med många "gula" lampor. när jag körde pre så blir huden skär, jag lyckades fixa till det på en bild till lite bättre med slutjusteringen. Min fråga är hur pass vitbalans ska man eg köra när rummet är upplysta av måna gula lampor. Misstänker att bästa resultatet får man av att låta det vara lite gulaktigt. det är ju eg mer realistiskt.
 
1. Svårt att säga utan en bild men om det bara är vingen så skulle jag tippa på att du hade för lång slutartid.
2. Om du med gula lampor syftar på vanliga glödtrådslampor så verkar alla kamerors auto vitbalans ha problem med dom och ge på tok för varma bilder. För mig har det hittills alltid funkat att använda dom förinställda vitbalanserna.
 
1.hm, huvet var också oskarpt så det kanske inte var tiden...nå, ska ut å testa lite snabbare tider idag tänkte jag

2. jo, det har funkar för mig också förut men jag tror att där jag var så var lamporna medvetet gulare än vanliga glödlampor, antar att det var därför det vart problematiskt, jag kör ju i jpg just nu också (inlärning)...
men alltså, ett rum som är gulare än vanliga gula glödlampor, då kan man ju inte använda gråskiva och förinställning, hur gör man då, inte för att jag nödvändigtvis vill behålla det gula, men därför att jag antar att det blir ett bättre resultat med det gula ljuset pga att jag antar att vissa färger inte syns eg (blått)

kör man auto blir det för gult
kör man pre blir det för mycket blått (huden blir skär)
man måste hitta nåt mellanting (obs jag använder inte blixt och vill inte heller, dokumentär känsla efterfordras)
 

Bilagor

  • dd.jpg
    dd.jpg
    13.7 KB · Visningar: 1,668
Då jag fotar fotboll/handboll ibland använder jag 1/500s eller gärna snabbare. Så vingarna på duvorna rör sig förmodligen snabbare än spelarna på planen. Så använd en snabbare tid.

/Arne
 
Fota i RAW och justera vitbalans i efterhand som du själv vill ha den. Eller prova med dagljus-WB (då ser ju bilderna ut som med hederlig kemisk dagljusfilm, gula i glödlampsljus men kanske inte FÖR gula!? :)

mvh / Matti
 
även om jag fotar i raw vill jag ha optimal kvalité in
altså jag vill inte att bilderna i första hand ska vara gula för att ge dokumentärkänsla utan för att optimera kvalitén
om huvudljuset är gult bör ju slutresultatet vara gult också, men nån sorts balans mellan auto och pre, alltså

det kanske är löjligt med tanke på att jag körde i iso 3200, men i varje fall, nästa gång kanske jag kan köra med lägre iso

bifogad bild

1 pre bra, hudton ganska ok
2 pre dålig, hudton skär, för mycket blått
3 auto wb

nåja det här kanske är finlir och nåt som man lär sig med tiden och är beroende av ljus också antar jag, pre bilderna gav bra resultat på blå färger men hudtoner blev för blå(skära) men bilderna blev också mörkare, jag antar att det berodde på att det blå ljuset fick mer företräde, (eller för ljus prebild? fast jag prövade en grå också med samma resultat som vit)
 

Bilagor

  • wb.jpg
    wb.jpg
    18.3 KB · Visningar: 1,605
Förstår inte riktigt hur du menar....får känslan att du inte greppat riktigt hur digitala SLR:er funkar i allmänhet vad gäller vitbalans!?

När du fotar RAW har du ingen bearbetning av indata (förutom det som är inbyggt i "hardware").....det är det som är vitsen med RAW. Det spelar ingen roll hur du har ställt in bildparametrar på din kamera (WB, kontrast, färgton, skärpa edyl).....indata i RAW-bilden påverkas inte ändå.

Du pratar om "Pre" hela tiden som om det skulle vara någon fix inställning i din kamera. "Pre" är ju ingen fast inställd vitbalans utan varierar efter vad du själv ställt in vitbalansen mot. Mot vad har du ställt? Du skall ställa mot något helt vitt eller helt grått och större delen av bilden måste upptas av detta.

Annars tror jag fortfarande den bästa lösningen för dig är att fota i RAW och sedan applicera den vitbalans du vill när du "framkallar" RAW-bilden på datorn. Då kan du ju experimentera med olika kelvingrader för att få exakt den varma ton du vill :)

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
Ok, du kanske har rätt med raw även om jag tycker det låter lite väl förhoppningsfullt och teoretiskt. Men jag får väl testa helt enkelt. Jag skulle skutit lite raw där då, typiskt. Hemma hos mig är ljusen inte lika gula.

Lite slarvig med att slänga ur mig pre-begreppet men jag gör som man ska.

Tja, vad jag menar, ska se om jag kan förklara det tydligare.

Jag skulle vilja ha ut en korrekt wb från rummet jag skjuter i. Om jag bara mäter mot ett gråkort så blir det vita vitt, men hudton skär eftersom vad jag förstår så är ljuset gulare än vanlig glödlampa och då bör vitt eg vara lite gulare. Tänk dig att du fotar på ett diskotek med blåa och gröna lampor. då ska ju det vita vara blått och grönt. det är ju lite extremt mot mitt men det är väl lite det jag menar. hur ska man mäta om det vita inte ska vara helt vitt?
 
Mycket beror på vilken brännvidd det var du använde vid fotograferingen av fågeln. Generellt fixar man samma slutartid som brännvidden är, har du en 300 mm på en D300 är det samma som 450 mm och kräver då minst 1/450 sekund. Men i detta fallet så rör sig motivet fort och ska du frysa vingarna så behöver du säkert 1/1000 sek. Alltså behöver du ljusstarkare objektiv eller mer ljus. VR har du inte nytta av om inte motivet sitter stilla.
 
1. Tiden: var ute o skulle plåta, lyckades komma ned till 1/320s och det blev någorlunda, lite bättre men jag får väl vänta tills solen kommer fram, inte direkt bästa objektivet i mulet väder...tack för infon

tog duvan på 300mm 1/200s f 5,7, iso 450

PS.(första gången jag lyckats förstöra en bild genom att välja save, istf save as, klantigt, och jag som gillade bilden trots suddigheten)

2. WB: håller på o försöker ställa in rätt WB med Capture NX, det var ju ganska hopplöst, (nån som har nått tips? (förutom rtfm)) ska försöka med CS RAW istället om det är lättare där
 
Alltså menar du att om jag tar 2 bilder varav den ena är vitbalanserad och den andra inte så kommer samma information in i raw-filen? Varför är det då så svårt att fixa till den icke vitbalanserade? När jag fått till hudtonen någorlunda så blir de svarta skuggorna blå. Jag antar att jag gör något fundamentalt fel eller också...?

ps. det var mycket lättare med cs reglage. ds.
 
idiom skrev:
Alltså menar du att om jag tar 2 bilder varav den ena är vitbalanserad och den andra inte så kommer samma information in i raw-filen? Varför

Ja.....RAW-filerna ÄR den digitala informationen direkt från sensorn. Alla andra parametrar du ställer in såsom WB, skärpa, kontrast osv är parametrar som kameran använder när den gör JPEG-bilder från sensorna rådata.

Sensor
|
|
V
Intern bearbetning (brusreducering, viss komprimering odyl) som du ej kan påverka.
|
|
V
RAW-fil
|
|
V
Bearbetning du kan påverka (vitbalans, skärpa, kontrast, mättnad, färgton mm) + komprimering
|
|
V
JPEG-fil

Du väljer själv om du vill göra steget mellam RAW och JPEG i kameran eller på datorn. Bäst kontroll får du om du gör det på datorn.
 
idiom skrev:
Jag skulle vilja ha ut en korrekt wb från rummet jag skjuter i. Om jag bara mäter mot ett gråkort så blir det vita vitt, men hudton skär eftersom vad jag förstår så är ljuset gulare än vanlig glödlampa och då bör vitt eg vara lite gulare. Tänk dig att du fotar på ett diskotek med blåa och gröna lampor. då ska ju det vita vara blått och grönt. det är ju lite extremt mot mitt men det är väl lite det jag menar. hur ska man mäta om det vita inte ska vara helt vitt?

