Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips "Blodmåne" Nu på fredag kväll 27/7

Produkter
(logga in för att koppla)
Enkelt att fixa "blodmåne" i efterbehandlingen på en vanlig måne (ja jag vet att det är fusk, men de flesta ser inte skillnaden).
Tack för tipset ändå. :)

Enkelt att fixa "blodmåne" i efterbehandlingen på en vanlig måne (ja jag vet att det är fusk, men de flesta ser inte skillnaden).
Tack för tipset ändå. :)

Det var tråkigt sagt! Nog är det väl roligare att ta sig ut och beskåda ett naturfenomen samt ta bilder än att saxa ihop något hemma framför datorn.

Ta det inte så hårt! Det finns de som köper färdiga bilder av allt möjligt, kanske för att slippa ta dem själva. Det finns ju mycket att välja på men därmed inte sagt att Ventures gör så.

Det var tråkigt sagt! Nog är det väl roligare att ta sig ut och beskåda ett naturfenomen samt ta bilder än att saxa ihop något hemma framför datorn.

Hej Johnny. Jag menar inget illa. Jag kommer själv att spana efter månen på fredag om den vill visa sig.
Jag missade förra tillfället och (i bitterhet) såg alla bilder på nätet, så jag tog en vanlig måne och redigerade till samma resultat. Det var inte så svårt.
Absolut är det trevligare att se det live och försöka fånga motivet i verkligheten.
Bra länkar förresten!

Jag behöver lite tekniska tips inför ikväll och hoppas att ni kan hjälpa mig! Tanken är att ha en stenstrand i förgrunden och fota ut över havet. Men ungefär vad bör jag ha för inställningar, och var sätter jag fokus?
Jag skulle vilja sätta fokus på månen (oändligt?) och ha lågt ISO , liten bländare och en längre slutartid. Eller bör jag istället sätta fokus på stenstranden?
Hur lång slutartid kan jag ha utan att månen blir suddig pga att den förflyttar sig?
Och slutligen, objektivval. Jag antar att något vidvinkligt är bäst? Jag har Samyang 14/2,8, Nikon 35/1,8 samt Tamron 70-200/2,8 att välja mellan.

Hoppas att någon kan ge kloka råd inför kvällens månexpedition.

Jag behöver lite tekniska tips inför ikväll och hoppas att ni kan hjälpa mig! Tanken är att ha en stenstrand i förgrunden och fota ut över havet. Men ungefär vad bör jag ha för inställningar, och var sätter jag fokus?
Jag skulle vilja sätta fokus på månen (oändligt?) och ha lågt ISO , liten bländare och en längre slutartid. Eller bör jag istället sätta fokus på stenstranden?
Hur lång slutartid kan jag ha utan att månen blir suddig pga att den förflyttar sig?
Och slutligen, objektivval. Jag antar att något vidvinkligt är bäst? Jag har Samyang 14/2,8, Nikon 35/1,8 samt Tamron 70-200/2,8 att välja mellan.

Obs! Det är på fredag. :) (se länken ovan)
Men prova gärna redan ikväll.
I vanliga fall är det dagsljus på månen. Inställningar därefter. Nu blir väl månen lite mörkare än vanligt så testa dig fram.
Med vidvinkel blir månen bara en liten ljus prick på himlen.
I skymningen kan man möjligtvis lyckas exponera både måne och bakgrund rätt i en och samma bild.
Ta annars bilder så du kan lägga ihop två exponeringar. En med bra måne och en med bra omgivning.

Hej Johnny. Jag menar inget illa. Jag kommer själv att spana efter månen på fredag om den vill visa sig.
Jag missade förra tillfället och (i bitterhet) såg alla bilder på nätet, så jag tog en vanlig måne och redigerade till samma resultat. Det var inte så svårt.
Absolut är det trevligare att se det live och försöka fånga motivet i verkligheten.
Bra länkar förresten!

Så det är bara intensiteten och färgen som skiljer, inget i ljusets karaktär? Tycker det borde bli lite kontrastrikare men det är en gissning.

Passa på att öva ikväll. I morgonkväll är det den stora happening som sker.
Du kommer också ha 1 timme och 43 min ca på dig i morgonkväll också.

Jag har hämtat in en hel del tips från denna sida. Just när det specifikt gäller månförmörkelsen som är tydligen väldigt speciellt och utmanade att fota.
https://photographylife.com/landscapes/how-to-photograph-a-lunar-eclipse

Utmaningen är om du kör med ett objektiv med längre brännvidd att inte få rörelse oskärpa då månen kommer röra sig fortare förbi ju mer "in zommat" du kör. Samtidigt är månen förmörkad och du behöver släppa in extra mycket ljus. Artikeln säger kring 1/125 i slutartid.

Själv tänkte jag både köra vidvinkel med någon trevlig förgrund och tele för närbilder på månen. Vidvinkel tänkte jag prova mig fram med fokus på förgrunden eller oändligt.

Viktigt för mig är att månen blir rätt exponerad vilket kommer betyda att förgrunden inte får vara vid en så ljusstark plats (inga gatlysen) då det troligtvis kommer bli högt iso-tal och halvsnabb slutartid. Annars kommer förgrunden bli alldeles kritvit.

Lycka till!

MvH
Johnny

Jag har hämtat in en hel del tips från denna sida. Just när det specifikt gäller månförmörkelsen som är tydligen väldigt speciellt och utmanade att fota.

Utmaningen är om du kör med ett objektiv med längre brännvidd att inte få rörelse oskärpa då månen kommer röra sig fortare förbi ju mer "in zommat" du kör.

Samtidigt är månen förmörkad och du behöver släppa in extra mycket ljus.
Artikeln säger kring 1/125 i slutartid.

Själv tänkte jag både köra vidvinkel med någon trevlig förgrund och tele för närbilder på månen. Vidvinkel tänkte jag prova mig fram med fokus på förgrunden eller oändligt.

Viktigt för mig är att månen blir rätt exponerad vilket kommer betyda att förgrunden inte får vara vid en så ljusstark plats (inga gatlysen) då det troligtvis kommer bli högt iso-tal och halvsnabb slutartid. Annars kommer förgrunden bli alldeles kritvit.

Lycka till!

MvH
Johnny

Vidvinkel, då blir den bara en prick. Öva i kväll.

Kollade månen igår kväll förresten, såg att den var ovanligt liten. Av någon anledning var den dessutom röd redan igår, kan det komma från rök i atmosfären möjligen?

Obs! Det är på fredag. :) (se länken ovan)
Men prova gärna redan ikväll.
Du, där har du en poäng! ;) Man har ju ingen koll på dagarna under semestern. Tack!
Med vidvinkel blir månen bara en liten ljus prick på himlen.
Ok, 70-200 alltså om man ska se något?
Ta annars bilder så du kan lägga ihop två exponeringar. En med bra måne och en med bra omgivning.
Här bör man väl kunna leka med olika brännvidder? Vidvinkel för att fånga omgivningen på marken och tele för att fånga månen? Eller kommer det se helgalet ut? (Beroende på hur himlen ser ut förstås)

Utmaningen är om du kör med ett objektiv med längre brännvidd att inte få rörelse oskärpa då månen kommer röra sig fortare förbi ju mer "in zommat" du kör. Samtidigt är månen förmörkad och du behöver släppa in extra mycket ljus. Artikeln säger kring 1/125 i slutartid.

Lycka till!

MvH
Johnny
Tack för tips!

Kollade månen igår kväll förresten, såg att den var ovanligt liten. Av någon anledning var den dessutom röd redan igår, kan det komma från rök i atmosfären möjligen?

Han menade att han skulle ta två exponeringar. En med ett tele på månen och ett med ett vidvinkel på förgrunden.

Tack det har du nog rätt i angående vidvinkel. Bäst är nog att köra tele och få med lite förgrund med den tex träd, berg eller hustak osv. Ska öva ikväll.

MvH
Johnny

Sist jag fotade en total månförmörkelse så minns jag rätt så var det över 10 eV skillnad i exponering mellan vanlig fullmåne och förmörkelsen. Nåt att tänka på iaf.

/stefan

Förra gången vet jag att det blev skit, hade riggat upp på stativ och ökade tiden efterhand månen blev mörkare men det blev rörelseoskärpa från månen. Har en SAM (motor som kompenserar för rotationen), men har inte testat igenom den lösningen tillräckligt mycket med ett tele, den gången jag hängde på telet så blev det skakningsoskärpa. Tele o kamera ligger i vikt vad motorn klarar och med två kulleder på stativet samt att motorn stegar sig fram så uppstår det vibrationer.

Jag får väl testa mig fram, men man kanske ska strunta i stativ och köra på tex 1/125 och ändra ISO uppåt efter hand?

.... Tele o kamera ligger i vikt vad motorn klarar och med två kulleder på stativet samt att motorn stegar sig fram så uppstår det vibrationer.

...

Det är väl som med stativ, om man ska fota med grejer som väger 5 kilo är det lämpligt att stativet "klarar" 15 om man ska ha en chans att det ska bli bra.

Kuleder låter inte bra, du har ingen annan lösning? Plocka bort ena, du har förstås tagit bort batterigrepp och du har extra stor platta?

Det är väl som med stativ, om man ska fota med grejer som väger 5 kilo är det lämpligt att stativet "klarar" 15 om man ska ha en chans att det ska bli bra.

Kuleder låter inte bra, du har ingen annan lösning? Plocka bort ena, du har förstås tagit bort batterigrepp och du har extra stor platta?

Det fungerar bra med vidvinkel men med tele som ger en +1,5kg extra går det inte. Jag behöver två leder för att ställa in SAM mot Polstjärnan och en för att ställa in på objektet. Varken mitt stativ Manfrotto 190 och mina leder är några värstingsaker, så jag skippar den för detta.

Om man skulle använda stativ borde inte 1 sekund vara max tid med 500mm enligt 500 regeln?

Ett tips på kul idé är att hitta någon kulle där du vet att månen kommer vara just ovanför, sen ställer någon sig där.
Använd typ 600mm brännvidd och gör ett porträtt på personen.
Har själv tänkt göra detta flera gånger, men ej hittat någon bra plats. Månen har alltid varit på tok för högt upp. Nu har jag inte den brännvidden längre och sist jag fick chansen körde jag på ett 24-70.

Bilagor

• 00.jpg
    00.jpg
    120.4 KB · Visningar: 82
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar