Annons

Fotospeed 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Detta är en påhängsfråga på den som hette Fotospeed.

Jag har aldrig tonat förut, men vart sugen ett längre tag. Sprang därför till kameradoktorn och köpte mig en förpackning selentonare, av märket fotospeed.

Nu har jag fått för mig, genom att läsa lite varstans, att tonare fungerar sämre på RC-papper. Jag som hittils bara använt RC-papper (detta för att jag som nybörjare trodde det skulle vara lättare att komma igång), tänkte därför att kanske var det dags att pröva på fiberpapper istället.

Men nu läste jag just att det visst funkar på RC, jag vet ju att det funkar men är det inte så att resultatet blir sämre, svagare och att man desutom får "köra" med starkare koncentrationer, vilket leder till att tonaren tar slut fortare och att allt därmed i förlängningen blir dyrare....

Eller är det så att just Fotospeed funkar bra med RC, utan starkare koncentration, medan de andra märkena helst skall användas med fiber...Ska jag köpa nya papper eller ej...det är frågan ??

Tacksamt, Axel

Hmm...tack, kanske har jag uttryckt mig oklart, det brukar jag göra...

Att det går att använda vet jag, men med sämre resultat, tonen blir svagare (det beror väl på koncentration och tid iofs) ?

Kanske är det tom så att olika RC-papper har olika förutsättningar att tonas, det tycker jag mig förstått av en rad trådar här och även andra sidor och forum.

Nåväl, tack ändå.

Tonen blir inte svagare för att du använder ett RC-papper. Det beror på emulsionen, Ilford Muligrade (fiber eller RC) ändrar inte ton när du selentonar. Varmtonspapper (oavsett bas) ändrar ton rejält.

Det tar sig, Ilford har jag nyttjat sofar så det tycks vara läge för en ny fabrikant trots allt.

Med risk för att bli tjatig, Tack !

// Axel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar