Annons

Fotospeed

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste slå ett slag för Fotospeed . Jag fick tipset från Lars Erik Steinick att det fanns ett företag som har tagit fram luktfria tonare. Efter att min flickvän fått frispel ett antalgånger av lukten från Sepia ( det luktar ju inte hallon precis ) så tänkte jag att jag måste testa.

Jag måste säga att resultatet blev långt över förväntningarna. Precis lika bra som kodaks sepia tonare, fast till och med bättre, det är enklare att styra slutresultatet.

Jag har testat både Blå tonaren och Sepia med riktigt bra resultat på RC papper.

Vad jag inte kan förstå är varför dels ingen annan som t ex kodak har gjort en luktfri tonare, det fungerar ju uppenbarligen och dels varför dom är så "okända.

Jag har använt BT20 och ST20 som är variabla tonare vilket innebär att man kan själv välja "styrkan" på toningen.

Det skulle vara roligt att höra om det är någon annan som har erfarenheter av dessa tonare.

Jag har deras seleniumtonare SLT20 på hyllan men har inte testat den än. Tror dock inte på någon större skillnad jämfört med tex Kodaks dito. Men Fotospeed har ett kul utbud, och när jag står framför Fotospeedhyllan hos Kameradoktorn så är det mycket jag vill testa.

Tackar och bugar för tipset! Eftersom man inte skall använda luktande tonare i samma rum som film och fotopapper, så har jag funderat på luktfri tonare. Förhoppningsvis slipper man de skadliga svavelångorna på det viset. Tonaren är tydligen dubbelt så dyr som Kodaks Sepia, men det kan det vara värt. Jag tänkte tidigare köpa dylik tonare från www.photoformulary.com , men eftersom Kameradoktorn säljer Fotospeed är det ju lika bra att köpa i Sverige.

Innehåller sepiatonaren thiorea, eller hur det nu stavas?

Tror inte det! Innehållsförteckningen ser ut följande:

1 Blek Part 1
Kaliumferricyanid 10-12%
Kaliumbromide 3-5%

2 Sepiatoner part 2
Tiokarbamid

3 Part 3
Natriumhydroxid 8-10%

THIOUREA stavades det visst, och det är samma som Tiokarbamid.

Note: Thiourea is a powerful fogging agent for silver-sensitized photographic materials. Do not contaminate darkrooms by mixing and using thiourea solutions in the same area where photographic processing is to be done.

Tusan, även om det inte luktar så ger det av sig skadliga ångor för fotomaterial. :-/

Så jag kan lika gärna använda Kodaks Sepiatonare även i fortsättningen. Lukten är inte besvärande för mig. Jag vet ju att det är svavelföreningar som luktar, och inte ruttna ägg eller sk...

necromancer skrev:
Ja men du kan stå i köket och tona bilder utan att flickvännen/frun får frispel :)

Ja, det förstås, eller i mitt fall mina föräldrar och syskon. Mörkrummet finns i mitt föräldrahem. Jag får nog köpa en vinylduk att ha skålarna på. Jag har alltid förut gjort toningen i mörkrummet, men det verkar som om fotopapper slöjats av ångorna. Sedan läste jag om det olämpliga i att tona med svaveltonare i samma rum som fotomaterial. Det läste jag i en bok från 1943! Jäkla dumt då, att jag inte vetat om problemet tidigare. Det är ju inget nytt precis. :-/

Nej, det står ju inge "varningsskylltar" :(

Jag tror dock att jag läste det i en ganska ny bok "The Master Photographer's Toning Book - The Definitive Guide" av Tim Rudman.

Vilken jag kan rekomendera varmt. Killen är grym. Använder den som en uppslagsbok numera.

Använde inte Tiourea!

"Den största risken med tiourinämne är den cancerframkallande effekten. Man kan inte utesluta att tiourinämne även är fosterskadande. Direkt hudkontakt kan orsaka allergi (A&H 1988:31). Det antas att ämnet skadar benmärgen. Följden av detta kan bli anemi och nedbrytning av vita blodkroppar och blodplättar. Efter hudkontakt kan ämnet ge överkänslighetsreaktion i huden vid exponering för sol- (UV-)ljus (fotosensibilisering) (de Groot)."

"Arbetsmiljö
Ämnet får hanteras endast efter tillstånd av arbetsmiljöinspektionen! (AFS 2000:3 23§).
Det är totalt förbjudet för minderåriga att arbeta med detta ämne (AFS 1996:1 7§ och bil. 2:2).
Då detta ämne är cancerframkallande måste arbetsgivaren föra register över alla som exponeras för det (AFS 2000:3 27 - 28§§)"

ovanstående är taget ur ett progam som heter Kemisk ämnen. Jag hanterar själv tiourea på det labb jag arbetar. Arbetet med detta ämne är styrt ganska strikt pga ämnets lömska karaktärer och dess giftiga verkan, så för eran egen skull använde inte tiourea!!

Mvh/Fredric

J. Patric skrev:
THIOUREA stavades det visst, och det är samma som Tiokarbamid.

Note: Thiourea is a powerful fogging agent for silver-sensitized photographic materials. Do not contaminate darkrooms by mixing and using thiourea solutions in the same area where photographic processing is to be done.

Tusan, även om det inte luktar så ger det av sig skadliga ångor för fotomaterial. :-/

Så jag kan lika gärna använda Kodaks Sepiatonare även i fortsättningen. Lukten är inte besvärande för mig. Jag vet ju att det är svavelföreningar som luktar, och inte ruttna ägg eller sk...
Nej, tiokarmamiden avger inga skadliga ångor i vattenlösning. Däremot ska man vara mycket noga med att torka upp spill. Intorkad tiokarbamid kan annars virvlas upp i luften och hamna på oexponerat fotomaterial. Detsamma gäller för övrigt för fix.

När det gäller lukten från Kodas sepiatonare kommer den från svavelväte, en gas som är ungefär lika giftig som cyanväte (men som vi känner i mycket låga koncentrationer).

Tiokarbamid ska hanteras med respekt. Doppa inte fingrarna i tonaren, använd alltid pincett (inte handskar). Tona inte i köket!

steinick skrev:
Nej, tiokarmamiden avger inga skadliga ångor i vattenlösning. Däremot ska man vara mycket noga med att torka upp spill. Intorkad tiokarbamid kan annars virvlas upp i luften och hamna på oexponerat fotomaterial. Detsamma gäller för övrigt för fix.

Aha, så då kan man utan risk använda Tiokarbamidtonare i mörkrummet, om man ser till att undvika det du beskriver?

När det gäller lukten från Kodas sepiatonare kommer den från svavelväte, en gas som är ungefär lika giftig som cyanväte (men som vi känner i mycket låga koncentrationer).

Ungefär som när man känner doften av cyanväte när man bakar kakor med bittermandel, alltså. :)

Tiokarbamid ska hanteras med respekt. Doppa inte fingrarna i tonaren, använd alltid pincett (inte handskar). Tona inte i köket!

Tack för tipset!

steinick skrev:
Tona inte i köket!

Du har rätt, man ska inte tona i köket, jag var lite ironisk för att betona hur bra det är att den är luktfri. Men när du påpekade det så ser jag att man lätt kan tolka som om det vore riskfritt att tona i köket...

Som med alla kemikalier så ska man läsa varningstexten, behandla dom med respekt och vara försiktig, luktfri eller inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar