Annons

Fotoskola eller assistera?

Produkter
(logga in för att koppla)

D_A

Aktiv medlem
Hej Fotosidan!
Jag ser mig om efter möjligheter att gå vidare i arbetslivet och funderar på hur man gör för att ta sig in på marknaden för att sedan börja arbeta som fotograf. Jag har lite förkunskaper men känner att jag bör utbilda mig eller gå som assistent hos någon duktig fotograf för att lära sig rent praktiskt hur allt fungerar med att få bilder sålda, leverans av bilder, få ytterligare tekniska kunskaper etc etc.

Jag tror att jag är mest intresserad av reportagefoto, men kan även tänka mig att arbeta i studio.
Vad gäller utbildning så har jag tittat på GFU (folkuniversitetet) och Fotolinjen (Kulturama), men tror att det kanske kan vara bättre att gå som assistent? Hur tycker ni att jag borde göra? (Jag kan inte gå utbilning eller arbeta på annan ort än Stockholm eftersom jag har barn varannan vecka)


Jag har en flickr-sida om ni vill se några av mina bilder: www.flickr.com/photos/davidjonsson


Alla tips mottages tacksamt!

Mvh David
 
Jag har gjort båda, och rekommenderar just att göra båda om du kan. Att tillbringa en tid tillsammans med kurskamrater är roligt, nyttigt och bra. Det ger tillfällen till att riktigt gå ner sig i ett fotografiskt tänkande, och experimenterande. Det ger också ett bra nätverk efteråt. Jag har nära kontakt med några av mina kurskamrater, och vi hjälper varandra mycket med feedback, stöd och vänskap.
En utbildning är kanske inte det som alltid bäst förbereder en på det torra arbetslivet dock, och assistentjobb är en mjuk (om än arbetsam) övergång till yrkesverkligheten. De flesta fotoutbildningar innebär några veckors praktik, vilket kan vara en bra väg in i assistentjobb (som dock inte sällan är mer eller mindre obetalda...).
 
Jag har gjort båda, och rekommenderar just att göra båda om du kan. Att tillbringa en tid tillsammans med kurskamrater är roligt, nyttigt och bra. Det ger tillfällen till att riktigt gå ner sig i ett fotografiskt tänkande, och experimenterande. Det ger också ett bra nätverk efteråt. Jag har nära kontakt med några av mina kurskamrater, och vi hjälper varandra mycket med feedback, stöd och vänskap.
En utbildning är kanske inte det som alltid bäst förbereder en på det torra arbetslivet dock, och assistentjobb är en mjuk (om än arbetsam) övergång till yrkesverkligheten. De flesta fotoutbildningar innebär några veckors praktik, vilket kan vara en bra väg in i assistentjobb (som dock inte sällan är mer eller mindre obetalda...).

Hej Mattias,
Det låter helt klart vettigt att kombinera utbildning/praktik/assistentjobb.
Får man fråga vilken utbildning du gick? Jag funderar på GFU som börjar nu i januari men tänker att det kanske kan vara riktat till nybörjare? Tänkte nästan ringa skolan och höra lite vad som ingår.


Även om det är någon annan som gått GFU, så tar jag gärna emot lite feedback på vad ni tyckte om utbildningen.
 
Jag gick på Viebäcks fotoskola, som nu flyttat till Jönköping. Utbildningen är klart annorlunda nu mot när jag gick där, men vad jag kan se är förändringen klart till det bättre, med betydligt högre kunskapsnivå. Vi jobbade mestadels i mörkrum, på gott och ont - på ont för att de långsamma processerna kan kännas som slöseri på dyrbar utbildningstid.
 
Okej, tack för infon Mattias.

Kanske någon mer som är sugen på att ge tips?
Någon förstahandsinfo om GFU kanske?

Mvh
 
Utan tvekan assistera. Har själv gått två fotografiska utbildningar och blivit lika besviken varje gång. Är man på riktigt intresserad så lär man sig lätt allt man behöver veta på egen hand. Dessutom blir man bara besviken och uttråkad när 9 av 10 klasskamrater är där mest för att fördriva tiden. Nej, se till att fixa assistent-plats hos någon fotograf SOM ÄR TREVLIG! Min erfarenhet är att de flesta fotografer som lever på fotografi är extremt konstiga och/eller otrevliga. Dock så finns det härliga undantag, tex Adam Lundqvist i Göteborg :)
 
Utan tvekan assistera. Har själv gått två fotografiska utbildningar och blivit lika besviken varje gång. Är man på riktigt intresserad så lär man sig lätt allt man behöver veta på egen hand. Dessutom blir man bara besviken och uttråkad när 9 av 10 klasskamrater är där mest för att fördriva tiden. Nej, se till att fixa assistent-plats hos någon fotograf SOM ÄR TREVLIG! Min erfarenhet är att de flesta fotografer som lever på fotografi är extremt konstiga och/eller otrevliga. Dock så finns det härliga undantag, tex Adam Lundqvist i Göteborg :)

inte jag.. hur snäll som :D
 
Okej.. då är bara frågan hur man får tag på en duktig/trevlig fotograf att assa för.
Såg i en annan tråd att någon tipsade om att kontakta olika bildbyråer och höra om dom vet ifall någon av deras fotografer behöver någon.

Tack för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.