Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotot blir suddigt (bläckstråleskrivare 5760x1440 dpi) pga inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

glemmy

Aktiv medlem
Ska skriva ut ett körkortsfotot som ska vara 45x35 mm
5760x1440 dpi känns fullt tillräckligt, det motsvarar 227x57 punkter per millimeter? Men ska erkänna att jag inte fattar det måttet riktigt.

Hur som helst blev mitt försök riktigt suddigt. Drivrutinerna är Windows standard och inte från tillverkaren, så det var väldigt sparsamt med inställningar. Hittade inget där man kan ange upplösning.

Är det värt ett försök att installera drivrutiner? Kan jag få bra resultat då?

Du skriver ju inte vilken skrivare du har men i princip vilken bläckstråleskrivare som helst från detta decennium skall klara att skriva ut ett körkortsfoto.

Har du skrivit ut andra bilder som är OK? Hur blir utskrifter av andra dokument?

Att drivrutinen har betydelse är klart men att ett foto skulle gå från märkbart suddigt till skarpt bara genom att byta drivrutin är kanske inte så troligt. Samma sak med inställningar, de olika upplösningar man brukar kunna välja mellan ger sällan effekten att gå från suddigt till skarp eller tvärtom.

Så jag gissar på att antingen att din bild är oskarp eller så är det något "kludd" med bläcket, papperet eller skrivarhuvudena.

Men å andra sidan, det är väl bara att prova att ladda ner drivrutiner från skrivartillverkarens hemsida och prova. Löser det problemet så är ju allt frid och fröjd.

Beroende på hur bilden görs om för att bli i rätt storlek på papperet så kan det förstås bero på nedskalningen. Om man skalar ned bilder kraftigt så brukar man ju behöva skärpa dem lite.

Beroende på hur bilden görs om för att bli i rätt storlek på papperet så kan det förstås bero på nedskalningen. Om man skalar ned bilder kraftigt så brukar man ju behöva skärpa dem lite.

Men är den effekten verkligen så stor att ett porträttfoto som skalas ner till storlek för körkortsfoto kan upplevas som "riktigt suddigt"?

Jag tycker att när man skalar ner så kraftigt så brukar ju allt uppfattas "tillräckligt skarpt".

ppi/dpi?

"Rätt storlek":
Om du har Canon printer sätt storleken till 35mmx 45mm 300ppi. Epson printer 35mmx 45mm 360ppi
Någon lätt skärpning ev. typ 0.4 px mängd 75

Det är en Epson-skrivare, kanske 5 år gammal.

Installerade programvaran nu. Där kan jag inte välja "dpi" men jag kan välja Text, Text/bild, Foto eller Bästa Foto.
Det blev klart bättre när jag valde Bästa foto. Inte superskarpt när man ser på nära håll, men stor skillnad från innan. Nu tror jag det duger till körkortsfoto.

Tack för tipsen i tråden.

Det är en Epson-skrivare, kanske 5 år gammal.

Installerade programvaran nu. Där kan jag inte välja "dpi" men jag kan välja Text, Text/bild, Foto eller Bästa Foto.
Det blev klart bättre när jag valde Bästa foto. Inte superskarpt när man ser på nära håll, men stor skillnad från innan. Nu tror jag det duger till körkortsfoto.

Tack för tipsen i tråden.

Att låta skrivarens programvara skala ner bilden är ingen lyckad idé. Du ska minska bildens storlek i ex PS eller annat program för att sedan då skivas ut i 100% storlek.

Att låta skrivarens programvara skala ner bilden är ingen lyckad idé. Du ska minska bildens storlek i ex PS eller annat program för att sedan då skivas ut i 100% storlek.

Med programvara menade jag drivrutinerna, det som dyker upp när man väljer "utskriftsalternativ".
Såhär ser det ut, fast på svenska då.
https://joannasheen.global.ssl.fastly.net/img/library/lge/2009.jpg
Valde som sagt motsvarande "Best Photo", tror den har att göra med vilken upplösning som används vid utskrift.

Om jag skalar ner bilden till mina mått (45x35 mm) i ett bildbehandlingsprogram och har fel dpi så blir det väl inte så bra heller? Visste inte vad jag skulle välja för dpi (med tanke specifikationen inte ger mig så mycket och inte heller drivrutinen). Då utgick jag från en högupplöst bild.

edit: Men du skrev 360 ppi i inlägget efter att jag printat, hade nog blivit ännu bättre om jag följt instruktionen :) Får testa det nästa gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar