Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotostudio för amatörbruk

Produkter
(logga in för att koppla)

ZeNaPaX

Medlem
Har funderingar på att köpa en fotostudio blixtar m.m för amatör bruk. Kan ingenting om denna typ av utrustning
Nu har jag hittat ett kit för en hyfsad kostnad.
Jag undrar om detta är något att ha eller kommer jag bara bli besviken.
Kameran som jag har är en Nikon 300s
Måste man ha någon typ av sändare från kameran?
Kitet finns här
http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=5457
Tacksam för svar
/Peter

Jag har provat lite med billiga kit och det mesta funkar OK faktiskt. Man får dock vara medveten om att det är är billiga prylar så stativ etc tål oftast inte lika mycket som dyrare saker.

Sändare behöver du inte, då i princip alla studioblixtar och många "kamerablixtar" har optisk slavsändare, så att blixten som är inbyggd i din kamera kan trigga dem. Två varningar om detta bara: dels kommer din Nikon i de flesta lägen att skicka ut förblixtar som lurar studioblixtarna att lösa ut för tidigt (går självklart ställa in kameran så detta inte sker) och dels kan kamerans inbyggda blixt synas i motivet (går att skärma av med t.ex. tillbehöret Nikon SG-31R eller nåt liknande).

Man kan givetvis skaffa sändare som går över radio istället vilket är lite mer driftsäkert, men då springer det gärna iväg i en helt annan prisklas.

Givet att du har en Nikon skulle jag också överväga att skaffa bord och stativ löst och sen köpa en eller två begagnade Nikon-blixtar av modellerna SB-600,700,800 eller 900. De, liksom ditt kamerahus, klarar nämligen en lite mer avancerad blixtstyrning från Nikon som heter CLS som ger dig viss exponeringsautomatik även mer flexa blixtar. En enkel googling ger som vanligt en hel del info. Dock blir även detta dyrare än kittet du tittat på.

(Jag skulle absolut undvika just den leverantören om jag vore du. Googla lite på namnet så ser du varför... Kaffebrus och Photax är två svenska leverantörer som fler har vettiga erfarenheter från, men vill man köpa ännu billigare kan man ofta hitta såna kit på Ebay)

Om du inte har gjort det redan, läs gärna genom grundkursen på Strobist.com som har en hel del info som både funkar med kamerablixtar och studioblixtar av det slag du tittar på.

Billigast just nu verkar Cyberphoto vara med Dörrs studioset för 1790:- ( denna helg ).

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371261

2st 110ws blixtar genom transparent paraply brukar ge ca F7-8 vid två meters avstånd från modell( ISO 100 ).

När jag startade 1005 köpte jag Kaffebrus billigaste set ( 1995:- ), de går fortfarande varma vid varje session här hemma ( även om jag skaffat fler blixtar sen dess ).

Det är enkelt och billigt med en IR sändare att trigga blixtarna med ( ca 300:- ) och slippa problematik med ev förblixtar, eller att kamerans blixt alltid är med i ögonen på modellen.

Utomhus är IR inget att ha, speciellt om det är sol.
Billiga radiosändare är ett alternativ om man vill kunna köra både ute och inne ( IR är dock billigare, om man nu kör inomhus bara, eftersom man inte behöver köpa mottagare ).

Ok, misstänkte det. Undrar hur jag ska göra, IR går ju bra inomhus, men kan ju vara kul att plåta utomhus också. Jag står inför att skaffa något mera inom blixtstyrning. Nu har jag bara en (1) lös slavtändare, men ett helt gäng med blixtar (7 st). Nu kan jag alltså bara synka 2 blixtar...men jag vill exprimentera med flera
Tänkte använda inomhus: 3 st blixtar plus ev 1 på kameran till att trigga.
Utomhus: 1 softboxad blixt (som alltså inte går så bra att slavtända utomhus med kamerans blixt)
Vad ska jag satsa på? Radio? TTL behövs inte, jag kör allt på M.
Någon som har tips på bra och prisvärd blixtstyrning?

Ok, misstänkte det. Undrar hur jag ska göra, IR går ju bra inomhus, men kan ju vara kul att plåta utomhus också. Jag står inför att skaffa något mera inom blixtstyrning. Nu har jag bara en (1) lös slavtändare, men ett helt gäng med blixtar (7 st). Nu kan jag alltså bara synka 2 blixtar...men jag vill exprimentera med flera
Tänkte använda inomhus: 3 st blixtar plus ev 1 på kameran till att trigga.
Utomhus: 1 softboxad blixt (som alltså inte går så bra att slavtända utomhus med kamerans blixt)
Vad ska jag satsa på? Radio? TTL behövs inte, jag kör allt på M.
Någon som har tips på bra och prisvärd blixtstyrning?

Om du har Nikon kamera med CLS så behöver du ingen radiosändare eller IR. Om du skall trigga studioblixtar utomhus så är det enklast och billigast med radiosändare från e-bay! Den modellen klarar även av att trigga kamerablixtar! Praktiskt till det priset.

Billigt var det på Ebay. Köpte trådlös sändare med fyra mottagare (drivs med AAA batt), det kostade bara 277kr inkl frakt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar