Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototeknik och utrustning vid rally

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej, testade på att plåta lite under Svenska Rallyt. Kanske inte det lättaste rallyt att börja med!

Har lite frågor som behöver diskuteras. Förstår att det är olika situtationer såklart. Ibland står man långt bort med tele och kanske fryser rörelsen då de kommer ut ur en kurva eller mot kameran. Andra lägen kanske närmare intill med kortare brännvidd och en panorering från insidan av en kurva.

*Vad tänker ni speciellt på i olika lägen?

*Vilka brännvidder kommer till pass? Är det lönt att investera i ett tele på ca 300 eller 400mm?

*Ställer ni in fokus i förväg eller förlitar ni er på snabb kontinuerlig autofokus?

*Hur ställer ni exponering? Låser i förväg eller med automatik?

*Vilka slutartider ger lagom panorering resp. fryser motivet?
 
Hej igen Dan !

*Nått jag har märkt är viktigt när det kommer till panoreringsbiten är vikten HUR man panorerar, och i vilka lägen. Till en början stog jag i en lång vänsterkurva på insidan och då blev det en naturlig panorering då jag bara vred överkroppen. Dock försökte jag mig på att panorera när dom körde på en raksträcka, vilket inte ALLS fungerade som jag hade tänkt. Jag var tvungen att zooma in istället för att panorera, då jag stog rätt så nära vägen när dom körde förbi på raksträckan. Det går alltså inte panorera på samma sätt.

* Jag kan tänka mig att när man fotar exempelvis på svenska rallyt så är det problem att komma så nära som när jag fotade min amatör rally session. Vilket också innebär risker att det kan gå snett. Om ma inte har den möjligheten då kan det ju bara bra med ett tele tex, eller telezoom. Nån annan kanske kan gå in närmare på det ?

*Jag kör iaf med autofokus, och det funka prima då det är så pass ljust. Jag kunde utan problem använda ett pol filter och ändå få in fokusen lätt på bilar som gick runt 80-100km/h, konstigt nog i de skuggiga partierna med. Normalt sätt blir det väldigt mörkt med det filtret, men ville ha lite mer effekt av snön.

*Jag körde med en slutartid mellan 15-25 beroende på om jag stog i en innekurva, raksträcka mm. Man kan använda sportläge på kameran om man är osäker till en början, och lära sig inställingar genom den. Dock är det ju och rek manuellt då man lär sig bäst enligt mig.

Lycka till i framtiden.

Jag använde autofokus vilket inte alls är något problem
 
Alltid kul att diskutera rallyfoto, så jag hakar på! :)

Vad jag brukar tänka på primärt är det som väl alla vet men som inte alltid är så lätt att genomföra, nämligen att få farten att synas på bilderna. Detta kan ju lösas på olika sätt, står man långt ifrån och kör med tele så får det vara ett lyft eller ställ eller något annat som gör att bilen uppför sig på ett lite annorlunda sätt. Har man möjlighet att komma nära så är ju panorering ett bra val, men inte alltid så lätt att lösa snyggt. Jag har misslyckats med en mängd panoreringar, så jag vet. :/ Ett annat problem är när det börjar bli rejält mörkt, så att det krävs blixt. Så länge det omgivande ljuset räcker till för att skapa rörelse i bilden går det ofta att få till hyfsat, men när det är helt mörkt blir det inte så kul bilder.

Brännvidder brukar för mig variera mellan motsvarande 27 och 640 mm, vilket jag har löst med ett Tokina 17 mm, ett Canon 28-105 och ett Canon 100-400. Det beror ju så mycket på vad man kan få för plats, på Svenska rallyt så använde jag nog mest 100-400:at, medans jag på helgens Snow rally i Östersund hade ackreditering och använde 17 mm ganska mycket eftersom jag kunde komma så pass nära. På sådana lite mindre rallyn kan man ju också ganska lätt undvika publikplatserna och istället knalla ut i skogen och ställa sig på platser som man väljer ut med sitt eget sunda (?) förnuft, även utan ackreditering.

I 99% av fallen förlitar jag mig på följande autofokus, däremot förinställer jag den där jag vet att bilen blir synlig så att kameran inte behöver söka så långt efter skärpan. På senare tid har jag dock blivit alltmer frustrerad med autofokusen i min 10D, så en kamera med rejält snabbare AF (typ 1D) står mycket högt på önskelistan. De enda tillfällen jag inte har använt AF utan förfokuserat och tryckt av är när bilarna blir synliga först när de redan lyft, för då går det så fort att min kamera inte hinner med, jag vet inte hur det skulle fungera med proffsmodellerna, det lär väl visa sig framöver någon gång, hoppas jag. :)

Exponeringen beror på situationen, som allt annat. :) Jag brukar ta några provbilder på förbilarna och kolla hur histogrammet ser ut och sedan justera värdet om det behövs och köra manuellt. Detta i situationer då bilarnas strålkastare kan förväntas lysa in mer eller mindre i objektivet, för då blir mätaren riktigt lurad. Detta händer särskilt ofta med Subaru Impreza för övrigt, det verkar vara något extra lurt med deras strålkastare. :) Om inte strålkastarna är något problem, dvs om jag tar bilder mer från sidan så brukar jag köra med tidsförval och ställa in tiden på något lämpligt värde, det får man nästan prova sig fram till själv och se vad man klarar av, tror jag.

Ett sätt att göra det lite lättare att få bra panoreringar kan vara att köra med långa slutartider och upplättningsblixt, det kan se rätt läckert ut.

Angående slutartiderna så tror jag ju som sagt att det är ganska individuellt, men jag har några riktvärden som jag brukar prova med först för att se om det fungerar i just den situationen. När jag vill frysa ett lyft eller ett ställ så brukar jag sikta på runt 1/1000, och panoreringar brukar hamna på någonstans mellan 1/40 och 1/125, beroende på bilarnas hastighet och mitt avstånd till dem, etc. Den längsta tiden kan för övrigt förlängas en aning om jag kör med upplättningsblixt.

Som avslutning bifogar jag en panorering i 1/40 sek med 17 mm och upplättningsblixt, jag satt på huk ungefär 1-2 meter från vägen, men hade iallafall ett träd vid sidan av mig som jag hoppades skulle lindra smällen litegrann om de skulle tappa kontrollen. Det gick för övrigt inte så jättefort här, med två skarpa kurvor strax efter varandra. Kameran var inställd manuellt, just för att inte strålkastarna skulle kunna lura mätaren.
 

Bilagor

  • crw_4057.jpg
    crw_4057.jpg
    56.5 KB · Visningar: 596
Kul med lite engagerade själar!

Ja det här med panorering är inte alltid så lätt. Innerkurva känns mest lämpat. Eller en raksträcka där det är öppen sikt så man kan stå på längre håll med tele. Att stå nära en raktsträcka upplever jag precis som dig Andreas att det kan bli problematiskt. Då "växer" ju motivet in i bild.

En panorering som den du lagt in Stefan är ju spännande. Har gjort liknande i andra sammanhang. Svårt när bilen kommer lite snett emot kameran för då vrider den sig gärna lite samtidigt som man panorerar. Har gjort liknande och fick skärpan vid framrutan ungefär medan fram- och bakdelen blev lite oskarpa. Ofta vill betraktare ha rejält med rörelseoskärpa men samtidigt klagas det när inte hela motivet är skarpt! Men du har ju lyckats klockrent i exemplet med att få skärpan längst fram på bilen. Mycket läcker komposition dessutom.

Ser av era inlägg att jag tänkte ungefär lika i fråga om exponeringsmetod, slutartider.

Jag körde mycket med manuell exponering just pga billjusen som kan luras. Använde också jag ca 1/1000 för att frysa rörelser.

Blixt får jag nog prova vid panorering nästa gång!

Tele verkar mest användbart för att frysa rörelser vid lägen man inte kommer så nära inpå. Som utgång ur en kurva eller över ett krön där publikområdena är klart begränsade. För vissa lägen under Svenska Rallyt hade jag nog önskat mig minst 400mm vid de postioner jag hittade.

Sedan lärde jag mig att nästa gång inte stå där det går som fortast. Hellre vid en reltivt långsam kurva för att kunna panorera bra. Det blir bara onödigt svårt att fånga motivet och med rätt slutartid ser det ju fartigt ut ändå!
 
stef-n skrev:
OK på vilket sätt? Om du menar ur bländningssynpunkt så är det helt OK enligt presschefen på Snow rally iallafall.
Det var ur bländningssynpunkt jag tänkte, finns det inga restriktioner alls eller är det bara den legetimerade pressen som får använda blixt på vissa avsedda områden?
Har du en länk till uttalandet från honom?
 
bEPH skrev:
Det var ur bländningssynpunkt jag tänkte, finns det inga restriktioner alls eller är det bara den legetimerade pressen som får använda blixt på vissa avsedda områden?
Har du en länk till uttalandet från honom?

Nope, han svarade på en muntlig fråga från mig i samband med förra årets rally. Fast man inser lätt det rimliga i det han sade när man ser hur starka lysen rallybilar oftast har, de ser nog knappt blixtarna i den ljusfloden.
 
Tele är bra är ur säkerhetssynpunkt och för vissa typer av bilder helt nödvändiga. Det är väl mest där jag haft nytta av mitt tele. I synnerhet när jag valt att köra analogt.

Slutartider är nog väldigt personligt verkar det som när jag jämför mina tider med de flesta andras här. Så det är nog bara att pröva sig fram.

AF brukar fungera ypperligt, svårast är väl att fånga mötande eller frånåkande bil.

Exponeringen kan vara bra att köra manuellt av många anledningar. Dels så kan kameran bli lurad av lysen. Men oxå för att kameran är så finkännslig och tar ibland för mycket hänsyn till omgivningen. Det ska ju ganska mycket till för att en kamera ska exponera rätt under en snötävling eller när en helt vit bil fyller ut bilden.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
AF brukar fungera ypperligt, svårast är väl att fånga mötande eller frånåkande bil.

Nu brukar jag inte ta bilder på bilarna bakifrån så jätteofta, men när det händer så har jag märkt att kameran har mycket svårare att fokusera när bilen försvinner bort än när den kommer mot mig. Intressant, eller inte. :)
 
Anmärkningsvärt! Har inte jämfört men ändå haft mina misstankar kring detta. Men det kanske mest är att det känns svårare att fånga upp motivet i sökaren när det kommer bakifrån, plötsligt fyller upp bildytan, och sedan försvinner ut ur bild. Det blir nog en tuff acceleration för fokusmotorn.

Sedan har jag hört att det kan vara lättare för AF när motivet kommer i bestämd riktning mot kameran jämfört med ett objekt som ligger och pendlar mer i avstånd. T.ex. vid en panorering. Då kan fokus tvingas till justeringar i båda riktningar och det blir lite oroligt pendlande fram och tillbaka. Vad anser ni om detta?
 
Ett föremål pendlar inte särskilt mycket vid panorering, I synnerhet inte en bil. Om man inte står i origo i en kurva eller på en raksträcka så blir scenariot att först kommer avståndet att krympa för att sedan öka. Står man i origo så kommer avståndet att vara konstant.

Däremot vet jag att många fågelfotografer t ex får problem när de ska panorera en fågel. Men det beror på att de inte lyckas hålla fågeln kvar på AF-sensorn och då blir scenariot att AF pendlar mellan fågeln och oändligheten och det kan ju vara lite besvärligt.

När det gäller objekt som åker ifrån kontra emot så borde det inte vara någon skillnad eftersom AF funkar lika i båda fallen. Dock kan jag tänka mig att i just fallet rallybilar så blir det problem om de river upp en massa damm och grus bakom sig.

Mvh
Maverick
 
Jag har ju så klart inte gjort några vetenskapliga undersökningar, och det har ju bara hänt några få gånger, men det verkar som sagt som att AF:en har svårare åt "andra hållet". Det kan ju mycket väl vara så som Fredik säger att grussprutet gör det svårare, eller så är AF-algoritmen inställd på att söka närmare först för att hitta skärpan igen, vad vet jag? :) Det är ju inget stort problem heller, eftersom rallybilder bakifrån sällan är så spännande ändå.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar