Annons

Fototält, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Har skaffat mig ett fototält för ett tag och tog fram de nu. Till de följde det med bakgrunder i olika färger och 2 st 50w halogen lampor. Länk till det: http://www.kjell.com/sortiment/ljud...iga-tillbehor/ljustalt-for-produktfoto-p57330

Jag har läst på om hur man får bäst resultat vid produktfoto ex. Men jag får inte till det. Ljuset tycker jag att jag får till hyfsat men tyget som bakgrunden tycker jag man ser vecken o så när bilderna är tagna. Ska man stryka tyget tro? Eller vad har ni för tips? :)

Jag har också läst att en del använder väggar istället för tält och en del tycker tälten bara är skit. Men skulle ändå behöva lite tips o se vad jag får till :)

Jag har en canon 500d med 18-55, 55 och 75-300 objektiv. Och stativ o fjärr.

/Jocke
 
Det är lite olika hur man kan fixa med bakgrunden för produktfoto, men ett av de enklare sätten att frilägga är att se till att den blir överexponerad, alltså att det klipper i alla kanaler, medan motivet är väl exponerat. Det funkar om man inte har för stark reflektion i föremålets kanter.

Att överexponera bakgrunden kan göras på två sätt, men bara ett av dem är tillgängligt i ett tält: att lysa igenom den. Om de bakgrunder du har för att lägga in inte är transparenta, så faller den idén, och då återstår att pilla med det i efterbehandlingen.

Visst kan man stryka en bakgrund om materialet tillåter det, men strykning tar ofta inte bort veck helt, så man kan ändå se spår av var det var veck på bilden.

Ett sätt att få in ljus till bakgrunden i ett tält med ytterligare en lampa är att belysa uppifrån. Om man inte vill ha ljus på föremålet i tältet är det ganska knepigt. Man kan behöva ta upp en öppning i taket på tältet för att släppa in ljus utan att diffusera det.

Jag tillhör dem som tycker att tält mest är skräp, eftersom jag hittills inte har sett många bra bilder tagna i ljustält. Det är helt enkelt lättare att sätta ljus om man inte har tältet. Det går med ett tält också, men man får göra många kompromisser och ha god fantasi. Det kan funka mycket bra, om man lär sig hantera svarta bafflar och diffusera på rätt ställe med lagom snett infall på ljuset. Men det är svårt att nå in med ljus till bakgrunden, så att den blir starkare belyst. Det går egentligen bara när man kan belysa den bakifrån.

Det hänger en hel del på hurdana produkter man ska ta, och hur man vill gestalta bilderna. Om man vill frilägga kan det vara enklast att strunta i skrynklorna och ta bort alltihop i datorn. Då behöver man inte bry sig mycket om hur ljuset ligger på bakgrunden. Om det är mycket detaljer i kanterna på föremålet, som filigran och genombrutna saker, får man försöka hitta ett sätt att belysa så att man inte ser ojämnheterna i bakgrunden, kanske kombinera med lite kortare skärpedjup för att ytterligare sudda ut dem.

Men alla knep man kan ta till är i alla fall enligt min mening lättare att tillämpa utan att ha tältet. Jag ser det mest som en obekväm och kontraproduktiv attiralj.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.