Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototillstånd över internet, vad bör jag tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaKronander

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått frågan om en av mina bilder (från min instagram) från ett företag i USA som vill använda den i en slideshow som kommer läggas ut på deras hemsida+partners sida.
Jag har även fått ett "photo release" skickat till mig, två sidor med en herrans massa text.

Har inte varit med om detta innan och undrar nu om det är något speciellt som bör stå med i 'avtalet' som jag bör kolla efter? En vill ju inte att bilden skall kunna spridas vind för våg, även om det är högst otroligt.

Det verkar helt legit men jag vet som sagt högst lite om detta området, så råd/tips tas tacksam emot.

Tack!
 
Om du nu har två sidor med en herrans massa text och vill ha råd, antar jag att den där texten kan vara relevant för vilka råd man borde kunna ge?

Frågan är annars väldigt allmän och pekar inte åt något håll alls.
 
Vill de betala? - gissar det med tanke på frågan.
Vill du ha pengarna? - Svara ja.
Läs villkoren - tycker du att de är OK så - svara ja
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.