Låter som du vill se färgerna delvis ur ett dagljusperspektiv, dvs som det ser ut om man fotar tex med en dagljusbalanserad analog diafilm. Då kan du prova som jag beskrev tidigare att välja vitbalans "solljus" som förval på kameran, fota i JPEG-format, och sedan använder du "color variations" i PS och provar ändra gulton upp och ner. Vill du ha ännu varmare grundton kan du prova vitbalans "skugga" som förval.

Det är mycket svårt att förmäta vitbalans mot något vitt om du som i ditt fall inte vill att det vita skall vara riktigt vitt (ha ha...det där lät väl logiskt och bra ;-) Din mittbild visar helt korrekta färger sett ur ett dagljusperspektiv (där skall ju huden vara skär) och det är detta kameran åstadkommer när du vitbalanserar mot något helvitt. Att manuellt vitbalansera för att få ett gulstick är svårt....då måste du balansera mot komplementfärgen, dvs mot ett lätt blått papper (krångligt!). Nej, bättre då att utgå från en förinställd vitbalans som jag beskriver ovan (om du nu vill fota JPEG) eller så struntar du i kamerainställningarna, fotar RAW, och fixar allt på datorn i efterhand (bäst!).

Läs allmänt om vitbalans här :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78907&highlight=vitbalans

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
Gråkort brukar ge väldigt pålitliga resultat men det är för bökigt för de flesta situationer. De för inställda lägena ger resultat som är ungefär som att använda "rätt" analog film eller filter.
För att krångla till det ytterligare så har du också inställningarna för färg ochmättnad i kameran. Ska du plåta JPEG så råder jag dig nästan att testa fram en inställning efter smak och tycke.

Sedan ska du skaffa ett kalibreringsverktyg och en hygglig skärm. Annars har du ingen chans att veta om det är i det är färgbalansen som är fel, eller din skärm som visar fel.
 
Max:

både min skärm (kalibrerad så pass som det går för en billig skärm) och kamerans skärm visar samma resultat vid hudton så jag litar på dessa någorlunda

finjusteringar gjorde jag i kameran ja, och det var väl en av dem som gav den "korrekta" hudtonen, dvs där huden inte blir skär och skuggorna inte blir blå, problemet var att jag bara lyckades med 1 enda bild av 300

jag misstänker att oavsett om jag fixar till det på plats eller i datorn så kommer jag få blåstick i skuggorna

Matti:

tack för tipset om komplementfärg, tänkte jag inte på faktiskt, (fast det kanske är det jag fixar till i finjusteringen efter vitbalanseringen när jag kompenserar mot gult för att få lite mer värme) din andra idé fattar jag inte men det är lite för tidigt på morgonen och efter lite experimenterande kommer jag nog föstå :)

även om jag använder raw tycker jag det är ganska svårt att få till det i efterhand, det beror ju på bilden förstås, med dagsljus och en helvit eller helgrå yta är det inga problem

hellst skulle jag ju vilja ha ett bra utgångsvärde för det rummet som jag kunde använda men jag antar att det är omöjligt, är väl andra saker som påverkar också, ljusmängd och kontrast
 
Njaej, alltså ja och nej, fast det var inte hemma hos mig som problemet uppstod. Jag får väl tjacka en 8 gb kort och ta raw samt en bild med gråkort och fixa efteråt i datorn antar jag. Lamporna var gulare än vanliga glödlampor.

Nå, en annan fråga då. Hur gör ni om ni får för mycket blått i skuggorna när ni justerar wb i efterhand i exv cs3? Fixar ni wb först och sen svärtar ner det blå eller är det ingen som känner igen problemet? Ska se om jag kan lägga upp ett exempel.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar