Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotostudio!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Humpert

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag är verkligen helt ny på det här och det är meningen att jag ska skapa någon form av fotostudio till jobbet. Där vi skulle kunna ta snygga och proffsiga porträtt och produktbilder. Och jag undrar vad jag behöver köpa in för att åstadkomma detta och var?

Jag fotar med en Canon 550D. Jag har redan bakgrundsstativ och diverse bakgrundstyger i alla olika färger. Tyvärr tillgång till enbart ett mindre fönster i det rum som fotostudion skall vara.

Så jag antar att jag behöver olika lampor, reflektorer, trådlösa blixtar, paraplyer och reflexskärmar osv.
Eller? Vad behöver jag egentligen? Kan någon styra mig i rätt riktning? En riktning som inte heller är onödigt dyr :)

Hälsningar
Jakob.

Ja, det ska ju inte vara för dyrt till och börja med. Vi har väl tänkt att ju bättre vi blir desto mer vi lär oss så uppdaterar vi utrustningen.

Så antingen handlar det om billig ny utrustning eller bra men begagnat. Vi tänkte först lägga ut 4000kr...

Och då är frågan vad börjar man med?

Jakob.

Det kan vara bra om du anger mått på rummet du ska använda, helst med en skiss, och vad slags produkter du kommer att fotografera. Du kan framgent behöva ett fotobord för att fotografera små produkter frilagda.

Du behöver ett bra stativ till kameran, och där ryker en stor del av din budget om du inte redan har ett.

Med ett studioblixtset och reflexskärmar kan man fixa ljussättning, och om man är kreativ klarar man sig faktiskt ganska långt med bara en ljuskälla. reflexskärmar är lätta att fixa utan att det kostar mycket. Det enklaste är väl frigolitskiva.

"Fönsterljus" är väldigt lätt att fixa genom att hänga upp ett vitt skynke, exempelvis ett lakan, och rikta blixten mot det. Kan hängas på väggen eller på en dörr, framför fönstret, eller på ett enkelt hemgjort ställ enligt Prophotolife, stor burk fylld med betong och en stake nerstucken, och klämmor för att fästa grejer. .

Jag skulle i samma läge börja med ett par studioblixtar och ett vettigt stativ. Reflexskärmar och diffusorer skulle jag fixa på enklast möjliga sätt.

Allt tar plats, och man kan behöva skåp och hyllor utöver själva fotograferingsgrejerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar