Annons

Fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Tänkte börja printa lite mer bilder själv, att det legat lite på is beror delvis på min inte helt lättjobbade Deskjet 930c. Min funderingar kretsar nu kring Canon PIXMA iP8500 eller en Epson R800. Jag är intresserad av alla synpunkter som kan underlätta ett val mellan dessa skrivare. De som föreslår en tredje, fjärde och femte modell kommer att vinna priset "kom hem till mig och tita på alla mina diabilder"

Alltså

Canon PIXMA iP8500
+ Fördelar?

- Nackdelar

eller

Epson R800
+ Fördelar?

- Nackdelar
 
För 3 år sedan, när jag köpte min Coolpix995 skaffade jag en Epson Stylus Photo 890 skrivare.
Ganska snart insåg jag att det inte var lönt att satsa på en dyr (då) fotoskrivare.
Min skrivare ger bra fotoutskrift, men den, liksom ALLA Epson skrivare är känsliga för papperskvalitet och bläckpatroner.
Min 890 gillar inte andra än Epsons eget fotopapper. Testade Kodaks, men utskriften blev klar första 30 sekunderna efter utskrift sedan blev det grötigt värre, helt oanvändbart.
Nu skriver jag ut endast testkopior, och jag beställer alla mina fotokopior från ColorMailer, ibland från Siba.
Min Epson 890 kan inte konkurrera med de, varken kvalitativt eller ekonomiskt.
Jag använder inte längre Epsons dyra originalpatroner. Clas Olson har billigare och bra bläck passande min Epson. Utskriften är bra på 160 gr glättat papper.
Fred
 
Epson R800 ger fantastisk bildkvalitet men är rätt långsam (cirka 9 min för A4 fotografi med högsta bildkvalitet) och mycket dyr i drift. En hel sats bläckpatroner går på cirka 1300 kr!! Jämför med Canon, som har lika många bläckpatroner (8) men där en hel sats "bara" kostar cirka 800 kr. Och tro inte att du får ut fler bilder med Epsons bläck. Canon Pixma 8500 ger också mycket fin bildkvalitet. Dessutom kan den skriva ut dubbelsidigt. Ett A4-fotografi utskrivet med högsta kvalitet blir färdigt på 1-1,5 minut!! Skulle tveklöst välja Canons skrivare.
 
Jag köpte en HP Photosmart 8150 för ett par veckor sedan och är fantastisk nöjd med den. PictBridge, stor LCD-display och massor av finesser. Inte att glömma bäst i test i Digitalfoto för alla (om det är något positivt, lol).

Bildkvalitén är häpnadsväckande. Jag köpte hem det finaste pappret men även det billiga "for everyday use". Jag testade A4 med det billigare pappret och det är nästan lika bra kvalité som när jag skrivit ut A4 på ett fotolabb.
Nu vet jag däremot inte hur törstig den är för att köpa patroner en gång i månaden blir ju väldigt dyrt. Nackdelen med denna skrivare är att det finns endast 2 patronfack vilket betyder att man måste byta patron om någon av de tre färgerna i samma patron är slut. Tror det funkar så iallafall. Fast har man 5-6 patroner så riskerar man att torka ut de patroner som inte används så ofta.

Jag är väldigt nöjd med både kvalité, det låga priset och alla finesser som att lägga till en snygg ram direkt på skrivarknapparna och se bilderna direkt på LCD-displayen. Synd bara att den inte stödjer NEF bilder vilket mina minneskort fylls med. Därmed har man lite förlorat funktionen med att trycka i ett minneskort i skrivaren och bara printa ut. Fast å andra sidan kanske man kan fota i NEF+JPG eller bara JPEG när man vill skriva ut.
 
Jag köpte Canon i990 när den kom. Det är en bra A4 printer för strax under 4000kr. I början blev man positivt överaskad men man tröttnar faktiskt fort. Kvalitéten som ett riktigt fotolab erbjuder är billigare och smidigare och numera används skrivaren mest för mindre 10x15 kopior och inga riktigt seriösa bilder som man har tänkt att hänga på väggen. Så mitt tips är:

Köp en printer för mindre kopior och skicka dina favoritbilder till ett schysst lab. Ifall hastighet prioriteras - välj Canon, typ i990.
 
Köp en printer för mindre kopior och skicka dina favoritbilder till ett schysst lab. Ifall hastighet prioriteras - välj Canon, typ i990.
Håller med. Man kan varken konkurrera i kvalitet eller pris mot ett "schysst" lab.
Det upptäckte jag ganska snabbt efter jag har köpt min Epsonskrivare samt bläckpatroner för dyra pengar.
Man skall alltid räkna med felprint, med egen skrivare.
Vill man printa ut enstaka bilder, då är en fotoskrivare att rekommendera, man sparar in portot. Annars gäller det ett labb, IMHO.


Fred
 
Jag håller med om att det är smidigt att beställa bilder. Och när det gäller småbilder så lönar det sig knappast att skriva ut bilderna hemma. Jag beställde tex 100st bilder från korthuset för strax över 200kr med porto. Bilderna blev helt ok, bra papper och kvalitet, sen om färgerna stämmer kan ju vara svårt att säga om man inte jämför flera olika lab osv...

Nu har jag iaf köpt en canon i865 för att skriva ut större bilder. Och att det skulle vara krångligt håller jag inte alls med om. Bilderna blir perfekta på första försöket, och det går snabbt också! Men jag har själv haft en Epsonskrivare (810 nånting hette den) förut, och den var högljudd, långsam och svindyr i drift (särskilt som den gick sönder strax efter att garantin gått ut). Resultatet blev bra även med epsonskrivaren dock. Så rådet är väl att hålla sig borta från Epson om man vill ha utskrifter till hyfsade priser (en a4 med canon kostar ca 4kr för bläcket).
 
Alltså

Canon PIXMA iP8500
+ Fördelar?
-Extremt bra utskrifter. Fotona får en mycket hög täckning, jämnfört med ÍP4000 (som för övrigt är en toppskrivare)
-Du ser kroppshår på bilderna som inte syns på bilder från digitala fotolabb(colormailer i detta fall).
-Den är snabb. 24 sek per A4, ibland mindre.
-Bra design. Du stänger ihop skrivaren efteråt så inget damm kommer in.
-Lättanvänd.
-Tar relativt lite plats.
-Drar relativt lite bläck. Har skrivit ut ca 50 A4 och då har två patroner tagit slut (photo magenta och photo cyan) de andra har knappt används. Allt är ju beroende vilken typ av bilder du skriver ut. Detta ger en väldigt låg utskriftskostnad. Patronerna kostar bara 90 kr st.
- Nackdelar
Lång omställningstid mellan olika pappersformat. Den lver sitt eget liv i 30 sekunder (fast det är ju inte så långtid egentligen)
Tar nästan lika lång tid att skriva ut ett 10x15 som ett A4.


Sammanfattning: Ett suverän skrivare, med väldigt få nackdelar.
 
Hej,
Jag har en Canon Pixma iP5000 sedan några månader tillbaka. Den är jag väldigt nöjd med.
Fördelen med att skriva ut hemma kontra skicka till labb. är att jag ser/får bilden direkt. Prismässigt är det ingen större skillnad, åtminstone inte om använder de bättre (och dyrare) papperna.
// Conny
 
Ett tips

På Canons hemsida så kan du få ett kort utskrivet med valfri skrivare. Du laddar upp ett kort som vanligt också får du det hem på posten.
Testade själv med IP8500 och utskrifterna blir grymt bra.

/A\
 
Inte att förtränga är hållbarheten på bilderna.
Idag när samtliga(nästan?) labb exponerar på riktigt fotopapper och framkallar på hederligt vis, blir jämförelsen av hållbarhet på lab vs. printer är av två helt olika dimensioner.
 
Nome Nescio skrev:
Inte att förtränga är hållbarheten på bilderna.
Idag när samtliga(nästan?) labb exponerar på riktigt fotopapper och framkallar på hederligt vis, blir jämförelsen av hållbarhet på lab vs. printer är av två helt olika dimensioner.

Helt rätt, men kanske inte i den riktning som du antar. Enligt många av de tester som gjorts om hållbarhet har skrivare med pigmentbläck ofta bättre hållbarhet än färgkopior. En utskrift på på Epson R800 och derars blanka Premium Glossy Paper har enligt den främsta auktoriteten på området, henry Wilhelm, en hållbarhet på mer än 100 år. En färgkopia har som bäst (Fujis papper ska vara det bästa) på 40 år.

Nu är ju detta med hållbarhet svåra saker, men det är väl enklast att säga att den bild som är utskriven med Epsons UltraChromebläck har en hållbarhet som är dubbelt så bra som en bild på ett vanligt fotopapper.

MVH/Stefan
 
Har haft 3 st olika Epsonskrivare förut... de är bra när de funkar :) men denna gång köpte jag en Canon.

Tyvärr är det så att Epson är (bläck)törstig - och när Epson har "vilat" ett tag så har den tyvärr en benägenhet att torka in (skrivarhuvudet)... med Canon har det bara varit "happy", so far :)

(Gjorde f.ö som några andra skrev här innan - och fick hemskickat en printad bild från Canon - innan jag valde modell).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.