Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidans kameraförsäkring felaktigt beskrivet

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
I det mail ni nyligen skickat ut med information/reklam om kameraförsäkring uttrycker ni er felaktigt.

Inledningsvis står det följande:

"Sommaren är snart här, den mest intensiva fotosäsongen. Du har väl inte missat Fotosidans kameraförsäkring? Det är en av Sveriges mest fördelaktiga försäkringar och är framtagen av Gefvert. Försäkringen ingår i våra Plusmedlemskap (Brons 119 kr, Silver 349 kr eller Guld 549 kr)."

Det står alltså att försäkringen INGÅR i plusmedlemskapet Så är ju inte alls fallet utan som plusmedlem har man rätt att teckna försäkringen, vilket är något helt annat.

Den minsta summan man kan försäkra sin utrustning på är 28.000 kr, eftersom minsta årspremien är på 1000 kr.

Till sist, om man inte tecknar försäkringen samtidigt som man betalar sin medlemsavgift så kommer försäkringen plötsligt upphöra att gälla om man väljer att inte fortsätta vara medlem.

Den kostar som en normal hemförsäkring men gäller endast för kamera medan en hemförsäkring gäller allt inklusive kameran. Låter inte som någon bra deal inte...

Jacob Boman

Ja det var en felaktig formulering. Det var otydligt och kommer säkert skapa frågor. Precis som du säger så har man rätt att teckna den som Plusmedlem och den gäller bara så länge man är Plusmedlem. Det måste vara tydliga med i kommunikationen framöver.

Men så är det med nästan alla av Gefverts försäkringar som vänder sig mot grupper. Gefvert har tex Svenska Fotografers Förbunds försäkring och där gäller samma sak. Vår försäkring är i princip exakt densamma men kräver ett betydligt billigare medlemskap.

Gefverts största skillnad mot en normalförsäkring är avskrivningsreglerna:

Bättre avskrivningsregler - En stor fördel med försäkring jämfört med hemförsäkringens allriskförsäkring är att denna försäkring inte alls har samma aggressiva avskrivning. I en allrisk i hemsförsäkringen kan ett 1 år gammalt digitalhus skrivas ner med 35-40%, d.v.s. ett Nikon D3s hus inköpt för ca 45.000 kr ersätts med 27.000 kr om det blir stulet efter 13 månader. I denna försäkring kommer kameran ersätta till det aktuella nyanskaffningsvärdet i tre (3) år.

Analog utrustning såsom, gluggar och blixtar ersätt med vad ett helt nytt kostar, i fem (5) år.
Digital utrustning (kompaktkameror, kamerahus och bakstycken) i tre (3) år
Dator, iPhone, iPad och liknande i ett (1) år

Alltså ett tre år gammalt objektiv ersätts med nyanskaffningsvärde för samma eller likvärdigt objektiv.
Alltså en två år gammal Nikon D3s ersätts med nyanskaffningsvärde för samma eller likvärdig.

Skyddsklass 1 gäller. Vid belopp över 100 000 gäller klass 2.
Stöld ut bil gäller om objektet ligger insynsskyddat – dock, olarmad bil ger 3 000 kr i förhöjd självrisk
Stöld under resa gäller med 1 000 kr i självrisk (med aktsamhetskrav)

Den kostar som en normal hemförsäkring men gäller endast för kamera medan en hemförsäkring gäller allt inklusive kameran. Låter inte som någon bra deal inte...

Jacob Boman

Problemet är att de flesta hemförsäkringar har ett tak för hur stor ersättning man får för "stöldbegärlig egendom" eller "utrustning för bildupptagning" när skadan/förlusten inträffar utanför hemmet.

TryggHansa hade 10 000kr, och ville ha 8 000kr/år(!) för en specialförsökring det var därför jag lämnade dem. De flesta andra har 50 000kr.

Mina fotoprylar är värda närmare 200 000, och därför vore hemförsäkringen inte tillräcklig.

Nuhar jag inte valt Gefverts försäkring då mitt nuvarande försäkringsbolag har tagit fram en specialförsäkring till mig, som ger mig "samma villkor" till en lägre kostnad.

är du privat person så har tex trygg hansa en special försäkring med en självrisk på bara 1000 kr o den gäller även utomlands. Försäkringen kräver ett väderingsintyg så du betalar bara för vad det är värt samt premien kostar ca 1,5% på beloppet du försäkrar. Men jag skulle tippa att det bästa för dom flesta privatpersoner är en utökad hemförsäkring gäller bara att kolla villkoren noga.

Jag är inte sämre än att jag kan erkänna när jag har fel.

Jag hade missat att gefvert erbjöd olika premier för olika geografisk täckning. Detta ville IF inte matcha, så idag bytte jag försäkringsgivare.

Vi har alla olika behov och därför också kan teckna olika försäkringar. Själv har jag en utrustning i 100.000 kr klassen men när jag lämnar hemmet tar jag inte med allt. Ska jag fota makro behövs inte ett 100-400 tele osv. Jag tecknade i stället en drulleförsäkring på 40.000 vilket räcker långt för de flesta tillfällen. Eftersom jag inte äger bil minskar risken att jag ska bli av med den genom stöld utanför hemmet och om jag tex tappar väskan över relingen i en båt är jag försäkrad med en förhållandevis låg självrisk hos Folksam.

Försök få hemförsäkringen att gälla om du köpt grejerna på tex. enskild firma och använder dom i din verksamhet...

För min del så funkar Gefverts försäkring utmärkt! Åkte till Tokyo en vecka, för en liten summa kunde jag komplettera med en försäkring som gällde även medan jag var där.

Det är sånthär som gjorde att jag slutade vara betalande medlem. Känns helt enkelt inte som en seriös sida längre. Dessutom artiklar där man ska bli bättre fotograf med hjälp av Instagram.

Vad menar du?

Det är sånthär som gjorde att jag slutade vara betalande medlem. Känns helt enkelt inte som en seriös sida längre. Dessutom artiklar där man ska bli bättre fotograf med hjälp av Instagram.

Vad är "sånthär"? ´Menar du att formuleringen var en orsak att inte vara betalande medlem? Jag hade i alla fall inte svårt att förstå innebörden! Missuppfattade man kan det bero på att man är ung och inte har så stor koll på annonsuttryck och försäkringar i allmänhet. Visst var det lite klumpigt uttryckt men inte värre än i ca hälften (förmodligen en underdrift) av alla annonser man ser som utlovar något.

Vad är "sånthär"? ´Menar du att formuleringen var en orsak att inte vara betalande medlem? Jag hade i alla fall inte svårt att förstå innebörden! Missuppfattade man kan det bero på att man är ung och inte har så stor koll på annonsuttryck och försäkringar i allmänhet. Visst var det lite klumpigt uttryckt men inte värre än i ca hälften (förmodligen en underdrift) av alla annonser man ser som utlovar något.
Jag är ungefär 40 år och jobbar med reklam och marknadsföring sedan många år. Jag vet att det jag lovar är det jag måste hålla (om det inte är uppenbart felskrivet, så som en Ferrtari för 1,49:- när det egentligen ska vara 1,49 miljoner kronor). Om jag lovar att det ingår så ingår det. Det finns ett antal termer för felaktigheter annars, bedrägeri är en term. Och nej, det känns inte seriöst, men ärligt talat är det antalet skitartiklar om Instagram, ett urdåligt forum där man bara kan lägga in tummnaglar, gigantiska annonser även om man betalar 149:- i månaden som fick bägaren att rinna över. Förlåt?

Que?

Jag är ungefär 40 år och jobbar med reklam och marknadsföring sedan många år. Jag vet att det jag lovar är det jag måste hålla (om det inte är uppenbart felskrivet, så som en Ferrtari för 1,49:- när det egentligen ska vara 1,49 miljoner kronor). Om jag lovar att det ingår så ingår det. Det finns ett antal termer för felaktigheter annars, bedrägeri är en term. Och nej, det känns inte seriöst, men ärligt talat är det antalet skitartiklar om Instagram, ett urdåligt forum där man bara kan lägga in tummnaglar, gigantiska annonser även om man betalar 149:- i månaden som fick bägaren att rinna över. Förlåt?

Du kan väl inte mena att de har någon form av medlemskap som kostar 149 kr/mån?!

Har redan

Per år menar jag, men du kan får köpa ett medlemskap från mig för 149:- per år. Då har du rätt att köpa mjölk på ica.

Jag har redan medlemskap, men tack för erbjudandet!
PS har redan rätt att köpa mjölk på ICA och så har även mina grannar som inte är med på FS (konstigt?!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar