Annons

Fototävlingar Fusk och Båg!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomy

Medlem
Provade att lägga in en bild i en fototävling på IDG PC för allas hemsida. Tävlingstema är Sommarbild. Det som var kul till en början är att det finns ett betygsystem så att man kan betygsätta bilderna.
Laddade in min bild och märkte att man kunde betygsätta sin egen bild en gång. Givetvist blev det en stark tia!! Helt plötsligt hoppade bilden upp på topp-fem listan men lika snabbt försvann den när någon annan hade nervärderat min bild till betyg ett på en tiogradig skala. Dvs. Folk sitter och försöker gradera ner bilder som ligger bra i toppen med flit för att sedan gagna sina egna bilder. Helt absurt..!!
Varför envisar sig tävlingsledarna med att ha röstsystem när det hela tiden manipuleras och fuskas???? Samma sak Svenska spel har en sommarbild tävling. Kolla in toppbidragen... Sicka skitbilder om man jämför med resten av deltagande bilder... Människor sitter och mailar runt på facebook och andra nätverk för att uppmuntra att rösta på sina bilder. Vad är det då för vits med att ha röstningssystem... Förvisso utser en jury i slutet vilka bilder som skall vinna men varför varför inte köra jury rakt av ???

/T
 
Varför skriver du om det här?
Vore det inte vettigare att rikta gnället direkt till IDG?
Och se så är det väl inte mer orättvist i just ditt fall mot andra fall där röstning förekommer, stora nätverk gör givetvis större skillnad. Men det är ju knappast unikt för ditt fall.

/Fredrik
 
Håller med - det är konstigt att det som gäller för en inte får gälla för andra. Det finns ett namn för företeelsen - dubbelmoral.

Jag tvivlar inte en sekund på att Du tycker att Din bild var värd en tia
( host-host ), men samtidigt kanske någon annan tyckte att den var rätt
kass. "Kul" att Du inte ger honom rätten till sina egna åsikter.
 
Håller med - det är konstigt att det som gäller för en inte får gälla för andra. Det finns ett namn för företeelsen - dubbelmoral.

Jag tvivlar inte en sekund på att Du tycker att Din bild var värd en tia
( host-host ), men samtidigt kanske någon annan tyckte att den var rätt
kass. "Kul" att Du inte ger honom rätten till sina egna åsikter.
Fast det var ju inte det Tommy skrev.

Han skrev att han testade.
Han skrev aldrig att hans bild var värd en tia.
 
... och inte heller att han behövde hjälp med att freda sig mot mina åsikter. ;D
På det sätt som du uttrycker dig så tillför du saker till Tommys text som han inte alls har uttryckt. Det är det jag vänder mig emot, inte dina åsikter.

Dina åsikter brukar för övrigt vara väl uttryckta och förståeliga.
 
"Laddade in min bild och märkte att man kunde betygsätta sin egen bild en gång. Givetvist blev det en stark tia!! Helt plötsligt hoppade bilden upp på topp-fem listan men lika snabbt försvann den när någon annan hade nervärderat min bild till betyg ett på en tiogradig skala. Dvs. Folk sitter och försöker gradera ner bilder som ligger bra i toppen med flit för att sedan gagna sina egna bilder. Helt absurt..!!".

I ovanstående citat, taget direkt ur trådskaparens inlägg, vänder jag mig mot precis det som skrivits;

"Givetvist blev det en stark tia!!" borde rimligtvis avspegla den egna uppfattningen om bildens "värde" - varför ska man annars betygsätta bilden? Det enda alternativet jag kan se är att det är "lekstuga".

"... någon annan hade nervärderat min bild till betyg ett ..." kan precis lika mycket avspegla en uppfattning om bilden "värde". Alternativt är detta också "lekstuga".

Dubbelmoralen som jag invänder mot är för mig rätt solklar - olika bedömningsgrunder för olika personer.

Vilket intensifieras av avslutningen i citatet ovan; "Dvs. Folk sitter och försöker gradera ner bilder som ligger bra i toppen med flit för att sedan gagna sina egna bilder. Helt absurt..!!" = en ganska personlig tolkning av något som inte går att verifiera utan att fråga explicit.
 
Dom vill väl ha gratis reklam genom att folk uppmanar alla sina kompisar att gå till sidan och rösta.
 
Detta hände även mitt bidrag som sjönk snabbare än tävlingens rykte på väldigt kort tid. Att det förekommer nedröstningskampanjer råder det inget tvivel om, något som observerats av flertalet deltagare (googla "fototävling fusk PC For Alla", om det nu intresserar någon).
Mvh. Rickard
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.