Annons

Fototävlingen "Älskade Stockholm" på Fotomässan Sthlm

Produkter
(logga in för att koppla)

benkar

Aktiv medlem
Suttit och fixat med lite bilder, fototävling är alltid kul, men nu slog tanken mig, när jag till sist beslutat ladda upp några bidrag, brukar det inte finnas några "villkor" för bilder man bidrar med i en fototävling?

Att bilderna kanske visas upp på Fotomässan, och någon vinner, det är ju inga konstigheter, funderade mest på: "Av de bästa bilderna gör vi en bok".

Betyder att man laddar upp bilder och som kanske hängs ut på Fotomässan, att man automatiskt ger ett medgivande till att vara med i "boken", utan att det är något mer avtalat/informerat? Vem har äganderätt till bilderna osv?

Någon som vet?

http://sthlm.fotomassan.se/common/Article.aspx?id=10236

http://stockholm.photohome.se/

/B

Har du sett att det kostar pengar att vara med i "tävlingen"? 39 kronor + 29 kronor i frakt per bild.

Givetvis, är ju en kostnad ta fram förstorningar, som man sedan får, men man ju även:

-"Alternativt kan du även posta oss dina bilder – i format 25x34 cm på fotopapper – till Photohome AB, Valåsgatan 34, 412 74 Göteborg. Skriv i så fall var bilderna är tagna och bifoga namn, adress, mobilnummer och e-postadress. Glöm inte inkludera returporto om du vill att vi skickar tillbaka bilderna efter Fotomässan."

Mest fundersam över att jag inte kan hitta några villkor för deltagande bilders vidare användning, tex kring "Av de bästa bilderna gör vi en bok".

/B

Med hjälp av arrangörerna hittade jag till sist lite information....

När man gjort första steget av uppladdning av bilder dyker det upp en text att godkänna, innan man går vidare:

-"Jag godkänner att dessa bilder kan ingå i utställningen och fotoboken som
bygger på tävlingens bilder."

Informationen borde kanske vara aningens tydligare, samt finnas på sidan innan, som handlar om hur man gör för att deltaga....

/B

Bra sätt att få billiga bilder till bokprojektet? Dom som blir publicerade där får förstås inget betalt?

Bra sätt att få billiga bilder till bokprojektet? Dom som blir publicerade där får förstås inget betalt?

Är väl så det är, -"Jag godkänner att dessa bilder kan ingå i utställningen och fotoboken som
bygger på tävlingens bilder."

Jag deltar gärna i tävlingar, men av olika skäl, bl.a kring andra bokprojekt, så kan jag i många fall deltaga i fototävlingar med mina bilder, men uppstår hinder/problem om bilder används i andra bokprojekt, som detta, och vill inte att andra tjänar pengar på mina bilder.

Fick dock svar att:

-"Vill du vara med i tävlingen men inte boken kan du bara maila oss efter du anmält dig så ser vi till att inte ta med dina bilder i boken, inga problem."

/EDIT.

Skulle med andra ord ha varit klokt (från arrangörenas sida) att dela upp villkoren med:

1. Deltaga i tävlingen på Fotomässan Ja/Nej
2. Finnas med i den eventuella Fotoboken Ja/Nej

Personligen tycker jag att det hela är extremt amatörmässigt arrangerat, men det är min väldigt personliga åsikt. /SLUT EDIT

/B

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar