Annons

Fotostudiokollektiv i sthlm

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfk

Aktiv medlem
Hej,

Jag har tänkt tanken på att hyra en mindre lokal i Sthlm (ca 30-40kvm?) för att inrätta till fotostudio av enkelt-, mycket enkelt snitt, men som kanske med tiden kan växa till sig om intresse till det finns. För att göra det ekonomiskt gångbart så är min tanke att man går ihop ett antal? och samsas om lokal och ev. utrustning. Jag känner själv att det skulle vara väldigt skönt att kunna fota folk någon annanstans än hemma. Vad som dessutom vore kul var om man på detta vis kunde diskutera och utbyta fototankar, hjälp för genomförande av bilder osv. Ett slags foto, studiofotokollektiv alltså.

Min fråga är om det finns någon likasinnad som kanske tänkt detsamma och är intresserad av att spinna vidare på det?

Så länge, / Johan

Msn och mail: [email protected]

Tjena Johan,

Jag tror definitivt det finns gott om likasinnade. Det var faktiskt en tråd om detta tidigare där de 6 studiokollektivplatserna gick åt ganska fort.

Jag tror det mestadels hänger på 2 faktorer:
- Priset
- Och annat någon annan styr upp det

Själv är jag i alla fall intresserad. Håller på och dealar lite om lokal på annat håll, men om det går i baklås så skulle jag definitivt vilja vara med... om priset inte blev för högt vill säga.

Mvh

Björn Järnankar

Har mailat dig för att berätta mitt intresse, men det kanske jag bör göra här oxo... iaf så nu gör jag det. :p

Det vore mycket kanon! :)

Hej

Jo jag minns den där tråden om något liknande i Kallhäll?! Hur har det gått med det, någon som vet?

Angående pris så har jag inte så stor koll på vad lokalhyra liknande ligger på, men för en lägenhet på motsvarande storlek kostar det väl kring 2-3 tusen i månaden, det utslaget på låt säga 5 stycken är ju ca 500-800 i månaden(plus försäkring etc). Jag är inte kräsen av mig och skulle kunna tänka mig mer el. mindre vilket råtthål som helst, bara man kan fullgöra ändamålet med lokalen samt att det vore juste om lokalen ligger något sånär centralt(närförort el innanför tullarna). Det går ju med goda viljan och lite fotografier, avdankade möbler, mm göra det rätt trevligt utan mycket pengar.

Är det inte rätt så lätt att finna lokaler? Vad ligger hyrorna på för dem? Jag har rätt taskig koll annat än att jag tycker mig se en del skyltar på olika dörrar om att lokaler som överlåtas.

Vad är ni villiga att betala per mån? Jag hade tänkt mig kring 500. Är det orealitstiskt tro?

/ Johan

Det torde vara avhängt på hur många som delar på den totalakostnaden, ja storleken på kollektivet då.

Mer än 500 fixar inte jag så länge jag inte tjänar pengar på mitt fotande. Med den ekvationen bör man ju vara minst 8 st.

Då inställer sig frågan huruvida det blir slagsmål om helgtiderna :)

Men håller absolut med om att lokalen kan vara rätt sunkig, och faktiskt ganska liten också.

Björn

Hej igen...

Men då är vi eniga om en något sånär prisbild och kvalitet på lokalen. Jag tycker vi kan göra som så att vi ser om fler folk tillkommer och därefter lämpligen träffas på något kafe el liknande, och diskuterar det hela live samt delegerar uppgifter att efterforska i etc.

Ska vi begränsa oss till totalt 6 stycken att börja med, någon kommer ju garanterat falla ur längs med resans gång, och sedan då man väl har en grund att stå på är det nog lätt att finna någon ny?!

Nu är iaf dessa intresserade:

-Johan F
-Björn J
-Mats G

Björn, 8 stycken känns lite många, 8x500= 4000:- och så mycket behöver väl inte totalkostnaden per mån. bli? Om man inte förvarar dyr utrustning i lokalen behöver man väl ingen extraförsäkring som är svindyr?! Hur som helst är det värt att spinna vidare på detta.

/Johan

Jag vill härmed meddela mitt intresse också.

Var intresserad av att deltaga i lokalen i kallhäll, men det kändes som att det var lite grann i fel änden av stan.

En lokal nånstans i centrala stockholm skulle vara toppen. Borde gå att hyra ganska billigt då fönster inte är nåt krav.

Dock så bör det finnas toalett och gjärna också dush (Ifall en inoljad modell vill dusha av sig efter sessionen).

Men som sagt, klart intressant!

hej igen,

Ja toalett och dusch är bra...Utan fönster är ju nästan mer av en fördel för ändamålet tycker jag.
Just nu är det alltså följande som är intresserade.

-Johan F
-Björn J
-Mats G
-Christoffer W
-Patrik A

Skulle ni ovan vara på för att ses och dryfta detta någon dag nästa vecka?

Om alla ovan är intresserade av att ses så tycker jag nästan att vi tillfälligt sluter kretsen nu. Det blir nog för rörigt att blanda in fler personer då vi inte har konceptet klart.

så länge / Johan

Senast ändrad:
Jag är som sagt väldigt intresserad.

Dock blir det svårt för mig att träffas nästa vecka då jag befinner mig i Miami just nu. Kommer hem till sverige om ett par veckor.

Hej

Kan ni som ej e-postat mig maila mig så kan jag sammanställa en e-postlista: [email protected]

Med nästa vecka var jag lite otydlig, jag tänkte v. 3, förvisso funkar v. 2 rätt bra också. Men Torsdag 13/1 klockan 1800 på kulturhuset vån. 2, är mitt förslag. (jag tror de stänger 1900 på vån2 Kulturhuset) Men mer om det över mail.

Christoffer, vi kan ju sätta igång redan nu, men med dig i åtanke. Vi kan ju maila dig under projektets gång så får ta del av informationen och läget så gott det går.

mvh / Johan

Har gått och grunnat på något liknande länge nu, och så ramlar jag in på denna tråd. Smack bara.

Viftar hårt och gärna för att få va med!

Mailat nu.

Johan, Vi har ju mailat lite om tråden, tänkte bara säga att jag kommer iaf och försöker kolla upp det vi kom överens om tills då, på återseende, nu ska jag pgå och träffa MFS och käka en bit mat med glada fotografer... :p

Mvh Mats

Ah, ja alltså. Jag har ju en annan lead (sedan länge) på studiotillgång jag försöker få bekräftad... så jag avvaktar nog en smula med att dyka upp på det nalkandes mötet. (om jag inte hinner få ett nej)

Men jag har alltså fortfarande "ett visst" intresse :)

Senast ändrad:
Vet inte om denna tråd gäller fortfarande men jag och en kompis är dock intresserade av att höra mer. Delar man på utrustning osv?

Hej alla övriga intreserade!

Jag tänkte meddela att vi har redan fått tag i en lokal och att vi är fem personer, skulle någon hoppa av och vi har behov att fylla upp den platsen, så kommer vi ev att notera ned det här.

Mvh Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar