Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidans höstcup

Produkter
(logga in för att koppla)

sumpan

Aktiv medlem
Såg att fotosidan har ordnat en höstcup, har hört talas om att liknande grejer finns i diverse facebook-grupper mm och tycker det skulle vara en ganska rolig idé att utmana sig själv på olika teman. Jag behöver generellt lite press för att prestera :)


Gick in och kollade på bilderna för första omgången och bidragen var fina och rätt varierande. Några har verkligen gjort en tolkning av det första temat "mjukt" som jag inte alls skulle tänkt på.

MEN, det som gör mig lite besviken och mindre benägen att delta är att många bilder inte är nytagna. Vore det inte en roligare utmaning om man faktiskt tvingades gå ut och fota temat denna vecka istället för att bara kunna gräva fram en arkivbild?
 
Såg att fotosidan har ordnat en höstcup, har hört talas om att liknande grejer finns i diverse facebook-grupper mm och tycker det skulle vara en ganska rolig idé att utmana sig själv på olika teman. Jag behöver generellt lite press för att prestera :)


Gick in och kollade på bilderna för första omgången och bidragen var fina och rätt varierande. Några har verkligen gjort en tolkning av det första temat "mjukt" som jag inte alls skulle tänkt på.

MEN, det som gör mig lite besviken och mindre benägen att delta är att många bilder inte är nytagna. Vore det inte en roligare utmaning om man faktiskt tvingades gå ut och fota temat denna vecka istället för att bara kunna gräva fram en arkivbild?

Jag håller med. Hade varit kul för oss som fotar mycket. Men många har heltidsjobb, barn och annat. Så dom kanske inte hinner fota varje vecka.

Kan rekommendera podden The photowalk. Nya uppdrag varje vecka och intressanta gäster och fotoprat.

 
För några år sen var jag med i 365 foton. Där får man 365 tema/ord och så ska man fotografera något till varje tema. Man kan fotografera hur ofta man vill men man ska göra det på 365 dagar. 50 valfria tema får man fotografera.
 
Såg att fotosidan har ordnat en höstcup, har hört talas om att liknande grejer finns i diverse facebook-grupper mm och tycker det skulle vara en ganska rolig idé att utmana sig själv på olika teman. Jag behöver generellt lite press för att prestera :)


Gick in och kollade på bilderna för första omgången och bidragen var fina och rätt varierande. Några har verkligen gjort en tolkning av det första temat "mjukt" som jag inte alls skulle tänkt på.

MEN, det som gör mig lite besviken och mindre benägen att delta är att många bilder inte är nytagna. Vore det inte en roligare utmaning om man faktiskt tvingades gå ut och fota temat denna vecka istället för att bara kunna gräva fram en arkivbild?

Tycker att det här är en kul idé och jag vill gärna vara med. Jag har fotograferat i 70 år, men har inte alltid möjlighet att ta mig ut och fota nuförtiden. Däremot har jag gott om negativ och bildfiler jag kan försöka få ut något nytt ur. Det är min utmaning. Du har din utmaning om du inskränker dig till nytagna bilder. Så kan vi båda delta i cupen. Lycka till.
Dessutom, om man kräver nytagna bilder så blir en del teman omöjliga och orättvisa. Vind, tänk om det inte blåser den veckan.
 
- Vind, tänk om det inte blåser den veckan.

Då kan man ta kort på en vind. någon som blåser bubblor, löv som blåser när bilar kör förbi fort, barn/hundar som springer får vind i håret etc
 
Ni som vill ha utmaning varje vecka kan också kolla på https://52frames.com/

Man kan hoppa in när man vill under året, man behöver inte starta första veckan i januari. Jag har varit med i flera perioder men inte lyckats hålla i under ett helt år, men det finns några som varit med i ett antal år utan att missa någon vecka.
 
Ja det finns ju uppenbarligen alternativ om man vill ha en utmaning varje vecka.

Jag måste ju erkänna att jag gick igång lite på tävlingsmomentet i fotosidans version och då blir det ju en omöjlig uppgift om min nytagna bild ska tävla mot allas arkivbilder.
 
Senast ändrad:
Vi funderade på om det skulle finnas krav på nytaget men det kändes som en hopplös uppgift att 100% kontroll på att folk följer det. Så vi skippade det. Så kämpa på med både nytaget och arkiv ibland. Syftet är absolut att folk skall i första hand skall ta sig ut och leta.
 
Personligen tycker jag att det hade varit roligare med nytagna bilder. Tanken är väl att man ska stimulera skapande, och då känns djupdyk ner i det privata filarkivet inte så kreativt.
 
Det tycker jag med! Jag tror man har större chans med nytagna bilder där man verkligen vet temat och kan planera bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.